گزارش ویژه/ چند نکته از رویارویی امشب با الهلال؛ طلسم پرسپولیس و ایران، رکورد یحیی

گزارش ویژه/ چند نکته از رویارویی امشب با الهلال؛ طلسم پرسپولیس و ایران، رکورد یحیی

 پایگاه خبری فوتبالی- چهار بازی نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان در منطقه غرب، امشب و به میزبانی عربستان برگزار می‌شود.

به گزارش فوتبالی، در بازی اول، الوحده امارات با النصر عربستان دیدار و در بازی دوم، الهلال از پرسپولیس میزبانی می‌کند. این دو تیم، موفق‌ترین نمایندگان غرب آسیا در این چند فصل اخیر لیگ قهرمانان قاره بوده‌اند و هرکدام 2 بار در 4 فصل اخیر راهی فینال شده‌اند.

1/ الهلال، رقیب گردن کلفتی برای تیم‌های ایرانی در آسیا بوده است. آنها در لیگ قهرمانان آسیا 14 بار تیم‌های ایرانی را شکست داده‌اند و از این حیث رکورددار هستند. این دقیقا همان تعداد بردی است که پاختاکور هم برابر تیم‌های ایرانی دارد.

2/ الهلال برابر تیم‌های ایرانی چنین کارنامه‌ای در لیگ قهرمانان دارد: 14 برد، 7 مساوی و 11 باخت. در این چند سال اخیر، الهلال تنها برابر استقلال بوده که بدون امتیاز و با شکست زمین را ترک کرده است.

3/ ایران و عربستان سابقه 118 رویارویی در لیگ قهرمانان آسیا دارند. در این تعداد بازی، 47 برد به سود تیم‌های ایرانی بوده و عربستانی‌ها یک برد بیشتر دارند یعنی 48 پیروزی. 23 بازی هم بدون برنده تمام شده است.

4/ پرسپولیس و الهلال در رویارویی‌های‌شان (جام باشگاه‌ها، جام در جام و لیگ قهرمانان)، مساوی هستند؛ 4 برد برای پرسپولیس، 4 برد برای الهلال و 6 تساوی. در گلزنی اما الهلال با نتیجه 17 بر 11 جلوتر است. در لیگ قهرمانان آسیا، پرسپولیس تنها یک بار الهلال را برده، 3 بار باخته و 4 بازی مساوی شده است.

5/ در 4 فصل اخیر لیگ قهرمانان، تنها 2 تیم از غرب آسیا راهی فینال شده‌اند: الهلال و پرسپولیس. پرسپولیس در هر 2 فینال شکست خورده ولی الهلال یک بار برنده و قهرمان شده است.

6/ پرسپولیس سابقه یک بار بردن الهلال را در لیگ قهرمانان دارد ولی آنها در 5 رویارویی اخیرشان موفق به شکست دادن این تیم عربستانی نشده‌ و از 29 اردیبهشت 1394، رنگ برد را برابر الهلال ندیده‌اند.

7/ تمامی بردهای پرسپولیس برابر الهلال در جایی جز عربستان رقم خورده است. از 4 رویارویی دو تیم در خاک عربستان، تنها یک بازی به سود میزبان بوده و 3 دیدار دیگر، برنده ای نداشته است.

8/ پرسپولیس برای سی‌و‌سومین بار برابر تیم‌های عربستانی قرار می‌گیرد. آنها سابقه بدی از این رویارویی‌ها ندارند: 12 برد، 11 مساوی و 9 باخت. البته تفاضل گل پرسپولیس منفی است چون آنها 32 گل زده و 38 گل خورده‌اند. این بیلان در لیگ قهرمانان برای پرسپولیس 8 برد، 7 مساوی و 7 باخت است.

9/ یحیی گل‌محمدی به عنوان سرمربی هرگز برابر تیم‌های عربستانی در لیگ قهرمانان شکست نخورده است: 2 برد با ذوب‌آهن برابر النصر، 2 برد با پرسپولیس برابر التعاون و یک مساوی منجر به برد در ضربات پنالتی برابر النصر. تیم‌های گل‌محمدی در این 5 بازی تنها یک بار دروازه‌شان باز شده است که از روی نقطه پنالتی بوده است.

10/ بهترین گلزنان پرسپولیس برابر الهلال، گادوین منشا و علی کریمی هستند با 2 گل. 6 بازیکن هم یک گل زده‌اند: محسن مسلمان، علی انصاریان، حامد کاویانپور، مهدی مهدوی‌کیا، رضا شاهرودی و مرتضی کرمانی‌مقدم. یک گل پرسپولیس به الهلال هم گل به خودی بوده: تنها گل آخرین برد پرسپولیس برابر این تیم عربستانی.

11/ پرسپولیس برای چهارمین بار به مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا رسیده است. آنها هرگاه در این مرحله حاضر بودند، برنده و راهی نیمه نهایی شده‌اند.

12/ پرسپولیس در حالی برابر الهلال در عربستان قرار می‌گیرد که در 4 بازی آخرش در این کشور، هر بار 3 گل خورده است.

13/ پرسپولیس درحالی امشب برابر الهلال قرار می‌گیرد که در 5 تقابل اخیر تیم‌های ایرانی با عربستانی‌ها، هیچ بردی به سود ایرانی ها رقم نخورده است.

* تاریخچه رویارویی‌های پرسپولیس و الهلال:

1- الهلال صفر – پرسپوليس صفر

2- پرسپوليس يك – الهلال صفر: مرتضی كرمانی مقدم

3- پرسپوليس يك- الهلال صفر: مهدي مهدوی كيا

4- پرسپوليس يك- الهلال 4: رضا شاهرودی

5- الهلال یک- پرسپوليس صفر

6- پرسپوليس 3- الهلال يك: علی انصاريان، علی کریمی و حامد كاويانپور

7- الهلال یک- پرسپولیس یک: علی کریمی 

8- پرسپولیس صفر- الهلال یک

9- پرسپولیس یک- الهلال صفر: گل به خودی

10- الهلال 3- پرسپولیس صفر

11- پرسپولیس یک- الهلال یک: محسن مسلمان

12- الهلال صفر- پرسپولیس صفر

13- الهلال 4- پرسپولیس صفر

14- پرسپولیس 2- الهلال 2: گادوین منشا (2 گل)

گزارش از علیرضا خطیبی/ پایگاه خبری فوتبالی