حیدری: زمین خوردن تیلور مثل مبتدی‌ها نشان از تشویش او داشت/ قاسم‌پور هنر کشتی دارد

حیدری: زمین خوردن تیلور مثل مبتدی‌ها نشان از تشویش او داشت/ قاسم‌پور هنر کشتی دارد

پایگاه خبری فوتبالی- قهرمان ۶ مداله کشتی آزاد ایران، کامران قاسم‌پور را کشتی‌گیر خیلی خوبی دانست که هنرمندانه کشتی می‌گیرد و آینده از آنِ اوست.

به گزارش فوتبالی و به نقل از تسنیم، علیرضا حیدری در مورد اینکه چقدر برد حسن یزدانی مقابل دیوید تیلور برای او تداعی کننده پیروزی‌اش مقابل الدار کورتانیدزه گرجستانی بوده است، اظهار داشت: همین حس را داشتم. به این فکر می‌کردم که اگر حسن یزدانی این کشتی را نبرد و مثلا تیلور بعد از این برد، خداحافظی کند و این دو دیگر با هم رودررو نشوند، این در ذهن حسن یزدانی می‌ماند و خیلی بد است. آدم‌های شایسته باید بتوانند به آن چیزی که می‌خواهند برسند و اینکه با باخت کنار بروی، خیلی سخت است. من هم قبل از آنکه کورتانیدزه را ببرم، به این فکر می‌کردم و می‌خواستم حتما او را شکست دهم.
وی با اشاره به اینکه مردم هم انتظار داشتند که حسن یزدانی حتما دیوید تیلور را شکست بدهد، افزود: هم مردم خیلی انتظار داشتند و از همه بیشتر خود حسن یزدانی از خودش این توقع را داشت. خوب شد که یزدانی برد، کشتی قشنگی بود، به نظر من این مبارزه تجلی زیبایی از عشق بود، مثل سرداران دوره هخامنشی و جنگ ایران و توران، به همان اندازه قشنگ بود. یک‌سری مدال می‌گیرند، خب جوان هستند، طرف مقابل هم جوان است، ولی کشتی‌هایی هم داریم که هر دو کشتی‌گیر عیار بالایی دارند و این خیلی مبارزه را حساس می‌کند و این حساسیت برای من جالب است.

حیدری در پاسخ به این سوال که فکرش را می‌کرد این بار، یزدانی تیلور را شکست بدهد؟، خاطرنشان کرد: فکر نمی‌کردم، تصورم این بود که می‌بازد. به این خاطر که فکر می‌کردم در 8 هفته اتفاق خاصی نمی‌افتد. از نظر من این مبارزه تقابل روحی و روانی دو کشتی‌گیر بود. روی تشک یک نفر در حد نرمال از آرامش برخوردار بود و یکی تشویق فوق‌العاده‌ای داشت. حالا ممکن بود که هر جفت‌شان همین شرایط را داشتند، ولی تشویش کشتی‌گیر آمریکایی در این مبارزه خیلی بیشتر بود. اینکه زیر می‌گرفت و مثل کشتی‌گیر مبتدی زمین می‌خورد، نشان می‌داد که چه بار روحی سنگینی روی دوشش هست. این از حرفه‌ای‌گری حسن یزدانی بود که بعد از آن باخت در المپیک توانست خودش را مهیا و آرام کرده و این مبارزه را در جهانی مقابل تیلور بگیرد.

سرمربی تیم ملی کشتی آزاد در جهانی 2007 باکو که قبلا نیز گفته بود یزدانی یک اشتباه دارد و تیلور با همان اشتباه این کشتی‌گیر را می‌برد، تصریح کرد: وقتی حسن یزدانی راه نفوذ تیلور را بست، او یک کشتی‌گیر کاملا معمولی به نظر آمد که فقط قوای جسمی و روحی خوبی دارد. او قبل‌تر هم حرکت ویژه‌ای نمی‌کرد، بعضی کشتی‌گیرها چند بُعدی هستند، هم دست راست و هم دست چپ شان و هم پای راست و هم پای چپ شان فوق‌العاده است و دست و پای کاملا هماهنگی دارند، اگر از یک جهت راه را بر آنها ببندی سراغ حرکات دوم و سوم می‌روند، اما کشتی گیر تک بُعدی، وقتی یک راه بر او بسته می‌شود دیگر راهی برای امتیاز گرفتن ندارد. معلوم شد تیلور اینجوری است.

حیدری که پیش از این گفته بود کامران قاسم‌پور می‌تواند مانند گاتسالوف چندین مدال ارزشمند جهانی و المپیک بگیرد، در مورد طلای این کشتی‌گیر در وزن 92 کیلوگرم عنوان کرد: او که عالی است. آینده از آن کامران قاسم‌پور است. کشتی دیدن من با کشتی دیدن برخی تفاوت دارد، من شکل کشتی گرفتن فارغ از برد و باخت برایم اهمیت دارد. یعنی اگر یکی کشتی گرفت و جسور بود و باخت، این برای من ارزش دارد. نگاه می‌کنم که کامران قاسم‌پور در مصاف با هیچ حریفی از وسط تشک فرار نکرد، راحت دستش را درآورد، وقتی دید توان کنده زدن ندارد، در این حالت نماند، فن بی‌خود نخورد. خیمه زد، زیر گرفت، نشان داد که کشتی‌گیر است. کشتی حرکت است، پیش بینی است، جنگ و گریز است.

قهرمان سال 1998 کشتی آزاد جهان با اشاره به اینکه حریفان نامدار امیرحسین زارع در مرز بازنشستگی قرار دارند و این کشتی‌گیر می‌تواند به مرد شماره یک سنگین وزن جهان تبدیل شود، ادامه داد: کشتی زارع با طاها آکگول در نیمه نهایی سنگین تر از فینال بود، چون آکگول از پتریاشویلی باهوش‌تر است. من فکر می‌کنم کشتی امیرحسین زارع با وجود همه جسارت و هوشی که دارد، خیلی جا دارد تا پیشرفت کند، با توجه به پتانسیلی که زارع دارد، شاید او در همین جهانی 50-60 درصد آن چیزی بود که باید باشد، می‌تواند خیلی بهتر از اینها باشد و می‌دانم که به آن نقطه هم می‌رسد.

حیدری در واکنش به اینکه کشتی ما سال‌ها روز بدون شکست را تجربه نکرده بود، گفت: من کشتی را اینطور نگاه نمی‌کنم. اتفاقا جایی بودم و با چند تن از دوستان کشتی را می‌دیدیم. من هنر کشتی گرفتن را می‌بینم و خیلی به ملیت‌ها نگاه نمی‌کنم. من حرکت درست را دوست دارم، بعضی‌ها فکر می‌کنند اگر ببازند بد است، اما من می‌گویم خوب کشتی گرفتن، ارزشمند است. اگر کشتی‌گیرمان کشتی بگیرد، با اینکه حتی نبرد هم اوکی هستم. یعنی خیلی مقید به این نیستم که بچه‌های ما حتما هم پیروز شوند. این هنر کشتی‌گری را باید ببینیم که در کامران، حسن و امیرحسین بوده، یک‌سری از بچه‌ها فوق‌العاده ایراد داشتند. کشتی گیری که 5-6 پوئن می‌دهد، ایراد دارد، ولی آن جسارت بود که این را جبران کنند. حالا باید آن نقطه ضعف پوئن دادن را برطرف کنند.

وی ادامه داد: آجر را که همه در این دنیا گذاشته‌اند، کار خوب این است که آجری بالای دست بگذاریم. یعنی گلی بکاریم که ثمره‌اش را حتی خودمان نبینیم. بعضی‌ها چون خودشان گلی کاشتند و مال خودشان هست، روی آن تعصب دارند، ولی باید گلی باشد که همه از آن لذت ببرند، اگر مراقب گلی باشی که برای خودت گل نمی‌دهد، یا آجری روی آجر دیگری بگذاری، اوضاع بهتر می‌شود و دنیا به زیبایی می‌رسد. آدم‌های موفق در این دنیا زیادند، من کسی بین آنها نیستم، اما واقعیت این است هر روز که بلند می‌شوم، کارهای زیادی دارم که یک بخشی از آن برای روزمرگی نیست، بخش زیادی از آن برای این است که من شاید بهره‌اش را نبرم. ورزش فضایی هست که زیاد دیده می شود، ولی شما می‌دانید واکسن کرونا را چه شخصی ساخته؟ یادت می‌آید که سال گذشته همین وقت جرات دست زدن به دستگیره و فلزات را نداشتی، اما حالا واکسن ساخته شده و من فکر می‌کنم این آدم به موفقیت رسیده است.

دارنده مدال برنز المپیک 2004 آتن در خاتمه برای رئیس فدراسیون کشتی پیشنهادی داشت و گفت: می‌خواهم که با برنامه پیش بروند. از علیرضا دبیر خواهش می‌کنم که حداقل در هر استان 4-5 مربی خوب را شناسایی کند و بالای 10 میلیون تومان به آنها حقوق بدهد و از آنها کار بخواهد. یعنی 50 مربی در سطح کشور داشته باشد که مثلا 15 میلیون تومان به آنها حقوق بدهد، که کشتی را درست آموزش بدهند. قبلش هم می‌تواند خود مربی را آموزش داد که این کار را صحیح در استانش انجام دهد. یعنی خواهشم از دبیر این است که در بخش آموزش هم کار کنیم، نه فقط در سطح تیم ملی. حال مردم با این بردها خوب است و ممکن است خیلی‌ها بچه‌شان را در باشگاه کشتی ثبت نام کنند. ما باید کشتی را به آنها درست آموزش دهیم. مربی‌ که حقوق می‌گیرد باید گزارش کار بدهد و فدراسیون از او جواب بخواهد. وقتی حقوق نمی‌دهیم، یعنی برنامه نمی‌دهیم و گزارش هم نمی‌خواهیم.

6641