خسروی: این اتفاق در ایران رخ دهد، شهر را آتش می‌زنند

خسروی: این اتفاق در ایران رخ دهد، شهر را آتش می‌زنند

پایگاه خبری فوتبالی- کارشناس داوری فوتبال کشور معتقد است که با روش فعلی پیاده سازی VAR، فوتبال ایران در آسیا با مشکلات زیادی در آینده مواجه خواهد شد.

به گزارش فوتبالی و به نقل از ورزش سه، شاگردان اسکوچیچ در شرایطی موفق به کسب پیروزی یک بر صفر مقابل امارات شدند که در نیمه دوم اتفاقات عجیب و غریبی رخ داد و تا سال‌ها اخراج خلیل‌زاده، بازگشتش به میدان و آفسایدی که اعلام شد و تیم ملی فوتبال ایران را از شرایط بحرانی خارج کرد، به یاد آورده می‌شود.

با علی خسروی داور پیشکسوت فوتبال کشور در رابطه با همین اتفاقات هم صحبت شدیم و او حرف‌هایش را ضمن انتقاد از چگونگی پیاده‌سازی سیستم کمک داور ویدئویی اینطور آغاز کرد:« اولین بار من بودم که گفتم VAR روح فوتبال را می‌گیرد، وگرنه مخالفتی با تکنولوژی ندارم و دیشب این موضوع برایم ثابت شد. من اصلا با نتیجه کاری ندارم. 10 دقیقه وقت دنیا گرفته شد، تا اول از هر چیزی بگویند خطا بیرون بوده یا داخل ! پنج دقیقه دیگر وقت گرفتند که بگویند بیرون بوده و باید بازیکن اخراج شود. بعد بازیکن نمی‌دانست به رختکن برود یا نرود! به قول یکی می‌گفت بازیکن داشت خودش را می‌شست و صابون زده به زمین برگشت.»

او سپس با ذکر یک مثال حرف‌هایش را از سر گرفت و افزود:« نمی‌دانیم صدای ما به فوتبال می‌رسد یا نه، ولی این راهش نیست. این راه هیجان را از فوتبال می‌گیرد. اگر در هر بازی سه چهار صحنه اینطوری اتفاق بیفتد، فوتبال 90 دقیقه می‌شود، 120 دقیقه. به عنوان مثال اگر در اتوبانی ماشینی با سرعت 200 کیلومتر بر ساعت حرکت می‌کند، درست است که او را متوقف کنند، ولی آیا درست است که اتوبان را کلا مسدود کنند و اجازه عبور و مرور ندهند. ما الان داریم اتوبان را می بندیم. یا داوران آسیایی وارد نیستند یا در آسیا اصلا تدریس نشده است. ما ظرف نهایت 30 ثانیه باید متوجه شویم که این صحنه آفساید است. حتی یک دقیقه هم نه. گروه داوری 10 دقیقه نمی‌دانست جواب چه چیزی است ! اصلا فکر کنید این اتفاقات برعکس باشد. آیا زمین را به زمان نمی دوختیم. نمی‌گفتیم دلار عربی یا مافیا؟! من آن روز را می‌بینم. خیلی چیزها را قبلا دیده‌ام که امروز به آن رسیده‌ایم. حالا داریم این موضوع و اهمیت آن را به فدراسیون هشدار می‌دهیم و آن هم اینکه چه کاری باید انجام شود که وقت دنیا را نگیریم. باید دنبال راهکاری باشیم که زمان VAR را کاهش دهد. حرف کلی من همین است.»

بخش بعدی صحبت‌های ما با علی خسروی در رابطه با چگونگی پیاده‌سازی VAR در مصاف ایران و امارات بود و اینکه داور برخلاف چیزی که در فوتبال اروپا می‌بینیم برای چک کردن صحنه‌های حساس و سرنوشت‌ساز بازی به کنار زمین نمی‌‍رفت و منتظر دستور از همکارانش در اتاق VAR بود. علی خسروی در پاسخ به این سوال که به نظر می‌رسد با پیاده سازی این روش داور وسط دیگر تعیین کننده اصلی نخواهد بود و راه برای فساد با با این شیوه باز خواهد بود، تاکید کرد:« متاسفانه داوری آسیا توسط عده‎‌ای مدیریت می‌‎شود که رزومه آنچنانی در داوری ندارند. مثلا رئیس کمیته داوران آسیا شخصی به نام هانی بالان است. بروید و ببینید این آدم در عمرش یک بازی درست را سوت زده است؟ بعد نایب رئیس کمیته داوران فیفا است. پس مشخص است که قطری‌ها فقط پول نمی‌دهند تا میزبانی جام جهانی بگیرند، حتی پول می‌دهند و سمت‌ها را هم می‌گیرند. بعد این آدم در آسیا روشی که در اروپا دنبال می‌شود را قبول ندارد و دنبال نمی‌کند و می‎‌گوید لازم نیست داور کنار زمین برود. ما به او می‌گوئیم.»

داور سابق فوتبال کشور سپس در واکنش به این سوال که با این روش اقتدار داور گرفته می‌شود، توضیح داد:« بله صد در صد. اصلا VAR آمده گروه داوری را حمایت کند، ولی در آسیا VAR برای داوران تعیین تکلیف می‌کند. یعنی کمک داور ویدئویی به جای داور تصمیم می‌گیرد. حتی من اعتقاد دارم پنالتی طارمی هم ایراد داشت و مهدی طارمی پنالتی را گرفت. فوتبال دنیا و به ویژه فوتبال آسیا راه برای فساد باز کرده است، چون حرف نهایی را باید داور بزند ولی در آسیا کمک داور ویدئویی این حرف را می زند و به او می گوید این کار را بکن یا نکن. ضمن اینکه با این روش کاریزما و جبروت داور می‌رود! ما می‌خواهیم عظمت داور را بالا ببریم. اینطوری خب فغانی سوت بزند یا یک داور درجه سوم، چه فرقی می‌کند؟!.»

سوال بعدی از خسروی در مورد چگونگی استفاده از VAR در بازی ایران و کره جنوبی بود و او در واکنش به این سوال بیان کرد:« تجهیزات VAR به صورت قرضی وارد ایران شده است و کمک داور ویدئویی توسط کنفدراسیون فوتبال آسیا انتخاب می‌شود. البته باید بگویم خیلی متاسفم که در آسیا فقط یک دوره کلاس آموزش VAR گذاشته شده است. دوره‌ای که آقای منصوری و فغانی هم در آن بوده اند. این در حالی است که 4 سال از ورود VAR گذشته است ولی در آسیا کلاس برای کمک داوران ویدئویی نگذاشته اند. الان کار داور ویدئویی از داور وسط خیلی سخت‌تر شده است و چیزی که می گویم VAR قشنگی بازی و روح بازی را می‌گیرد و ما دیدیم که 10 دقیقه ما و دنیا معطل شدیم.»

بخش بعدی صحبت‌های ما و علی خسروی در رابطه با این موضوع بود که VAR علی‌رغم اینکه به تصمیمات در برخی مواقع کمک شایانی می‌کند، هیجان خاص خودش را هم ایجاد می‌کند. از کارشناس داوری فوتبال پرسیدیم که آیا بهتر نیست روش درست پیاده سازی اجرا شود تا اینکه VAR حذف شود؟ او به این سوال اینطور واکنش نشان داد:« من می‌گویم این هیجان زیبا را از 10 دقیقه به یک دقیقه تبدیل کنیم. بلاتکلیف بودن خوب نیست. من الان با نوع استفاده از VAR مخالفم.»

خسروی در رابطه با صحنه آفساید با تاکید بر آفساید بودن صحنه از کیفیت تصویربرداری گلایه کرد و گفت:« مثلا چطور می‌توان به صورت دقیق گفت که آفساید بوده است. صحنه را انگار به صورت مورب دیده‌اند. آفساید روی خط کروی میانه زمین بوده است؛ داوران عقب‌تر بوده اند و به نظر کج می‌بینند. بازی بلژیک و فرانسه وقتی بازی 2 بر 2 بود بلژیک گل زد، اما اینقدر VAR صحنه آفساید را قشنگ نشان داد، که هیچ کس اعتراضی نکرد ولی در صحنه آفساید ما مختصات هندسی نداریم و نمی‌توانیم درست تصمیم بگیریم.»

او سپس در مورد تجهیزات VAR حرف زد و گفت:« اصلا ما با آفساید بودن کاری نداریم و بحثی نیست، ولی انتظار تصویربرداری بهتری داشتیم. این صحنه آفساید کاش برای بیننده تلویزیونی واضح بود. حتی پیشنهاد می‌دهیم که این صحنه‌ها در اسکوربورد نشان داده شود تا تماشاگران هم خیالشان راحت بشود. انتظار تکنولوژی بهتری از VAR در آسیا داشتیم. اعتقاد داریم که آفساید هست ولی باید روش اجرای VAR تغییر کند و زمانش کاهش پیدا کند و هیجان خیلی زود به بازی برگردد.»

بخش بعدی صحبت‌های خسروی باز هم هشدار بود و تاکید کرد:« با روشی که می‎‌بینیم، ممکن است از این به بعد VAR در اختیار قدرت های بزرگ فوتبال قرار بگیرد و کسانی که هزینه می‌کنند. به عنوان مثال در بازی ایران و پرتغال زمانی که بازی قطع بود، کریستیانو رونالدو به صورت مرتضی پورعلی‌گنجی شد ولی VAR به داور نگفت، چون گفتند اگر رونالدو اخراج شود، چند صد میلیون اسپانسرها می‎‌روند. این عدالت است؟! ما ضررش را کشیدیم. در آسیا با توجه به حضور کشورهایی مثل عربستان، قطر، عراق و ... قضیه برای ما خیلی خطرناک است. ما جام جهانی رفتنمان مسجل است، ولی باید برای آینده فکر کنیم. الان جام باشگاه‌های آسیا است، مقدماتی المپیک است، جام ملت ها هست. من این ها را از نزدیک دیده‌ام. من در جام ملت‌های 2000 لبنان پارتی بازی، ناعدالتی و رانت را از نزدیک دیدم. دیدم وقتی لبنان در حال اوت شدن بود، پیتر ولاپان در حال سکته کردن بود، چون وقتی اوت شد، دیگر کسی برای تماشای بازی ها در مرحله دوم نیامد و فقط فینال تماشاگر داشت. بازی تایلند و لبنان بود و بازی یک بر یک شد. اما ولاپان دوست داشت آن بازی را لبنان ببرد و بالا بیاید. احتمالا با این شرایط اگر VAR به این شکل وجود داشت، کاری می‌کردند که لبنان ببرد، چون میزبان بود و هزینه کرده بودند. من این را از فاصله سه متری ولاپان دیدم.»

بخش پایانی صحبت‌های خسروی هم اینطور مطرح شد:« من این چیزها را برای آینده فوتبال می‌گویم و مخالفتی ندارم. مثل این می‌ماند که شما بخواهی به پیچ شمران بروی؛ چند راه وجود دارد، ولی باید راهی را برویم که کمترین زمان را بگیرد. بعد با این شرایط اگر VAR وارد ایران شود و راهش را بلد نباشیم، می‌دانید اگر در دقیقه 90 بازی چنین اتفاقی بیفتد، شهر را به آتش می‎‌کشند. من این ها را برای آینده می‌‎گویم و آدمی مدرنیته هستم و همکارانم این را می‌دانند.»

7474