پیش‌بازی فرانسه - بلژیک؛ نبرد مهاجمان برتر اروپا در مسیر فینال

پیش‌بازی فرانسه - بلژیک؛ نبرد مهاجمان برتر اروپا در مسیر فینال

پایگاه خبری فوتبالی - به جز ایتالیا و اسپانیا که در نیمه نهایی لیگ ملت های اروپا دیشب مقابل یکدیگر صف‌ آرایی کردند، امشب نیز دو تیم بزرگ دیگر اروپایی یعنی فرانسه و بلژیک، دیگر بازی این مرحله را برابر هم برگزار می کنند.

به گزارش فوتبالی، در دومین مسابقه از مرحله نیمه نهایی لیگ ملت های اروپا، امشب پنجشنبه پانزدهم مهر ماه 1400 مصادف با هفتم ماه جولای 2021، از ساعت 22:15 به وقت تهران و با قضاوت دانیل سیبرت از کشور آلمان، تیم ملی فرانسه در استادیوم آلیانز یا همان يوونتوس آرنای شهر تورین ایتالیا، رو در روی تیم ملی بلژیک قرار خواهد گرفت تا در پایان این نبرد، چهره‌ی دیگر فینالیست دومین دوره این مسابقات که حریف تیم اسپانیا خواهد بود، مشخص شود. ماتادورها شب گذشته موفق شدند با حساب دو بر یک از سد قهرمان یورو 2020 یعنی ایتالیا عبور کنند و خود را به دیدار پایانی برسانند.

این نخستین رویارویی دو تیم، از سال ۲۰۱۸ به این طرف خواهد بود. فرانسوی ها در جولای ۲۰۱۸ و در مرحله نیمه‌ نهایی جام‌ جهانی در کشور روسیه، با تنها گل ساموئل اومتیتی، مدافع سیه چرده خود مقابل بلژیک پیروز شدند و در نهایت هم با شکست کرواسی در دیدار فینال، قهرمان آن دوره از جام جهانی شدند.

فرانسه در چهارده بازی اخیرش در وقت‌ های معمول شکست نخورده و در یورو ۲۰۲۰ هم با شکست در پنالتی ها مقابل سوئیس حذف شد. با این حال، خروس‌ ها از شش بازی اخیرشان، پنج بازی را مساوی کرده‌ اند.

در شش دیدار آخر بلژیک و فرانسه هر تیم دو بازی را برده و دو بازی هم با تساوی بدون‌گل تمام شده است. آخرین پیروزی در جام‌ جهانی ۲۰۱۸ برای فرانسه رقم خورد.

در هفتاد و چهار بازی بین این دو تیم، بلژیک بیست و پنج بازی را برده و فرانسه سی مرتبه پیروز شده است. نوزده بازی هم مساوی شده است.

فرانسه بیست و یک سال است که در اروپا جام نگرفته و حتی در یورو ۲۰۱۶ که میزبان بودند هم فینال را باختند.

از آخرین حضور بلژیک در فینال یک تورنمنت معتبر چهل و یک سال می‌ گذرد. سال ۱۹۸۰ مقابل آلمان در فینال یورو شکست خوردند و نایب‌ قهرمان شدند.

در هفده بازی اخیر، بلژیک فقط یک باخت داشته که مقابل ایتالیا در یورو ۲۰۲۰ بود. بلژیک در بیست و یک بازی آخر خود، دروازه همه حریفان را باز کرده است.

بلژیک و فرانسه از سال ۱۹۰۴ به بعد یعنی یکصد و هفده سال است که به مصاف هم رفته‌ اند.

بلژیک در حال حاضر در رنکینگ فیفا، صدرنشین است و فرانسه در رتبه چهارم حضور دارد. پیش بینی نتیجه دیدار امشب با توجه به قدرت دو تیم، مسلما کار بسیار سختی است.

دو تیم سرشار از بازیکن درجه یک امشب به مصاف هم خواهند رفت و در این شرایط، هر دو مربی یعنی دیدیه دشان و روبرتو مارتینز برای برنده شدن تحت فشار هستند.

امروزه به جرأت می‌ توان گفت بلژیکی ها حداقل شایستگی حضور در فینال یک تورنمنت مثل لیگ ملت‌ های اروپا را دارند اما در نیمه‌ نهایی این تورنمنت هم قدرت‌ های اول قاره سبز حضور دارند و یکی از این قدرت ها، حالا باید به مصاف بلژیکی برود که مرتبه قبلی در جام‌ جهانی، از حضور در فینال محرومشان کرده بود. سال‌ هاست که بلژیک در صدر رده بندی برترین تیم های فیفا قرار گرفته و ستاره‌ های متعددی در سطح اول فوتبال اروپا داشته اما همچنان از راهیابی به فینال یک تورنمنت بزرگ بازمانده است. عملکرد روبرتو مارتینز همراه با شیاطین سرخ بلژیکی خوب بوده، اما مردم این کشور دیگر تحمل ناکامی پای فینال را ندارند.

فرانسه در حالی در خاک ایتالیا به مصاف بلژیک می رود که در یازده بازی خارج از خانه اخیر خود، در طول نود دقیقه نباخته است. پنج مورد از شش بازی اخیر فرانسه، در طول نود دقیقه با تساوی به اتمام رسیده است. دیدیه دشان از زمان دوباره فرا خواندن کریم بنزما به تیم ملی فرانسه، در گرفتن بهترین بازی از تیمش به مشکل برخورده است و این در شرایطی است که مهاجم رئالی های مادریدی، قطعا این روزها یکی از بهترین های جهان در پست خودش محسوب می شود.

فرانسوی ها اخیراً همان قدر که با شکست غریبه بوده اند، خیلی از بازی‌ ها را هم مساوی کرده و تعداد پیروزی هایشان هم نسبتا کم بوده است. تیم دیدیه دشان در حالی که خیلی‌ ها تصور می‌ کردند شانس اول قهرمانی در تورنمنت یورو 2020 است، به شکل نامناسبی از این مسابقات کنار رفت اما خروس‌ ها در جام‌ های جهانی طی دو دهه اخیر، نسبت به مسابقات اروپایی موفق‌ تر بوده‌ اند. دیدیه دشان در مجموع نتایج خوبی همراه خروس‌ ها گرفته و می‌ تواند انتقاد نتیجه نگرفتن در اروپا را هم با جام گرفتن در لیگ ملت‌ ها کم کند. اگر چه لیگ ملت‌ ها اعتبار تورنمنت یورو را ندارد، ولی می‌ تواند راه را برای حضور هر چه بهتر در جام‌ جهانی ۲۰۲۲ قطر هموار کند.

بلژیک نیز پس از حذف شدن به دست ایتالیایی ها در مرحله یک چهارم نهایی تورنمنت یورو ۲۰۲۰ در تابستان گذشته، در هر سه بازی بعدی خود برنده شده است. روملو لوکاکو در پنج بازی ملی اخیر خود چهار گل زده است و با وجود افت فرمش در هفته های اخیر در لباس چلسی، هنوز هم بزرگ ترین تهدید برای خط دفاعی خروس های فرانسوی محسوب می شود.

تیم ملی بلژیک که در مراحل قبل موفق عمل کرده، حالا راهی نیمه نهایی شده و برای جستجوی رویاهای خود، یک حریف پرآوازه دیگر به نام تیم ملی فرانسه را پیش رو دارد.

روبرتو مارتینز، سرمربی تیم ملی بلژیک قبل از دیدار امشب تیمش تأکید کرده که بازیکنانش باید بدون ترس مقابل فرانسه در میدان حاضر شوند و همچنین اطمينان داده که بازیکنان تیم ملی بلژیک بدون ترس بازی می کنند. مارتینز گفته "اگر با ترس در داخل اردو به دیدار فرانسه برویم، قطعاً از نظر کیفی افت خواهیم کرد و نمایشی بسیار کمتر از سطح توانایی های خودمان ارائه خواهیم داد و بازی کردن بدون ترس، احتمالاً یکی از چیزهایی است که به ما بیشتر از هر موضوعی کمک می کند."

سرمربی بلژیک در رابطه با روش متوقف کردن کیلیان امباپه، مهاجم جوان و گلزن فرانسوی ها هم گفته که "این کار بسیار سختی است و من فکر نمی کنم پاسخ آسانی در این رابطه وجود داشته باشد، زیرا امباپه یک بازیکن استثنایی در این موقعیت است. ما باید تلاش کنیم موقعیت امباپه را در جریان بازی پیش بینی کرده و سعی کنیم سازماندهی خوبی در زمین داشته باشیم. بازیکنان بلژیک در هنگام دفاع کردن باید فضاهای بیشتری را نسبت به امباپه پوشش دهند اما ما قصد نداریم دیگر ستاره های حریف را فراموش کنیم چون فرانسه دارای الگوی هجومی بسیار پیچیده‌ ای است."

اما نکته جالب توجه در این مسابقه، نشستن تیری آنری، مهاجم سابق تیم ملی فرانسه روی نیمکت بلژیک است. مارتینز درباره آنری گفته" تیری آنری کسی است که برای فوتبال زندگی می کند. او مردی بسیار ویژه است. حضورش روی نیمکت بلژیک به عنوان بازیکنی که قهرمانی جهان را تجربه کرده، برای ما تجارب مفید و طلایی را به ارمغان آورده است."

بلژیکی ها برای بازی امشب مقابل فرانسه، تقریبا غایبی ندارند اما در طرف مقابل، انگولو کانته به دلیل ابتلا ویروس کووید 19 و آنتونی مارسیال، مهاجم منچستر یونایتد نیز به دلیل آسیب دیدگی، خروس ها را همراهی نخواهند کرد.

از سال 2002 تا کنون، این دو تیم شش مرتبه برابر هم قرار گرفتند که اغلب مسابقات دوستانه و تدارکاتی بوده که سهم هر کدام دو پیروزی بوده و دو بازی هم با تساوی به اتمام رسیده است.

به جرأت می توان گفت که امید هر دو سرمربی فرانسه و بلژیک در جدال امشب دو تیم، به درخشش مهاجمان خود و نفرات مؤثر هر یک از دو تیم در خط آتش این تیم ها می باشد؛ جایی که نفراتی هم‌چون روملو لوکاکو، ادن هازارد و کوین دی‌بروینه برای شیاطین سرخ بلژیکی به میدان می آیند و در سمت مقابل هم بازیکنانی مانند کریم بنزما، کیلیان امباپه، آنتوان گریزمان و پل پوگبا مهم ترین عناصر هجومی دشان در خط حمله خروس های فرانسوی خواهند بود.

9404