گزارش ویژه/ نیاز ویژه داوری ایران؛ جلوی خودتان آینه بگیرید

گزارش ویژه/ نیاز ویژه داوری ایران؛ جلوی خودتان آینه بگیرید

پایگاه خبری فوتبالی- «کار دنیا برعکس است.»؛ این عبارت، ضرب‌المثلی است که اگر کسی معنایش را نمی‌داند، این چند روز به بهترین نحو ممکن می‌تواند شیرفهم شود.

به گزارش فوتبالی، مصداق بارز این ضرب المثل، اظهارنظرهای طنزآمیز و روی لب خنده بیارِ داوران و مسئولان کمیته داوران است که آنها را می‌توان چنین خلاصه کرد: "اعتراض نکنید و بگذارید ما اشتباهات‌مان را انجام بدهیم."

* بیانیه ندهید

محمدرضا اکبریان از تیم‌ها خواسته بیانیه ننویسند که باعث می‌شود تمرکز داوران به هم بریزد. نگرفتن خطای پنالتی وحید امیری روی قایدی ناشی از بیانیه باشگاه استقلال بود؟ یعنی اگر استقلال بیانیه نمی‌داد، اکبریان این خطا را می‌دید و می‌گرفت؟ داوری که اعلام می‌کند قصد داشته گل استقلال به صنعت نفت را قبول کند ولی اعتراض سرمربی استقلال باعث شده این کار را فراموش کند، فاقد تمرکز لازم در هر صورتی بوده و هست و این ربطی به بیانیه نوشتن ندارد. این تازه یک مثال بود دیگر باشگاهها هم هر وقت بیانیه علیه داوری ها داده اند حتما ضرر کرده اند و اشتباهات داوران تاثیرگذار بوده است.

* پول، پول، پول

افزایش 400 درصدی حقوق داوران اتفاق کم اهمیتی نیست. بی‌تردید قشر مظلوم! داوری تنها مجموعه‌ای است که هر چقدر اشتباهات‌شان بیشتر شود، حقوق‌شان هم باید بیشتر شود. گویا رابطه مستقیمی بین کمیت اشتباهات و حقوق برقرار است. وقتی یک داور اشتباه می‌کند، چگونه باید تنبیه شود؟ با قضاوت نکردن؟ این قضاوت نکردن که در اصل باعث لطف به آنها می‌شود؛ آنها پولی بابت داوری نمی‌گیرند و در صورت محرومیت، وقت بیشتری برای شغل اصلی‌شان گذاشته و در اصل منتفع می‌شوند. چرا برای بازیکنان، باشگاه‌ها و همه و همه، کمیته انضباطی بلافاصله با چرتکه سراغ جرایم مالی می‌رود ولی برای داوران چنین اتفاقی نمی‌افتد و داوران جریمه نمی شوند؟ چون داوری برایشان شغلی فان است؟ داوری که شرکت راهسازی با تراکنش مالی فوق‌العاده دارد قطعا از محرومیت بیشتر از قضاوت، استقبال می‌کند یا داوری که در کار خرید و فروش زمین و ملک است از قضاوت بیشتر سود می برد. در فوتبال ایران داور حرفه ای نداریم پس انتظار قضاوت حرفه ای هم نباید داشت!

* سلسله اشتباهات مرگبار

گلی که سپاهان به پیکان زد؛ پنالتی گرفته شده در بازی بادران و ملوان؛ پنالتی اعلام نشده در بازی گل‌گهر و پرسپولیس؛ پنالتی اعلام شده در بازی آلومینیوم و گل‌گهر؛ این سیاهه به بدترین شکل ممکن نشان می‌دهد اوضاع داوری ایران تا چه اندازه خراب است. کارشناسی‌های عجیب و غریب، اوضاع را بدتر هم می‌کند. کارشناسی که می‌گوید اکبریان چون هنوز «جا» نیفتاده بود پنالتی روی قایدی را دربی نگرفت یا کارشناسانی که قضاوت فغانی در دربی را بی‌نقص توصیف می‌کنند درحالیکه لگد مطهری در بازی‌های رزمی، حداقل 2 امتیاز دارد، بی‌تردید به شعور و فهم فوتبالی‌های ایران توهین می‌کنند. گویا بعد از بازی‌های هر هفته، جلسه‌ای میان داوران و کارشناسان برگزار می‌شود و راه‌های توجیه اشتباهات مرگبار، از دل این جلسات بیرون می‌آید. چطور ممکن است کمک داور اول، داور وسط و داور پشت دروازه اسپک کی‌روش استنلی را نبینند؟ یعنی باید باور کنیم حواس هر 3 نفر به جای دیگری بوده؟ به جایی که توپ نبوده؟ مثلا به کجا؟

* یک مثال

نگرفتن خطای پنالتی برای گل‌گهر، نگرفتن خطای پنالتی به سود فولاد، اعلام یک پنالتی اشتباه علیه نفت مسجدسلیمان؛ اینها همه اشتباهات یک داور است که مقابل یک تیم اتفاق افتاده است. چرا باید چنین اتفاقی مقابل یک تیم بیفتد؟ اصلا چرا باید به داوری با این کارنامه، قضاوت بازی‌های یک تیم واگذار شود که ایجاد سوءظن می‌کند؟ از فصل قبل، بدعتی جدید در داوری ایران شروع شده؛ انتخاب های خاص برای بازیهای هر هفته و داورانی که هر هفته باید پخش مستقیم داشته باشند حتی اگر آن بازی لغو شود!

* مقصران ابدی

استقلال اهواز با یک پرچم اشتباه از قهرمانی لیگ ششم به سوی نابودی کامل حرکت کرد. طعنه‌آمیز اینکه همان کمک داور، چند سال بعد با تیشرت اعتراضی در جلسه داوران شرکت کرد تا به حقی که از او خورده شده، اعتراض کند. ملوان با یک تصمیم اشتباه از لیگ برتر رفت و هنوز نتوانسته به سطح اول فوتبال ایران برگردد. پرسپولیس علی دایی با یک گل هند به فولاد باخت و همان گل، فولاد را قهرمان کرد و قهرمانی را از پرسپولیس گرفت. فوتبال میلاد میداودی با تکلی نابود شد که آقای داور حتی آن را خطا هم اعلام نکرد.

* آینه لازم دارید

تک تک داوران فوتبال ایران و تک تک کارشناسان داوری ایران و در یک کلام، مسئولان داوری‌مان نیاز به چندین آینه تمام قد دارند که جلوی خودشان بگذارند و ببینند که چقدر اشتباه کرده‌اند و چه بلاهایی با این اشتباهات‌شان بر سر تیم‌ها و بازیکنان آورده‌اند.

این خودشناسی قطعا به آنها کمک می‌کند تا وقتی بابت اشتباهات‌شان محروم شده‌اند، بیشتر به داوری فکر کنند و وقت‌شان را برای کارهای دیگر نگذارند. فعلا که از از وی ای آر خبری نیست اما هر چه هست اوضاع داوران پیش از شروع لیگ برتر چندان امیدوار کننده نیست!

گزارش از علیرضا خطیبی/ پایگاه خبری فوتبالی

6641