میزگردی درخصوص وضعیت تیم ملی فوتسال ایران در رقابت‌های جام جهانی با حضور حسین شمس، وحید سلیمانی و مصطفی نظری

میزگردی درخصوص وضعیت تیم ملی فوتسال ایران در رقابت‌های جام جهانی با حضور حسین شمس، وحید سلیمانی و مصطفی نظری

پایگاه خبری فوتبالی- حسین شمس سرمربی سابق تیم ملی فوتسال، وحید سلیمانی کارشناس و داور فوتسال و مصطفی نظری دروازه بان سابق تیم ملی فوتسال ایران روی خط برنامه ورزش بدون ویرایش رادیو گفت و گو آمدند و در رابطه با وضعیت تیم ملی فوتسال ایران در چند بازی گذشته جام جهانی لیتوانی با هوتن خداپرست مجری برنامه به گفت و گو پرداختند.

به گزارش فوتبالی، وحید سلیمانی در خصوص صعود تیم ملی به ۸ تیم برتر جهان اظهار داشت: خیلی خوشحالم از این که تیم ملی فوتسال هرچند با استرس به مرحله بعدی مسابقات صعود کرد و امیداورم در ادامه با توجه به شرایط جدول ختم به قهرمانی شود.

وی در مورد تغییرات در داوری و نحوه برگزاری جام جهانی لیتوانی گفت:  در گذشته تیم ملی ما کار سختی برای قهرمانی در آسیا نداشت ولی در حال حاضر در این مرحله از جام جهانی پنج تیم از آسیا حضور دارند، و این نشان دهنده این است که بعدها در آسیا برای رسیدن به فینال و قهرمانی کار سختی خواهیم داشت.

وی ادامه داد: مورد داوری با توجه به اتفاقاتی که پیش آمد باید به داوری خودمان در ایران افتخار کنیم داوران ایرانی در این جام پنج بازی را سوت زدند. اگر تیم ملی ما به فینال مسابقات صعود نکند خانم ناظمی و آقای محرابی افشار شانس این را دارند که فینال مسابقات را هم قضاوت کنند.

در خصوص تغییرات داوری در جام جهانی فوتسال گفت: فیفا در این جام از پنج داور برای امر قضاوت استفاده کرد و بهره بردن از ویدئو چک بار روانی و اعتراضات به بخش داوری را خیلی کمتر کرد.

وی در مورد اخراجی های تیم ملی و کارت‌های دریافت شده بازیکنان در مرحله مقدماتی افزود: این اتفاق نه در فوتسال بلکه در فوتبال هم وجود دارد، نحوه قضاوت لیگ داخلی ما به خاطر شرایط حاکم با قضاوت بین المللی تفاوت های زیادی دارد به طور مثال آقای فغانی که از بهترین داوران جهان هستند زمانی که در لیگ داخلی قضاوت می‌کنند با اعتراضات شدیدی روبرو می شوند اما زمانی که در مسابقات مهم بین المللی قضاوت میکنند هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد در فوتسال هم به همین روال هست،  لیگ داخلی ما جز سه لیگ برتر دنیاست بسیار پرفشار و پر برخورد و خیلی شبیه به مدل بازی تیم های آمریکایی جنوبی، به همون اندازه محکم و فیزیکی هست، علت این مشکل در لیگ داخلی ما که باید مورد بررسی قرار بگیرد این است که برای داورهای ما این حس برداشت شده که باید سطح خطا را بالا ببریم. به این علت که اگر این کار را انجام ندهیم، دقیقه پنج بازی هردو تیم پنج خطا دارند و از دقیقه هفتم به بعد باید هر دقیقه خطای پنالتی نقطه دوم اعلام کنیم. این اتفاق خوبی نیست و باید خروجی لیگ ما تیم ملی مقتدری بسازد.

حسین شمس در ابتدای سخنانش در رابطه با وضعیت تیم ملی در چند بازی گذشته جام جهانی اظهار داشت: تا حرفی بزنیم، صدا به لیتوانی میرسد و می گویند تیم را به هم نریزید. اما واقعیت این است که این چهار بازی هیچ فوتسال دوستی از جمله خود آقای ناظم الشریعه و بچه های تیم ملی را راضی نکرد. در تمام بازی ها اعصاب ما خرد شده است. در بازی با آمریکا که فکر میکردیم 15 گل بزنیم، عقب افتادیم. در بازی با ازبکستان 8-4 بودیم و اگر حواسمان جمع بود، می توانستیم 12-4 بشویم. اما اگر بازی 30 ثانیه ادامه داشت، ممکن بود 10-9 بازنده باشیم. نمیدانم آنجا چه خبر است که انقدر بچه ها بد بازی می کنند. خود آقای ناظم الشریعه آخر شب با من تماس گرفتند و من گفتم از اینجور بازی راضی هستی؟ و پاسخ داد که "نه ولله!" و به خدا راضی نیستیم انقدر اعصاب مردم خرد شود. 

شمس در پاسخ به اینکه دلیل این که تیم ملی 4 گل به یک شیوه خورد چه چیزی بود گفت: ما آنجا نیستیم و خبر نداریم چه اتفاقاتی می افتد. ولی این نحوه بازی و استرس و گزیده شدن از یک نقطه برای 4 بار، بر من پوشیده است و نمیدانم چه اتفاقی در اردو دارد می افتد. محمدرضا سنگ سفیدی که خوب هم داشت دفاع میکرد، در کنار زمین صحنه ای بد عمل کرد و آقای ناظم الشریعه با این که تیم به خوبی داشت با 4 نفر دفاع میکرد، او را کنار گذاشت و شجری را به زمین آورد که بلافاصله 2 گل از همان ناحیه خوردیم. به آقای ناظم الشریعه گفتم به بیرون بروند و خریدی کنند و بگویند و بخندند تا کمی روحیه‌شان عوض شود. اگر اینگونه جلوی قزاقستان بازی کنیم، باید بلیت برگشت را بگیریم. در صورتی که از همان ابتدا انتظار نیمه نهایی یا حتی فینال را داشته ایم. باید شوکی به این تیم وارد شود. هرگونه که می شود. این نوع بازی در شان تیم ملی نیست. این اشتباهات در مقابل قزاقستان نباید تکرار شوند. ما معمولا در مقابل تیم های بزرگ خوب بازی می کنیم و احتمالا جلوی اسپانیا عملکرد خوبی خواهیم داشت و انشاالله به فینال راه پیدا کنیم.

مصطفی نظری در ابتدا در مورد وضعیت تیم ملی فوتسال تا به اینجای جام جهانی اظهار داشت: در این چندبازی من به عنوان یک فوتسالیست اصلا راضی نشدم و فکر کنم مردم هم توقع خیلی بیشتری داشتند. فوتسال ما همیشه از بهترین تیم های آسیا و دنیا بوده است. احساس میکنم متاسفانه هر بازی که گذشت، ما بدتر شدیم. در صورتی که انتظار داشتیم بازی به بازی بچه ها بهتر شوند و با فضای مسابقات وفق پیدا کنند. از ابتدا نیمکت موفق نشد آرامش لازم را به بچه ها القا کند. وقتی تیمی جلو یا عقب می افتد، اول کادرفنی و سپس بازیکنان بزرگ هستند که باید کمک کنند و آرامش را حفظ و به بازیکنان القا کنند. 

وی در ادامه درباره اخراج علیرضا صمیمی اظهار داشت: این اتفاق به خاطر استرس است و برای هر بازیکنی ممکن است بیفتد. در بازی با صربستان، آرامشی که من به عنوان یک بازیکنان می خواستم در نیمکت ببینم را متاسفانه ندیدم. هرچه گذشت، این مساله را بیشتر دیدیم. در بازی با ازبکستان که دیگر فاجعه بود. ما چهار یا پنج گل از یک نقطه خوردیم. من از پای تلوزیون دوست داشتم زنگ بزنم و بگویم یک دقیقه مسابقه را نگه دارید تا من به بچه ها بگویم از کجا داریم گل میخوریم! کادر فنی میتوانست یک تایم-اوت بگیرد یا حتی وقتی مربی در این شرایط دستش بسته است و تایم-اوت ندارد باید از دروازه بان خود استفاده کند و بازی را بخواباند و مسائل تاکتیکی را عنوان کند. خنده دار است که در این سطح، 5 گل یک شکل بخوریم. قزاقستان خیلی خوب 5 نفره بازی می کند و ما در این زمینه ضعیف بودیم. امیدوارم روی این کار شود.

نظری در ادامه درباره صمیمی افزود: وقتی یک گل میخوریم، همه تیم گل خورده است و بالعکس. من نمیتوانم مقصر گل های خورده را دروازه بان ها بدانم. اما موافقم که علیرضا کمی استرس دارد که نباید اینگونه باشد. این جام جهانی سوم اوست. انتظار بیشتر از این حرف ها است. من باز تکرار میکنم که اعتماد به نفس و آرامش را نیمکت باید به بازیکنان القا کند. ما در دفاع بازیکنانی بسیار با تجربه داریم که اشتباه می کنند. علی اصغر حسن زاده را داریم که بسیار باتجربه است اما به راحتی دریبل خورده و جا مانده است. ایرادی در بازی پاور پلی دیدم. قبلا وقتی حریف پاور پلی میکرد، ما همیشه چهار نفر دفاعمان با 4 نفری که در شرایط برابر قرار بود بازی را شروع کنند فرق میکرد. 4 نفر دفاع بلافاصله اضافه میشدند و در پاور پلی تیم حریف کمک‌مان میکردند. چیزی که من در تیم خودمان در این دوره ندیدم اما همه تیم ها آن را انجام می دهند. ما مهدی جاوید را به عنوان یک راس برای نگه داشتن توپ در زمین داریم. بلافاصله وقتی تیم 5 نفره می شود، مهدی هیچ کارایی در دفاع ندارد. اگر چهار نفر دفاعمان را برای بازی با قزاقستان که بسیار خوب پاور پلی میکند، چینش و آماده کنیم، میتوانیم از همینجا به آنها ضربه بزنیم.

در ادامه گفتگو، نظری درباره اینکه چه راهکاری جهت کمک به تیم ملی فوتسال پیشنهاد می دهد، تصریح کرد: من تیم ملی‌مان را در حال حاضر تیمی بسیار قوی می دانم و معتقدم بازیکنان ما در اوج پختگی به سر می برند و شاید این آخرین جام جهانی برای بعضی از آنها باشد. به نظر من بهترین راهکار در حال حاضر برای تیم ملی فوتسال این است که کادر فنی آرامش مورد نیاز را به بازیکنان تیم تزریق کند.

وی در خصوص اینکه تغییرات مداوم در ترکیب تیم ملی باعث عدم ثبات و هماهنگی در میان بازیکنان می شود یا خیر، اظهار داشت: به نظر من کادر فنی باید 4 بازیکن اول را متناسب با شرایط مسابقه انتخاب کند و 4 نفر دوم هم مشخص باشد. چیزی که من متاسفانه لب خط مشاهده کردم این بود که کادر فنی گاهی در مورد تعویض ها نظر بازیکنان را هم می پرسید که این به نظر من زیبنده تیم ملی فوتسال نیست. من فکر می کنم کادر فنی هنوز موفق نشده به یک ترکیب ثابت برای تیم ملی دست پیدا کند.

سپس حسین شمس درباره تغییرات پی در پی در ترکیب تیم ملی توضیح داد: زمانی که من مربی تیم ملی بودم، همیشه یک ترکیب ثابتی داشتیم که با شروع بازی وارد میدان می شد. این ترکیب عبارت بود از: محمد کشاورز، محمد طاهری، محمدرضا حیدریان و وحید شمسایی؛ و بعد از چند دقیقه ترکیب دوم وارد زمین می شد. متاسفانه در حال حاضر تکلیف تیم ملی روشن نیست و ما ترکیب اولیه را نمی دانیم و این به ضرر ما خواهد بود. به عنوان مثال مسلم اولاد قباد جوان ترین بازیکن ماست و تنها بازیکنی است که یک در مقابل یک را به راحتی عبور می کند. متاسفانه هنوز کادر فنی به یک جمع بندی نهایی نرسیده است که چه زمانی این بازیکن را وارد زمین کند.

او در ادامه درباره اینکه چه راهکاری برای تیم ملی قبل از دیدار مقابل قزاقستان دارد که مفید و زودبازده باشد، افزود: به نظر من الان دیگر زمانی برای آمادگی جسمانی و ارائه دادن تاکتیک به تیم ملی نیست. اگر من جای کادر فنی بودم، بچه ها را از اردو خارج می کردم و می بردمشان خرید! الان باید تلاش کنیم روحیه بچه ها را بالا ببریم و تیم ملی را با حال و احساس خوب وارد زمین مقابل قزاقستان کنیم. بنده دیشب با آقای ناظم الشریعه صحبت کردم و از ایشان خواستم با بچه ها دعوا نکند تا روحیه‌ آنها خراب نشود تا انشالله بتوانیم از سد قزاقستان عبور کنیم و جزو 4 تیم برتر باشیم.

سرمربی سابق تیم ملی فوتسال درباره ضعفی که این روزها در خط دفاعی تیم ملی مشاهده می شود، عنوان کرد: به نظر من بازیکنان در دفاع بسیار بازی را ساده می گیرند. توپ به راحتی از میان 4 بازیکن ما عبور می کند و به دروازه می رسد. در دوئل های یک در مقابل یک، در دفاع شکست می خوریم. من فکر می کنم اگر بازیکنان ما با دستور آقای ناظم الشریعه در دفاع قدری سختگیرانه تر عمل کنند، ضریب اشتباه تا حد زیادی پایین خواهد آمد. بازیکنی که در دفاع حضور دارد باید چنین دیدگاهی داشته باشد که اگر توپ از من عبور کند قطعا وارد دروازه خواهد شد. ما از آنجایی که معمولا گل های زیادی به ثمر می رسانیم، این طرز فکر ایجاد می شود که گل های خورده جبران خواهد شد در حالی که بازیکنان ما باید از این طرز فکر پرهیز کنند و قدری مسئولانه تر و سختگیرانه تر در دفاع عمل کنند.

6641 / 7474 / 4154