میزگرد جنجالی برنامه وقت اضافه درباره بند یک اساسنامه فدراسیون فوتبال با حضور هوشنگ نصیرزاده و روزبه وثوق‌احمدی

میزگرد جنجالی برنامه وقت اضافه درباره بند یک اساسنامه فدراسیون فوتبال با حضور هوشنگ نصیرزاده و روزبه وثوق‌احمدی

پایگاه خبری فوتبالی- هوشنگ نصیرزاده کارشناس حقوقی فوتبال و روزبه وثوق‌احمدی حقوقدان فوتبال روی خط برنامه وقت اضافه رادیو ایران آمدند و در مورد اساسنامه فدراسیون فوتبال ایران به گفت و گو پرداختند.

به گزارش فوتبالی، نصیرزاده در ابتدای سخنانش اظهار داشت: دوستان در فدراسیون فوتبال که شامل دبیرکل، معاون دبیرکل و کمیته تدوین بودند، اساسنامه را با ترجمه پیش‌نویس دریافتی از فیفا و قراردادن برخی موارد در آن نوشتند. البته اصلا آن را به نظر افکار عمومی نرساندند. فقط در روزهای آخر تحویل مجمع دادند و با توجه به مساله ی کرونا، به صورت مجازی آن را تصویب کردند. قدیمی ها میگویند زرنگی زیاد، آخرش جوان‌مرگی می آورد! وقتی اساسنامه را به فیفا می دهید، چند مورد را بیشتر نگاه نمی کند. اول میبیند شما در ماده یک چطور خودت را معرفی کرده‌اید. بعد میبیند اعضای مجمع عمومی‌ات چه کسانی هستند. انتصابی هستند یا انتخابی. نه به کمیته ها کار دارند نه چیز دیگری. فقط می خواهند ببینند تحت فشار ارکان ثالثی از بیرون قرار نگرفته باشید. ماده یک، مهم ترین موضوع است. وقتی فیفا اعلام می کند من طبق ماده 60 فدرال سوییس شکل گرفته ام، به مفهوم این است که وقتی یک ساختار یا تشکیلاتی در هر کشوری شکل می گیرد، باید طبق قوانین و مقررات و الزامات آن کشور شکل گرفته شود. فیفا نمی تواند خودش را خارج از قوانین سوییس شکل دهد، و ما هم نمی توانیم خودمان را خارج از تشکیلاتی معرفی بکنیم که بعدا برای ما دردسرساز شود. وقتی در ماده یک بنویسید ما تشکیلاتی هستیم مستقل، غیردولتی و غیرانتفاعی و... مجلس وقتی می خواهد به موضوع وارد شود، به شما می گوید این که نوشتید مستقل و غیردولتی و...، اصلا تشکیلات مشابهش کجا هست؟ وقتی در هرکجای کشور می خواهید یک فعالیتی را آغاز کنید باید مجوز بگیرید. میبینیم که هر صنف و کاری، پروانه کاری مخصوص خود را گرفته است. ما نمی توانیم در ماده یک تشکیلات خود چیزی را بنویسیم که معادلش در کشور وجود ندارد. این کار را فدراسیون قبلی کرده است. وقتی اینگونه عمل کنید، خود به خود احتمال تصویبش به صفر خواهد رسید.

وثوق‌احمدی در ابتدا در پاسخ به اینکه آیا با توجه به ماده یک اساسنامه، می‌شود مجلس و یا فیفا را برای تایید اساسنامه راضی کرد یا خیر، گفت: فیفا شرکتی است که در سوییس مطابق مقررات سوییس تاسیس شده و به فعالیت می پردازد. بر اساس اساسنامه ای که دارد، بالاترین سازمان اداره کننده فوتبال در جهان است. خود فیفا زیر مجموعه IOC است و بر اساس منشور المپیک باید یک سری مقررات و ضوابط را رعایت کرده و کشورها و فدراسیون های ملی را هم موظف به رعایت آن ها بکند. سه اصل باید از نظر IOC رعایت شوند؛ یک بحث استقلال اعضاست. دو بحث به رسمیت شناختن دیوان بین المللی داوری ورزش یا CAS هست و سه بحث ممنوعیت استفاده از مواد نیروزا و دوپینگ است. این ها برای تمام ورزش هایی که عضو کمیته بین المللی المپیک هستند الزامی است. فیفا زیرمجموعه IOC است و خودش در اساسنامه خود این سه اصل را پذیرفته است. و این سه اصل را برای فدراسیون های زیر نظر خود الزامی دانسته است. ماده 14 اساسنامه فیفا در مورد تکالیفی است که فدراسیون های عضو باید رعایت کنند. یکی از آن ها در بند A ماده 14 قید شده است که باید اداره امور خود را به صورت مستقل انجام دهند و دخالت شخص ثالثی را نپذیرند. ماده 19 همین اساسنامه در مورد این است که فدراسیون ها باید به صورت مستقل عمل کنند، انتخاباتشان به صورت دموکراتیک باشد، تمام انتصاب ها باید توسط مجمع انجام شود و اگر انتصاباتی غیر از این انجام شود، نخواهیم پذیرفت و آن فدراسیون با مشکل مواجه خواهد شد. پس اصل موضوع، بحث استقلال فدراسیون ایران است که باید طبق ماده 14 اساسنامه فیفا رعایت بکنیم. هر شرکت و نهادی در شرکت باید مجوزش را اخذ کرده باشد. سوالی که الان به وجود می آید این است که فدراسیون فوتبال بر اساس چه مجوز و قانونی مشغول به فعالیت است؟ این سوال برای من بدون پاسخ است. در ماده یک اساسنامه آمده است که یک موسسه مستقل غیردولتی غیرانتفاعی است. نگارنده‌های این اساسنامه می دانستند که همچین تعریفی در چارچوب مقررات کشور ما وجود ندارد. ما باید در ثبت شرکت ها ثبت شویم و یا به عنوان سازمان مردم نهاد از وزارت کشور مجوز بگیریم. یا باید برویم ذیل موسسات عمومی غیردولتی که در مجلس تصویب شده اند. در مواد آخر اعلام کرده اند که فدراسیون فوتبال باید قانونا یک موسسه دارای شخصیت حقوقی مستقل در مدت یک سال بشود.

نصیرزاده در ادامه افزود: مواردی مانند مستقل بودن فدراسیون فوتبال نیازی نبود در ماده یک اساسنامه مطرح شود. اینکه شما یک نهاد "مستقل" هستید برای حاکمیت حساسیت‌زا است. مفهوم غیرانتفاعی یعنی از دولت پولی نمی‌گیرم و نفعی نمی‌برم در حالی که فدراسیون هم از دولت پول می‌گیرد و هم نفع می‌برد. این که شما مستقل هستید و دارای آزادی عمل می باشید، به سختی برای تشکیلات حاکمیت قابل قبول است. مواری از قبیل "مستقل بودن" و "غیرانتفاعی بودن" را باید داخل اساسنامه می نوشتید و نیازی نبود در ماده یک مطرح شود. من فکر می کنم اگر نتوانیم اساسنامه را مصوب و سازمان معادل آن را ایجاد کنیم‌، کار به تشکیل کمیته عادی سازی خواهد کشید.

وثوق احمدی درخصوص اینکه آیا بند یک اساسنامه می تواند دردسرساز شود یا خیر، توضیح داد: من به عنوان پیشنهاد فکر می کنم باید با فیفا مکاتباتی انجام شود و در اولین فرصت یک مهلتی از فیفا گرفته شود. به هر حال این اتفاقی است که افتاده است و باید به دنبال راهکاری باشیم که این مسئله را حل کنیم.

نصیرزاده در ادامه درباره اینکه کشورهای عربی مانند قطر و... با وجود دولتی بودن در اساسنامه‌شان چه چیزی می نویسند که دچار مشکل نمی شوند، گفت: اگر شما یک روز به سوییس بروید، متوجه می شوید که جو خیلی به نفع فیفا نیست. کشورهای عربی تاحدودی حالت اسپانسری دارند. در کشور ما وزارت ورزش و جوانان نمی‌خواهد که یکی از فدراسیون های خودش مستقل شود و مسیر هموار شود برای 49 فدراسیون دیگر که بخواهند مستقل شوند. به نظر من احتمال اینکه ماده یک اساسنامه در مجلس تصویب شود تقریبا صفر است. فیفا در ماده یک خودش ننوشته که یک نهاد مستقل است. فقط نوشته من براساس فلان ماده شکل گرفته ام و بعدا در ادامه آرام آرام نوشته که من مستقل ام و از هیچکس دستور نمیگیرم و... اساسنامه فدراسیون همان ابتدا در ماده یک "مستقل بودن" را نوشته و مجلس هم روی همان ماده زوم کرده است. به نظر من شگردی که باید در نگارش اساسنامه به کار میرفت این بود که این مسائل را در کل متن پخش می کردند نه اینکه همه را در ماده یک بیاورند که جلب توجه کند.

وثوق‌احمدی در پایان گفت: صحبت هایی که مطرح شد مصداق یک ضرب المثل فارسی است که می گوید ابتدا چاله را بکن و سپس مناره را بدزد. ما اصولا باید اول می‌ پرسیدیم که اگر چنین ماده ای را بنویسیم قابل تصویب در مجلس است؟ سپس این تعهد را می دادیم. بسیاری از کشورها دارند به گونه ای متفاوت از قوانین فیفا عمل می کنند ولی شما می بینید که هیچ اتفاقی نمی افتد. به عنوان مثال شما دیدید که چند روز قبل وزیر ورزش عراق به عنوان رییس فدراسیون فوتبال این کشور انتخاب شد! شما اساسنامه کشور عربستان را ببینید؛ دخالت از این واضح تر که پنج نفر از اعضای مجمع فدراسیون فوتبال عربستان را رئیس کمیته المپیک انتخاب می کند؟ این نشان می دهد که ما مراودات بین المللی بسیار ضعیفی داریم و فیفا روی ما حساس شده است و این مسئله طی سال ها رخ داده است.

7474 / 6641