حسن یزدانی از چه راهی می‌تواند تیلور را شکست دهد؟

حسن یزدانی از چه راهی می‌تواند تیلور را شکست دهد؟

پایگاه خبری فوتبالی- قهرمان پیشین کشتی آزاد جهان درباره روش مبارزه حسن یزدانی مقابل تیلور آمریکایی و مسیر غلبه بر او به نکات جالبی اشاره کرد. 

به گزارش فوتبالی و به نقل از تسنیم، مجید ترکان در مورد اینکه آیا این روزها فعالیتی در کشتی استان مازندران دارد یا نه، اظهار داشت: باشگاه‌ها تعطیل شده‌اند و مسلما نمی‌شود تمرین آن‌چنانی داشت اما به صورت نیمه‌حضوری و نیمه‌مجازی کلاس‌های کشتی را با رعایت پروتکل‌ها در دانشگاه برگزار می‌کنم.

وی در مورد تغییراتی که در راس کادر فنی تیم ملی آزاد ایجاد شد، گفت: به هر حال تصمیمی بود که فدراسیون گرفت و با توجه به فاصله کوتاهی که بین دو رقابت المپیک و جهانی وجود دارد و تغییرات نفرات منتخب تیم ملی، هرگونه اظهار نظری به دور از منطق و عقلانیت است. با این حال برای همه دوستان آرزوی موفقیت دارم.

مدیر پیشین تیم‌های ملی کشتی آزاد در مورد پیش‌بینی نتایج مسابقات پیش رو تاکید کرد: از آنجا که کشتی ورزش بی‌رکوردی محسوب می‌شود و برخی از کشتی‌گیران هم برای بار اول در مسابقات بزرگسالان شرکت می‌کنند. برخی با روحیه عالی و بی‌پروا حتی خام کشتی می‌گیرند و برخی در جو مسابقات غرق می‌شوند و به اصطلاح «کُپ» می‌کنند به همین دلیل پیش‌بینی سخت است.

ترکان در مورد رده‌‌های پایه عنوان کرد: زمانی که خودم در رده پایه همکاری می‌کردم، ما برای تیم‌های نونهالان برنامه‌ریزی داشتیم و در این رده‌ها کار انتقال از نونهالان به نوجوانان و از نوجوانان به جوانان و سپس بزرگسالان به صورت زنجیروار صورت می‌گرفت. امروز هم شاهد نتیجه این زنجیره هستیم. به هر صورت کار در رده‌های پایه پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد. نونهالان در حال رشد هستند و ژنتیک و فیزیک بدنی خیلی حائز اهمیت است. مثلا استعدادیابی فقط یافتن کشتی‌گیر از نظر فنی نیست‌. باید ببینیم سایر فاکتورها مثل پیکرشناسی و به اصطلاح جگر داشتن (نترس بودن) هم خیلی مهم است.

وی ادامه داد: وقتی خانواده امیرحسین زارع را در نونهالان دیدم به آنها گفتم که این بچه قابلیت کشتی گرفتن در سنگین وزن تیم ملی را دارد. به همین دلیل می‌گویم که کار در رده پایه بسیار حائز اهمیت است، چون زیربنای کشتی ما در رده پایه شکل می‌گیرد. مثلا رحمان عموزاد، محمد نخودی، فیروزپور و... اکثرا بچه‌هایی هستند که از نونهالان در اردوهای پایه شرکت می‌کردند اما فقط نمای زیبای تیم بزرگسالان دیده می‌شود و خیلی‌ها می‌خواهند این زحمات را نادیده بگیرند. در صورتی که موفقیت یک فرایند است.

این مربی مازندرانی در مورد چالش سال‌های اخیر حسن یزدانی با دیوید تیلور آمریکایی خاطر نشان کرد: هر کسی با نگاه خودش به حسن راهکار نشان می‌دهد و کشتی او را آنالیز می‌کند. من معتقدم زیر کتف زدن ملکه ذهن حسن یزدانی شده است. اگر می‌خواهیم او برنده جدال با این حریف آمریکایی شود، نباید از او بخواهیم این را کنار بگذارد. بلکه باید با همان زیر کتف زدن هم امتیاز بگیرد و هم سیستم دفاعی ایجاد کند. یعنی باید از یزدانی چیزی را بخواهیم که برای حسن قابل اجرا باشد.

ترکان در خصوص انتخاب پژمان درستکار به عنوان سرمربی تیم ملی آزاد گفت: من آرزوی موفقیت و سربلندی برای او و کادر فنی اش دارم. ورزش، دنیایی سرشار از آدم‌هایی است که عنوانی نداشته‌اند اما مربیان خوبی بوده‌اند و یا عناوین عالی داشته‌اند اما نتایج خوبی در مربیگری نگرفته‌اند. بنابراین معیار من برای مربی بودن فقط مدال نیست. شعور و درک، مدیریت بحران، شرایط پراسترس و تصمیمات آنی و تجربه‌ی لازم  برای رویارویی با لحظات و ثانیه‌های سرنوشت‌ساز است که فرق یک مربی کار بلد را با دیگران مشخص می‌کند و همچنین آیا یک مربی آموزش‌های لازم را دیده است تا بتواند انتقال‌دهنده‌ی خوبی به عنوان مربی موفق باشد.

این مربی اضافه کرد: یاد گرفتن خیلی مهم است اما یاد دادن مقوله بسیار مهمی است که نیاز به آموزش‌های بسیاری دارد. این مسائل زمانی مشخص می‌شود که می‌بینی پتریاشویلی در یک صدم ثانیه مدال المپیک را به کشتی‌گیر جوان آمریکایی واگذار می‌کند. در کار مربیگری تخفیف وجود ندارد، یعنی وقتی تخفیف می‌دهی و می‌بخشی کشتی‌گیر در ثانیه آخر می‌بازد.

ترکان با انتقاد از برگزاری مسابقه انتخابی با ارفاق وزن گفت: خیلی از کشتی‌گیران در طول تاریخ بودند که با ارفاق در انتخابی موفق شدند در حالی که سر وزن قانونی در مسابقات رسمی شکست خوردند. شما اگر عکس مرا در دوره کشتی وقتی از 49 به 48 کیلو رسیدم، می‌دیدید باور نمی‌کردید. در سبک وزن حتی یک کیلو هم کلی تغییر در شرایط کشتی ایجاد می‌کند به همین دلیل محک زدن کشتی‌گیر در مسابقاتی که ارفاق وزن دارد، محک عادلانه‌ای نیست. اینکه رضا اطری در مسابقه بین‌المللی قبل المپیک در یک وزن بالاتر کشتی بگیرد، هرگز برایش مفید نیست. کشتی‌گیر در تمریناتش با حریف یک وزن بالاتر تمرین می‌کند و در مسابقات جهانی و المپیک باید سر وزن قانونی کشتی بگیرد. سبک کشتی در وزن بالاتر کاملا عوض می‌شود.

مجید ترکان در خاتمه برای تیم ملی آزاد در جهانی نروژ آرزوی موفقیت کرد و گفت: اظهار نظر در مورد کادر جدید به دور از منطق است. امروز عده‌ای طرفدار پژمان درستکار و عده‌ای منتقد او هستند. من می‌گویم امیدوارم کشتی ایران همیشه سربلند و موفق بوده و در میادین جهانی بدرخشد و آرزوی قلبی‌ام مدال‌آوری همه‌ ملی‌پوشان زحمتکش کشورم است.

۴۱۵۴