گزارش مهر/ انتخاب‌های سجادی و زبانی که نباید کند شود/ فشار از بالا را تحمل کن

گزارش مهر/ انتخاب‌های سجادی و زبانی که نباید کند شود/ فشار از بالا را تحمل کن

پایگاه خبری فوتبالی- «سفارش» و «فشار» از بالا برای چیدن معاونان وزارت ورزش کار حمید سجادی برای انتخاب‌های مهم و سرنوشت‌ساز ورزش را سخت کرده است، اما او چاره‌ای ندارد جز این که فشارها را تحمل کند.

به گزارش فوتبالی و به نقل از مهر، تب انتخاب حمید سجادی به عنوان وزیر ورزش و سیل پیام‌های تبریک و افراد در «صف» نشسته پشت در اتاق وزیر برای تبریک و تهنیت و گرفتن «سهم» فروکش کرده و حالا آقای «دونده» در خط شروع ایستاده برای دویدن و رقابت در یک دوره سخت و طاقت فرسا.

قهرمان پیشین دوومیدانی آسیا به خوبی می‌داند که در جایی ایستاده است که سالهاست جامعه ورزش انتظار می کشد فردی با مشخصات او را ببیند. «یک ورزشی» که خاک خورده این حوزه باشد و درد ورزشکار و مدیر و مسئول را بداند. سجادی همانی بود که جامعه ورزش می‌خواست و باید همانی شود که این جامعه می‌خواهد.

وزیر ورزش «ماه عسل» حضورش در این وزارتخانه را پس از گشت و گذار و گردش و سرکشی‌ها به پایان برده و حالا وقت «زندگی» است. حالا وقت انتخاب همراهان چند سال زندگی سخت و طاقت فرسا در خانه‌ایست که چشم و امید اهالی‌اش به تصمیمات «پدر» دوخته شده است.

حمید سجادی حالا به مرحله حساس و سرنوشت ساز انتخاب معاونان و مسئولان ورزش رسیده است. جایی که می تواند تعیین کننده اتفاق خوب یا بد در ورزش کشور باشد. مردان و زنانی که باید متخصص، مدیر، کاربلد و از حوزه ورزش باشند تا بتوانند به عنوان بازوی وزیر چرخ ورزش را به حرکت در آورند.

اما وزیر ورزش برای انتخاب نفرات مد نظرش با چند دغدغه بزرگ مواجه است که یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین آنها فشارهایی است که از خارج ورزش برای سفارش نفرات مد نظرشان به حمید سجادی وارد می شود.

فشارهایی که طبیعتا محصول حمایت‌ها از سجادی برای رای آوردن در مجلس است و حالا همان افراد پشت پرده به دنبال سهم خودشان از صندلی‌های ورزش هستند.

حالا سجادی بین دو راهی «بله» یا «خیر» گفتن مانده است. اگر بله بگوید اعتبارش را بین ورزشی‌ها خدشه‌دار کرده و راه را به خطا رفته و اگر خیر بگوید همانهایی که او را وزیر ورزش کردند، «وزارت» را از او می‌گیرند.

انتخاب معاون ورزش قهرمانی، معاون مالی، معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی، معاون پارلمانی و ... از جمله مهمترین انتخاباتی است که باید حمید سجادی انجام دهد. برای این مسئولیت ها افرادی را هم مد نظر دارد اما همه «اختیار» این انتخاب‌ها دست او نیست.

«بالاسری»ها قبل از حضور سجادی در وزارت ورزش از او قول گرفته‌اند مسئول چند صندلی را با هماهنگی آنها انتخاب کند. همین کار را برای وزیر تازه وارد سخت کرده است. اگر بخواهد به حرف‌شان گوش کند طبیعی است افرادی غیرورزشی و با کمترین آشنایی با این حوزه صندلی‌های مهم ورزش را تسخیر خواهند کرد و این بدترین ضربه به سجادی است.

اگر هم نخواهد به حرف شان گوش کند همان می شود که پیش از این گفتیم؛ «وزارت را از سجادی می گیرند». حالا وزیر ورزش مانده است که چه کند؟ بایستد و اعتبارش را پیش ورزشی‌ها بالا ببرد یا گوش به فرمان باشد و پای افرادی را به ورزش باز کند که از همه «قبلی‌ها» غریبه‌تر هستند!

انتظار جامعه ورزش این است که حمید سجادی مقابل «فشار از بالا» بایستد و افرادی را انتخاب کند که متخصص و کارکشته ورزش و البته مدیر و کاربلد باشند. اما این واقعیت را هم باید پذیرفت که تعداد افرادی که در ورزش هستند و هم کارکشته و کاربلد هستند و هم مدیریت را می دانند، زیاد نیست و همین دست وزیر ورزش را بسته است.

با این حال حمید سجادی باید مراقب اطرافیانش باشد و اجازه ندهد مشورت‌های غلط و اشتباه و البته فشار از بیرون، کاری کند که «زبان» ورزشی‌ها برای دولت‌های آینده کُند شود و دیگر کسی از رئیس جمهور نخواهد که وزیر ورزش را از «ورزشی‌ها» انتخاب کند.

قهرمان پیشین آسیا بهتر از هر کسی می داند که در حساس ترین مقطع ورزش قرار دارد و باید بتواند با انتخاب ها و عملکردش باعث سربلندی جامعه ورزش شود و این راه که تازه باز شده است را برای همیشه باز نگه دارد تا دیگر غیر ورزشی ها گزینه وزارت ورزش نشوند.

7474