میزگردی پیرامون بررسی عملکرد نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان آسیا با حضور غلامرضا فتح آبادی، علی لطیفی، کاظم محمودی و امیرحسین پورمحمدی

میزگردی پیرامون بررسی عملکرد نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان آسیا با حضور غلامرضا فتح آبادی، علی لطیفی، کاظم محمودی و امیرحسین پورمحمدی

پایگاه خبری فوتبالی- سه تن از پیشکسوتان استقلال و پرسپولیس و تراکتور به همراه یکی از کارشناسان فوتبال کشورمان در گفتگو با برنامه ورزش بدون ویرایش به مسائل مهمی درباره عملکرد نمایندگان ایران در رقابت های آسیایی اشاره کردند که صحبت های آنها را در زیر می خوانید.

به گزارش فوتبالی، کاظم محمودی (پیشکسوت و مربی تراکتور) در ابتدای سخنانش در رابطه با علل عدم قهرمانی تیم های ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا در برنامه ورزش بدون ویرایش رادیو گفت‌و‌گو و در گفت‌و‌گو با هوتن خداپرست مجری برنامه اظهار داشت: مهمترین دلیل ناکامی نمایندگان ما نبود امکانات و زیر ساخت های ورزشی و عدم برنامه ریزی صحیح برای تیم های پایه است. همچنین مدیریت صحیح برای این موارد نداریم. برنامه ریزی های ما کوتاه مدت است و استراتژی بلندمدت نداریم. استعدادهای بالقوه‌ای در کشور داریم اما متاسفانه عدم استعدادیابی درست باعث می شود آن ها هدر بروند. اکثر باشگاه های خصوصی ما متاسفانه ورشکست میشوند. خصوصی سازی به شکلی که باید در فوتبال ما رعایت نشده است. اکثرا میانه راه، کار را رها می کنند. در کشورهای همسایه میبینیم که زیرساخت های خوبی برای باشگاه ها فراهم کرده اند و بازیکنان و مربیان بسیار خوبی آورده اند و استعدادها را به خوبی کشف می کنند و به همین دلیل است که ما در برابر آن ها به مشکل می خوریم.

امیرحسین پورمحمدی (کارشناس و مربی فوتبال) در همین زمینه اظهار کرد: فوتبال ما درگیر مشکل جدی زیرساخت است که برنامه ای برای رفعش وجود ندارد. در همین فصل جاری 4 تیم ما در آسیا حضور پیدا کردند که 3 تای آن ها از گروه صعود کردند. به برنامه و عملکرد 3 تیم خودمان و حریفانشان نگاه کنید. از بازیکنانی که از استقلال جدا شدند، تنها مهدی قایدی کفایت کند برای کل وضعیت تیم استقلال. هر تیمی در هرجای دنیا که 8 بازیکن خود را از دست بدهد و یکی از آن ها بازیکن شاخصی مثل مهدی قایدی باشد که بهترین بازیکن تیم بود، چنین وضعیتی پیدا خواهد کرد. استقلال ناچار شده با چنین وضعی با تیمی مثل الهلال بازی کند که ماه ها برای این دیدار برنامه ریزی کرده است. بازیکنانی مثل مارگا و پریرا می آیند و در مقابل استقلال قرار می گیرند. مشکلات و حواشی استقلال در چند ماه اخیر را همه دیده ایم. استقلال در این فصل نقل و انتقالات بازیکنانی را به خدمت گرفت که نتوانست آن ها را با یکدیگر هماهنگ کند. تیم های کشورهای حوزه خلیج فارس در اروپا اردو داشتند و این مساله را جدی گرفته اند. استقلال حتی در لیگ برتر هم نمی توانست با این آمادگی حضور پیدا کند. در آن طرف هم تراکتور را داریم که نماد خصوصی سازی در باشگاه های ایران است. اما متاسفانه این باشگاه با مدیریت آقای زنوزی نتوانست به هدفش برسد. در بدترین حالت خود در چند سال گذشته به مصاف النصر رفت که از بهترین تیم های آسیا در عملکرد و نقل و انتقالات در سال های گذشته بوده است. از بازیکنان تراکتور هم تعداد بسیاری جدا شدند. تیم با این وضعیت به مصاف النصر رفت. تراکتور ضربات زیادی خورده و ما این تیم را به مصاف النصر فرستادیم و جالب است که از این نتیجه نیز راضی هستیم.

علی لطیفی (پیشکسوت استقلال) در ابتدا در همین زمینه اشاره کرد: کشورهای بسیاری در دنیا آرزو دارند پتانسیل و استعدادهای ما در فوتبال، و همچنین علاقه‌مندی موجود به فوتبال در کشور ما را داشته باشند. متاسفانه در کشور ما این دو مقوله مورد استفاده قرار نمی گیرند و دلیلش هم مدیریت بسیار غلط و ضعیف است. فقط شعار می دهیم و در حرف به این مسائل می پردازیم. بعد از هر شکست فقط شلوغ می کنیم و ادعای کار کارشناسی می کنیم. تیمی مثل تراکتور با این همه هوادار، به دلیل اتفاقات عجیب و غریب در چند سال گذشته، چنین وضعی دارد. تراکتوری که می تواند نماد خصوصی سازی در کشور ما باشد. آقای زنوزی مانند همه افراد دارای محاسن و معایب زیادی بودند. ایشان هرسال مبالغ هنگفتی را سرمایه گذاری کرد، اما اکنون دارند کاری میکنند که امثال ایشان اصلا سمت فوتبال نیایند. برای مثال آقای حمیداوی هم همینطور. به مسئولین کاری ندارم، اما هواداران عزیز و خوب تراکتور، متاسفانه قدردان آقای زنوزی نبودند. من تا حالا ایشان را ندیدم و هیچ ارتباط و دوستی هم بین ما برقرار نیست. حرف من فقط بحث فوتبال است. بازیکنان بسیاری از تراکتور جدا شدند. این تیم با همین پتانسیل، هوادار و عقبه به النصر باخته و ما از این باخت خوشحالیم! من دیدم در رسانه ها  از این شکست به عنوان "آبرومندانه" یاد شده است. اما در استقلال ما یک نفر را نمی توانیم مقصر بدانیم. در هر دوره ای در چند سال گذشته که استقلال نتیجه نگرفته، فقط به یک یا دو نفر حمله شده و مورد انتقاد قرار گرفته اند. در صورتی که نباید اینگونه باشد. اعتقاد دارم خود فرهاد مجیدی در این فشارهایی که روی خود میبیند، مقصر است. روز اولی که کار فرهاد شروع شد، گفتم که او باید روی نیمکت استقلال افراد باتجربه را بیاورد. اما متاسفانه به دلیل عدم اطمینان و اعتماد به لحاظ کاری و اخلاقی، هیچ کسی را روی نیمکت نیاورد و نیمکت بسیار فقیر بود. می توانید این را با نیمکت پرسپولیس مقایسه کنید. کریم باقری به شدت تاثیرگذار بوده است. حمید مطهری به عنوان کمک یحیی، خود یحیی و افشین پیروانی، داوود فنایی و... روی نیمکت پرسپولیس بودند. یکی از ضعف های فرهاد مجیدی، عدم تجربه در سطح بالا بود. به همین دلیل خیلی درک نمیکرد که وجود افراد متخصص روی نیمکت چقدر می توانست کمک حالش باشد. فشار لیگ برتر، دسته یک و... بسیار بالاست. من خودم دفعات زیادی زیر فشار رفته و تمرکزم را از دست داده ام. خود فرهاد مقصر است، اما او شجاعت به خرج داد و در سخت ترین شرایط تیم را تحویل گرفت. باید این نکات را نیز ببینیم. بازی های مرحله گروهی آسیا چند ماه قبل بوده و استقلال با بازی شجاعانه و مالکانه از گروه صعود کرد. در این مدت الهلال خود را به شدت تقویت کرد اما استقلال 9 تغییر نسبت به دور گروهی داشته است. این را به هرکسی بگویید، باور نمی کند. ما قبل از بازی، بازنده بودیم. البته ما از الهلال غول ساختیم، اما استقلال هر روز ضعیف تر شد. یک تیم معمولی می توانست الهلال را شکست دهد.

در ادامه گفتگو، کاظم محمودی درباره عملکرد ضعیف برخی از مدیران و دلیل عدم موفقیت بعضی از مالکان تیم ها اظهار داشت: متاسفانه وقتی یک تیم به بخش خصوصی واگذار می شود همه ارگان های دولتی خودشان را کنار می کشند. به عنوان مثال، در خصوص باشگاه تراکتور بنده قبول دارم که یک سری ایرادها در مدیریت و برنامه ریزی این تیم وجود داشت. مدیرانی که برای این تیم انتخاب شدند، افراد خیلی توانمندی نبودند و باعث شدند قراردادهای نادرستی بسته شود و تراکتور را از لحاظ مالی دچار مشکل کند. زمانی که قرار است برای یک تیم مدیر انتخاب شود، چقدر خوب است که صرفا ورزشی بودن آن شخص ملاک نباشد و به مسائل دیگری مانند هوش اقتصادی آن فرد نیز توجه شود ضمن اینکه لازم است مدیران تیم ها از معاونان ورزشی که در فوتبال خبره هستند استفاده کنند.

وی در خصوص مسائل اخیر استقلال افزود: زمانی که از یک مدیر یا یک مربی انتقاد می شود، این انتقاد می تواند امری سازنده باشد و به پیشرفت تیم کمک کند. متاسفانه برخی از مدیران ما در مقابل انتقادها گارد می گیرند. انتقاد با تخریب تفاوت دارد؛ زمانی که کارشناسان و پیشکسوت ها در یک برنامه حضور پیدا می کنند، باید تلاش کنند انتقادهای سازنده همراه با ارائه راه حل داشته باشند و صلاح تیم را در نظر بگیرند و دوستانی که در باشگاه فعالیت می کنند، باید از این انتقادها برای بهبود بخشیدن به وضعیت تیم استفاده کنند. ضمن اینکه ما در لیگ برتر برنامه ریزی درستی نداریم؛ در حال حاضر لیگ عربستان در هفته چهارم یا پنجم خود قرار دارد در حالی که لیگ ما از 27 مهر تازه شروع می شود. این باعث ناآمادگی و ناهماهنگی بازیکنان خواهد شد.

در پایان گفتگو، غلامرضا فتح آبادی (پیشکسوت پرسپولیس) روی خط آمد و در خصوص عملکرد نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان آسیا توضیح داد: استقلال و تراکتور، دو نماینده خوب کشور ما در آسیا علیرغم عملکرد خوب و شایستگی که داشتند متاسفانه در اولین مرحله پس از صعود از مرحله گروهی، حذف شدند و از دور رقابت ها کنار رفتند و پرسپولیس تنها نماینده ما در مرحله یک چهارم نهایی آسیا شد. این برای چندمین بار است که پرسپولیس از مرحله یک هشتم صعود می کند در حالیکه سایر نمایندگان ما نمی توانند از این مرحله سربلند بیرون بیایند. از نظر من بنیان و ریشه موفقیت های پرسپولیس در این چند سال را آقای برانکو گذاشت. یک سرمربی باید در ساختار تیم ثبات ایجاد کند و به بازیکنان بفهماند که دقیقا از آنها چه می خواهد. از نظر من آقای برانکو این کار را به خوبی انجام داد و این مسائل در درون باشگاه پرسپولیس نهادینه شد. الان 2 سال است که پرسپولیس تا فینال آسیا می رود اما قهرمان نمی شود. پرسپولیس دیگر نباید تنها به رسیدن به فینال فکر کند؛ بلکه باید به فکر ایجاد یک انسجام تیمی و ثبات ساختاری باشد و برای قهرمان شدن در آسیا برنامه ریزی کند. ضمن اینکه تلاش کنیم راه را برای سایر نمایندگان کشورمان جهت نتیجه گرفتن در آسیا هموار کنیم.

7474 / 6641