‌احسان عزیزی‌ خادم: در نیم فصل دوم فصل 1402-1401 تکنولوژی VAR را در لیگ برتر خواهیم داشت/ پروسه آموزش داوران 6 الی 9 ماه طول می‌کشد

‌احسان عزیزی‌ خادم: در نیم فصل دوم فصل 1402-1401 تکنولوژی VAR را در لیگ برتر خواهیم داشت/ پروسه آموزش داوران 6 الی 9 ماه طول می‌کشد

پایگاه خبری فوتبالی- احسان عزیزی خادم مدیر IT فدراسیون فوتبال روی خط برنامه وقت اضافه رادیو ایران آمد و در رابطه با راه‌اندازی سیستم کمک داور ویدیویی برای رقابت های تیم ملی در انتخابی جام جهانی و همچنین رقابت های لیگ برتر فوتبال ایران به گفت و گو پرداخت.

عزیزی خادم در ابتدای سخنانش اظهار داشت: با توجه به برنامه ای که به ما اعلام شده است، از هفته سوم انتخابی جام جهانی، بازی ها با VAR برگزار خواهند شد. کارگروه VAR از اواسط تیرماه تشکیل شد و اقدامات لازم انجام شد و شروع به کارکرد. بحث کارگروه، مربوط به پروژه کلی VAR بود که با توجه به کمبود زمانی که وجود داشت، ما بازی با کره را در اولویت قرار دادیم. و البته سه بازی بعدی که میزبان هستیم. اکنون کار در مراحل نهایی خود است. طبق قولی که به رییس فدراسیون دادم، گفتم ما تا هفته آخر این مساله را مشخص خواهیم کرد که STP ما چه کسی خواهد بود و چه کسی این سرویس را برای ما مهیا خواهد کرد. 

وی در ادامه در پاسخ به اینکه این تجهیزات اجاره ای خواهند بود، یک شرکت ایرانی به نمایندگی از شرکتی خارجی آن را تهیه خواهد کرد و یا اینکه آیا کنفدراسیون فوتبال آسیا آن را در اختیار ما قرار خواهد داد یا خیر، گفت: شرکتی که در رابطه با این تکنولوژی با کنفدراسیون فوتبال آسیا کار می کند، به خاطر تحریم ها با ما همکاری نخواهد کرد. بازی های قبل نیز به همین شکل بود. در رابطه با بازی برابر کره با توجه به محدودیت زمانی که داریم، پیش بینی ما این است که شرکتی با ما همکاری خواهد کرد. مکاتبات لازم نیز با آنها صورت گرفته است.  حال این که ما این تکنولوژی را به صورت استیجاری بیاوریم یا این که مالک آن باشیم، در چند روز آینده مشخص خواهد شد. اگر مساله خاصی پیش نیاید، حضور آن قطعی است. این که این تکنولوژی به صورت موقت بیاید و یا اینکه دائمی باشد، با توجه به این که ما برنامه های دیگری نیز داریم مانند آموزش داوران و ... و موضوع فقط به بازی های انتخابی جام جهانی ختم نخواهد شد، در آینده مشخص خواهد شد. 

عزیزی خادم در ادامه اظهار داشت: ما با مدیر تکنولوژی فیفا مکاتبه کرده ایم و گفته ایم که ما میخواهیم این کار را انجام دهیم و باید چه کار کنیم؟ آنها به ما کتبا پاسخ دادند که 15 شرکت وجود دارند که برای پیاده سازی VAR باید با یکی از آن ها همکاری کنید. حالا اینکه استیجاری باشد یا مالک، اصلا تفاوتی ندارد. چیزی که مهم است این است که آن شرکت مورد تایید فیفا باشد وگرنه اصلا اجازه کاربری به ما نخواهند داد.

وی در ادامه اظهار داشت: برای این قضیه یک فراخوان محدود برگزار کردیم. به این 15 شرکت ایمیل زدیم که یک سری از آن ها به ما پاسخ دادند و وارد مذاکره شدیم که نهایتا با یکی از آن ها به جمع بندی نهایی رسیدیم. با توجه به این که پروسه کار هنوز کامل نشده است، اجازه بدهید فعلا نام آن شرکت را نگویم تا بعدا رییس فدراسیون آن را اعلام کند. کار در مراحل نهایی است. شرکت هایی که با آن ها مذاکرات نهایی را پیش برده‌ایم، در ایران نیز نماینده دارند. مساله ای که در ذهن ما بود همین بود. ما وقتی با شرکت های STP مکاتبه میکردیم از آن ها میپرسیدیم که آیا نماینده در ایران دارید یا خیر، که خودشان به ما نماینده رسمی معرفی کنند. نه اینکه هرکسی یک نامه‌ای بیاورد و بگوید من نماینده فلان شرکت هستم. 

عزیزی خادم در رابطه فراخوانی که روی سایت فدراسیون فوتبال قرار داده شد گفت: آن بیشتر برای آگاهی خودمان بود که ببینیم در این مدت شرکت جدیدی تایید شده است و آیا کسی به دنبال نمایندگی آن رفته است یا خیر. میدانید که گرفتن تاییدیه فیفا خودش یک فرآیند طولانی است. آن فراخوان بیشتر جهت اطلاع بود تا ببینیم وضعیت نمایندگی در کشور خودمان چگونه است. آن فراخوان انطباق داشت با چیزی که ما از این شرکت ها استعلام کردیم. پاسخ هایی که ما از این شرکت ها گرفتیم مبنی بر این که فلان شرکت نماینده ما است، عملا همان اتفاق در فراخوان افتاد. 

وی در رابطه با اینکه آیا در بازی با کره یک تکنولوژی قابل حمل کمک داور ویدیویی خواهیم داشت، اظهار داشت: تا الان صحبت این است که قابل حمل باشد، اما ممکن است که به صورت دائمی در ورزشگاه آزادی قرار گیرد. و نیز ممکن است که آن را اجاره کنیم و یا خریداری کنیم. قطعا کار برای پیاده سازی VAR در کل مسابقات لیگ و ملی به صورت دائم انجام خواهد شد. برنامه ما این بوده است که شرکتی را بیاوریم تا کار پیاده سازی را انجام دهیم.

وی در رابطه با قیمت اجاره این تکنولوژی پاسخ داد: قیمت برای یک بازی عادی، به صورت متفاوت توسط شرکت ها اعلام شده است. برای اجاره در حالت عادی بین 9 هزار تا 12 هزار یورو است. اگر برای 4 بازی میفرمایید، بین 40 تا 50 هزار یورو خواهد بود. شرکتی که با کنفدراسیون فوتبال آسیا کار میکند نیز به همین صورت است.

مدیر IT فدراسیون فوتبال در پاسخ به اینکه چه زمانی این تکنولوژی را در مسابقات لیگ بر تر خواهیم داشت، پاسخ داد: الان نمیتوانیم قطعی بگوییم سیستمی که در بازی با کره خواهیم داشت، اجاره ای خواهد بود. ممکن است آن موقع آن را خریداری کرده باشیم. برای آموزش داوران باید مکاتبات مخصوص با کنفدراسیون فوتبال آسیا و فیفا داشته باشیم. برای لیگ قطعا باید پک VAR داشته باشیم. حتی باید یک مینی کمپ داشته باشیم که برنامه ریزی های آن نیز انجام شده است. پیش بینی کرده‌ایم که 42 داور را آموزش دهیم. داوران در یک پروسه 6 تا 9 ماهه باید آموزش ببینند. هر داور باید دو بازه 90 دقیقه ای به صورت آفلاین و آنلاین آموزش ببیند. این 90 دقیقه ها نیز نباید پیوسته باشند و در هر بازی باید 7 الی 10 دقیقه باشد. فیلم این اقدامات باید آپلود شده و گزارشات به فیفا ارسال شوند تا مورد تایید فیفا قرار گیرند. این پروسه ای زمان بر خواهد بود. چون ورزشگاه های ما به جز 6 عدد از آن ها که پیش بینی کرده ایم، باید تلاش بیشتری بکنند تا زیرساخت های لازم برای ورود این تکنولوژی در آن ها به وجود بیاید. برداشت خودم این است که این پروسه به نیم فصل دوم فصل آینده برسد. تلاش ما این است که اواخر بهار 1401 این سیستم را برای لیگ در اختیار داشته باشیم. ما در مرحله چهارم این پروژه هستیم و پیش بینی ما این است که از الان تا 9 ماه دیگر این قضیه را عملی کنیم. از 6 ورزشگاه مطمئن هستیم و امیدواریم بقیه نیز وارد این مدار بشوند تا بتوانیم در آنجاها نیز این کار را عملیاتی کنیم. 

عزیزی خادم در ادامه در رابطه با زیرساخت‌های لازم برای انجام این کار گفت: جا دارد تشکری از مدیران همراه اول بکنم. ما گفت و گوها و توافقاتی با همراه اول داشته‌ایم. برای ورزشگاه آزادی چند وقت است این بحث شروع شده است. برای انتقال تصاویر و اینکه یک سرور مرکزی برای ذخیره تصاویر مربوط به VAR داشته باشیم، گفتند که ما آن زیرساخت ارتباطی لازم را بر اساس فیبر نوری برایتان فراهم میکنیم. حتی برای ورزشگاه آزادی این بحث مطرح شد که ما پشتیبانی رادیویی با پهنای باند بالا داشته باشیم. قرار بر این شد حتی برای ورزشگاه هایی که فیبر نوری ندارند، از طریق همراه اول یا شرکت های بالادستی مخابرات این کار انجام شود. چیزی که مطرح شده است این است که سرور اصلی VAR در مرکز شهید کاظمی که نزدیک ورزشگاه آزادی است قرار بگیرد و به نوعی مرکز پردازشی VAR در کل کشور شود که زیرساخت های لازم نیز در آنجا فراهم است. انشاالله برای بازی های ملی مشکلی نخواهیم داشت. برای بازی های داخلی هم برنامه ریزی و جلسات منظم و فشرده ای داریم که امیدواریم تمام دغدغه‌ها از بین بروند.

6641