افاضلی: آسمان تیم ملی فوتبال آفتابی است

افاضلی: آسمان تیم ملی فوتبال آفتابی است

پایگاه خبری فوتبالی- مربی اسبق تیم ملی فوتبال کشورمان آسمان تیم ملی را کاملا آفتابی خواند و گفت: تیم ملی مسیر خوبی را در پیش گرفته و در حال حاضربا کسب ۶ امتیاز از ۲ دیدار، در مرحله پایانی انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر موقعیت بسیار خوبی داریم. 

به گزارش فوتبالی و به نقل از ایرنا، هومن افاضلی درباره دیدار تیم ملی ایران برابر عراق که با نتیجه سه برصفر تمام شد، اظهار داشت: این دیدار ۲ نقطه عطف داشت. نخست گل زود هنگام ایران و دوم گلی که عراق زد و به درستی از سوی داوران مردود شد. بی شک عراق برای جبران گل خورده بسیار تلاش کرد و توانست ایران را تا پیش از گل دوم و تا نزدیک دقیقه ۶۰ بازی، تحت فشار قرار دهد. خوشبختانه پس از به ثمر رسیدن گل دوم ایران ابتکار عمل از دست حریف درآمد و کنترل بازی را در اختیار گرفتیم.

وی افزود: برنامه تیم ایران پس از گل زود هنگام، بازی محتاطانه و حفظ نتیجه بود چرا که مهم بود که از حریف گلی دریافت نکنیم. همین مساله باعث شد تا عراق نزدیک به ۶۰ دقیقه بر بازی سوار باشد و ما را اذیت کند. فراموش نکنیم همین عراق، کره‌جنوبی یکی از تیم‌های خوب آسیا را در خانه متوقف کرده بود.

افاضلی ادامه داد: اگر عراق گل می‌زد بدون شک کار ایران برای بازگشت به بازی سخت می‌شد. برای این موضوع کافی است بدانیم ذهنیت تیم برنده هنگامی که با اخلال مواجه می‌شود بازگشت به بازی دشوارتر از قبل هم می‌شود.

وی با بیان اینکه با سردرگمی عراقی‌ها، ملی پوشان پس از گل دوم می‌توانستند ۲ یا ۳ گل دیگر هم به ثمر برسانند، ادامه داد: از دقیقه ۶۲ به بعد ۲ و ۳ موقعیت دیگر داشتیم که اگر با دقت بیشتری همراه می‌شد نتیجه غیرقابل باوری به ثبت می‌رسید و حریف را با گل‌های بیشتری شکست می‌دادیم؛ اما این فرصت‌ها با بی‌دقتی از یک سو و از جان گذشتگی مدافعان عراقی از سوی دیگر از دست رفت.

«مهدی طارمی» ‌و «سردار آزمون» بهتریند

این مربی درباره شاخص‌های مهم تیم ملی فعلی کشورمان نیز گفت: نخستین شاخص این تیم، ۲ مهاجم فوق‌العاده خوب تیم است که  دارای استانداردهای بین‌المللی هستند؛ این ۲ هم تجربه خوبی دارند هم به خودباوری لازم دست پیدا کرده اند.  آنان بهترین هستند. این ۲ در زمین نیز بسیار هماهنگ بوده و قاطعانه می‌گویم برای تیم‌های روبه رو  دردسرساز هستند.

افاضلی ادامه داد: پشت سر این ۲ در خط هافبک تراکم بازیکن خوب داریم. علاوه بر اینکه بازیکنان در ترکیب مناسب هستند چند بازیکن بر روی نیمکت و چند بازیکن مصدوم نیز در این خط داریم که در لیگ‌های خارج از کشور فوتبال خود را دنبال می‌کنند.

مربی سابق تیم ملی گفت: درخط دفاع و دروازه نیز بازیکنان خوب و مناسبی داریم. باید اضافه کنم تمامی ظرفیت ایران این بازیکنان نیستند، بازیکنان ذخیره تیم هم توانمندی بسیاری دارند از این رو، هرگاه هر کدام به زمین می‌آیند به قدر کافی بر بازی تاثیر مثبت می‌گذارند. به عبارت دیگر تیم ایران به لحاظ بازیکن مشکلی ندارد و در سطح بالایی قرار دارد.

مدیریت کادر فنی تحسین برانگیز است

وی درباره شیوه مدیریت کادر فنی در تیم ملی نیز خاطر نشان کرد: مدیریت کادر فنی فعلی تحسین برانگیز است. این بازیکنان همان بازیکنانی هستند که «مارک ویلموتس» آنان را در اختیار داشت.  

به گفته وی تفاوت این ۲ مربی در شیوه مدیریت است. مدیریت یکی اشتباه و دیگری درست است. اسکوچیچ برخلاف مربی سابق، ‌علاوه بر اینکه مدیریت فنی مناسب در زمین دارد در خارج از زمین نیز مدیر قدرتمندی نشان داده است.

وی گفت: بر این باورم، ‌تیم ملی با این کادر مسیر خوبی را انتخاب کرده و با برداشتن گام‌های درست به پیش می‌رود.

خطا و اخراج جزیی از  فوتبال است 

کارشناس فوتبال کشورمان درباره مشکلات احتمالی که ممکن است خطای بعضی از بازیکنان به تیم تحمیل کند نیز گفت: خطا و اخراج جزیی از فوتبال است و در همه تیم‌ها این مساله وجود دارد. بنابراین اینکه انتظار داشته باشیم خطایی در فوتبال صورت نگیرد پایه و اساس درستی ندارد. البته من نیز موافق جلوگیری از بروز خطای بی‌مورد هستم اما برخی مواقع بازیکن باید به روی حریف خطا کند تا از حرکت رو به جلو بازیکن حریف جلوگیری شود. پس باید گفت خطا و اخراج جز جدا نشدنی از فوتبال هستند اما در زمان‌هایی نیز بازیکنان نباید بی‌دلیل خطا کنند که من نیز با آن موافقم.

تیم ملی فوتبال ایران در مرحله نهایی انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر در قاره آسیا با تیم‌های عراق، سوریه، امارات، لبنان و کره‌جنوبی در گروه A‌ هم گروه است.

ایران با پیروزی برابر سوریه و عراق در صدر جدول این گروه قرار دارد.

6641