پس لرزه های یک تصمیم/ چرا سوریان بی انگیزه شد؟

پس لرزه های یک تصمیم/ چرا سوریان بی انگیزه شد؟

پایگاه خبری فوتبالی- وقتی در بهمن ماه ۱۳۹۶ رسول خادم از  عضویت در هیئت رئیسه اتحادیه جهانی کشتی کنار کشید، کشتی ایران با آن همه آوازه جایگاه کلان خود را در بزرگترین نهاد تصمیم گیری کشتی جهان  که با سختی به دست آمده بود  از دست داد.

به گزارش فوتبالی، پس از انتخاب علیرضا دبیر به عنوان رئیس فدراسیون کشتی  او با اعلام حمایت از حمید سوریان اعلام کرد که او پتانسیل آن را دارد که کرسی از دست رفته کشتی ایران را پس بگیرد. کرسی بزرگی که آسان از دست رفت و پس گرفتنش کاری بس دشوار بود، اما حمید سوریان ویژگی های متمایزی داشت که اگرچه آن ویژگی ها کافی نبود اما می توانست راه را برای او هموار کند. ویژگی هایی چون اعتبار، محبوبیت و سال ها افتخارآفرینی در سطح جهان و المپیک که برگ برنده ژنرال هفت ستاره محسوب می شد.

بیستم تیرماه 1399 حمید سوریان به صورت رسمی از سوی فدراسیون کشتی برای شرکت در انتخابات هیأت رئیسه اتحادیه جهانی کشتی معرفی شد. سوریان که در دنیای قهرمانی به هرآنچه که اراده کرد رسیده بود این بار در قامت یک مدیر ورزشی اراده چندانی برای پیروزی در این مبارزه نفس گیر  نداشت.

حالا با انصراف حمید سوریان  به عنوان چهره مطرح کشتی ایران از حضور در انتخابات هیات رییسه اتحادیه جهانی، کشتی ایران به عنوان یکی از قدرت های برتر جهان در انتخابات آینده نماینده ای نخواهد داشت. این در حالی است که حق کشتی ایران با داشتن پیشینه درخشان در کشتی حضور در هیئت رئیسه اتحادیه جهانی است.

در این رابطه هومن توکلیان نامزد جایزه جهانی صلح و ورزش در سال 2017 که در دنیای کشتی به عنوان یک دیپلمات ورزشی شناخته می شود و در دوران نامزدی رسول خادم تا موفقیت او در به دست آوردن کرسی اتحادیه جهانی کشتی یکی از همراهان او بود، در این حوزه تلاش کرد تا سوریان جوان و پرانرژی در این مسیر موفق عمل کند. اما با کناره گیری سوریان حالا این سوال پیش می آید که او چقدر تلاش کرد و چرا در ادامه بی انگیزه شد؟

هومن توکلیان معتقد است:" برای جامعه کشتی ایده آل این است سوریان تیمش را قوی تر کند و برگردد اما نکته مهم آن است که حمید سوریان خودش هم باید برای ورود به این عرصه علاقه داشته باشد."

به عقیده توکلیان مدیرانی که وارد این عرصه می شوند باید برنامه جامع و مشخصی داشته باشند، سیاست تعامل و گفتگو با خارجی ها را بدانند و پیوسته در حال مذاکره باشند. چیزی که توکلیان در نشست هایی که با سوریان داشته به آن تاکید کرده است.

او می گوید:" من دوسال پیش با حمید سوریان جلسه داشتم، هماهنگ کردیم که چگونه جلو برویم و چگونه برنامه ریزی کنیم من تمام تلاشم را کردم به حمید سوریان کمک کنم. در آن جلسات به او گفتم که باید کمپین قوی ایجاد کند، با سران کشتی کشورهای مختلف گفتگو کند و به اصطلاح بیزنس پلن خود را طراحی کند. او موقعیت ویژه ای داشت و فدراسیون کشتی ایران هم کاملا پشتیبان او بود. در همان اوایل دوسه جلسه با هم داشتیم اما با عدم تمایل و پیگیری حمید سوریان این کار متوقف شد. برداشت من این است  حمید سوریان هم علاقه ای برای ورود به این عرصه نداشت."

به نظر می رسد فاکتورهای مهمی در رسیدن به جایگاه هیات رئیسه اتحادیه جهانی دخیل هستند که بخش مهم آن مذاکره و دیپلماسی است که ورزش ما به ویژه کشتی در این حوزه خوب عمل نکرده و باید برای جبران آن قدم های جدی و محکم بردارد.

به گفته توکلیان اسطوره بودن در کشتی و داشتن عناوین قهرمانی جهان و المپیک به تنهایی برای کسب کرسی مدیریت جهانی در کشتی کافی نیست و باید فردی که کاندیدا می شود راه حل مذاکره و تعامل با کشتی دنیا را بداند در عین حال فدراسیون کشتی نباید چهره های غریبه را برای این حوزه معرفی کند و مانند نمایندگان کشورهای روسیه و آمریکا باید کاندیدای ایران در آینده یک فرد مطرح، سرشناس و آشنا به اصول مدیریت باشد.

ضروری است فدراسیون کشتی ایران از هم اکنون به فکر حضور در هیات رئیسه اتحادیه جهانی کشتی باشد زیرا ایران صاحب فرهنگ و تاریخ کشتی است و باید جایگاهش را در اتحادیه جهانی کشتی پس بگیرد. همچنین مهم است که فدراسیون کشتی باید برای کسب کرسی آسیا هم  فعالیتش را شروع کند و امیدواریم ایران که قدرت اول کشتی آسیاست کرسی آسیایی خود را نیزدر آینده به دست بیاورد.

گزارش از حسن بازیار