هاشمی‌مقدم: گل ایران با فوتبال شناور و برزیلی رقم خورد/ نباید پشت اسکوچیچ را خالی کنیم

هاشمی‌مقدم: گل ایران با فوتبال شناور و برزیلی رقم خورد/ نباید پشت اسکوچیچ را خالی کنیم

پایگاه خبری فوتبالی- بازیکن پیشین تیم ملی فوتبال ایران می‌گوید که تیم ملی اکنون نیاز به حمایت دارد و نباید پشت تیم یا سرمربی‌ آن را خالی کرد.

به گزارش فوتبالی و به نقل از تسنیم، امیر هاشمی مقدم در خصوص عملکرد تیم ملی فوتبال ایران در دیدار مقابل سوریه اظهار داشت: نیمه اول بازی خوبی نبود، اما با توجه به فاصله‌ای که بین بازی‌های تیم ملی افتاده بود و پیش از بازی بازیکنان کنار هم سه بار تمرین کردند، طبیعی بود که این اتفاق رقم بخورد.
وی با اشاره به انتقادها به ترکیب تیم ملی گفت: وقتی دفاع چپ و راست تیم بازیکنانی قرار گرفتند که پست تخصصی‌شان نبود، مسلم است که ناهماهنگی ایجاد می‌شود. دو مدافع میانی ما هم یارگیر و مارکر هستند و بازیسازی نمی‌کنند که موقع حمله به توانایی تیم اضافه و مثلاً مهاجمان را تزریق کنند. طبیعی است وقتی مدافعان کناری تخصصی نیستند، در خط هافبک هم مشکل ایجاد می‌شود و مهاجمان نیز به خوبی تزریق نمی‌شوند. چون این مدافعان کناری هستند که باید هافبک‌ها را تغذیه کنند و آنها مهاجمان را در موقعیت قرار دهند، اما چیزی که ما در نیمه اول دیدیم، تغذیه مهاجمان توسط خود مهاجمان بود.

هاشمی‌مقدم درباره تاثیر غیبت آزمون در بازی مقابل سوریه گفت: صد درصد غیبت سردار تاثیرگذار بود، چون شاید خیلی‌ها او را به عنوان یک مهاجم گلزن می‌شناسند، اما سردار یک بازیکن زحمتکش است که در کار دفاعی هم به تیم کمک می‌کند. تنها مسئله‌ای که در حال حاضر در تیم به آن فکر می‌کنم، دو مدافع میانی ما هستند که در دفاع و یارگیری فوق‌العاده‌اند، اما آیا اگر مهاجمان حریف به قلب تیم ما زدند، می‌توانند در منطقه، فضای خالی را پوشش دهند؟ از طرفی مدافعان میانی باید بتوانند بازیسازی کرده و هافبک‌ها و مهاجمان را تغذیه کنند.

وی ادامه داد: سعید عزت‌اللهی نیز باید همیشه بازی کند. با اینکه سنی ندارد، اما بسیار با تجربه است که جام جهانی برای ما بازی کرده، پر انرژی است، می‌تواند پاس‌های کوتاه و بلند بدهد و در همان مسئله که درباره بازیسازی گفتم، به تیم کمک کند و یک نفر باید باشد که مهاجمان را ببیند. عزت‌اللهی نظم خاص خودش را دارد و چیزی که مربی بخواهد را انجام می‌دهد.‌ او در سیستم کارلوس کی‌روش به یک شکل بازی می‌کرد و یک دیوار مقابل مدافعان می‌ساخت و در سیستم مربی جدید به سبک دیگری بازی می‌کند و می‌تواند یک مقدار جلوتر بیاید و نقش بازیکنی بین پست 6 و 8 را داشته باشد.

هاشمی‌مقدم درباره پی بردن کادرفنی تیم ملی به اشتباه در ترکیب تیم در دفاع کناری با تمجید از عملکرد صالح حردانی و میلاد محمدی که نیمه دوم وارد زمین شدند، اظهار داشت: حردانی از بازیکنان مورد علاقه من است که بازی‌های او را در تیم باشگاهی‌اش دنبال کردم. او یک بازیکن جنگنده است که خیلی خوب در حمله حضور دارد و هنگام صاحب توپ بودن، آگاهی خوبی دارد. به کادرفنی حق می‌دهم که او را از ابتدا در ترکیب نگذاشت، چون کم تجربه است و بازی ملی نداشت، اما دیدیم که وارد زمین شد و خوب هم بود. میلاد محمدی هم در دفاع چپ جام جهانی و جام ملت‌ها بازی کرده و نیاز به تعریف ندارد، اما مسئله دیگر کم کردن توانایی وحید امیری است که در حمله فوق‌العاده کار می‌کند. چرا ما باید دو بازیکن صددرصد را با قرار دادن در پست غیر تخصصی به 60 و 70 درصد برسانیم؟

وی درباره گل تیم ایران نیز خاطرنشان کرد: کار ترکیب قشنگی روی گلی که زدیم انجام شد. همانطور که گفتم کار دفاع چپ و راست باید حمله باشد نه بازیسازی و این اتفاق از دفاع راست رقم خورد که حردانی به حمله اضافه شد، پاس موفقی به قلی‌زاده داد، سپس طارمی و جهانبخش که توپ را وارد دروازه کرد. قدیم‌ها به این مدل گل زدن و فوتبال بازی کردن، فوتبال شناور برزیلی می‌گفتند که ما لایه به لایه نفوذ کردیم. علیرضا جهانبخش از فاصله زیادی آمد و نفوذ کرد و طارمی هم سرعت و جهتی که به توپ داد فوق‌العاده بود.

بازیکن سابق تیم ملی درباره تقابل با عراق و تغییر سرمربی این تیم و شناختی که او از دیک ادوکات هلندی دارد، گفت: دیدار با عراق مانند سوریه همیشه کاملاً متفاوت است و آنها دو حریف قدر مقابل ما به حساب می‌آیند که از نظر روحی قوی هستند تا فنی و از نظر فنی کره جنوبی، ژاپن و عربستان قدرت بیشتری دارند، اما اکنون مسئله روحی مهم است. عراق هم با شناختی که من از ادوکات دارم، فوتبال بازی می‌کند و مربی هلندی همیشه به فوتبال بازی کردن علاقه دارد. ادوکات تیم را تا دایره میانی به عقب می‌رود و سعی می‌کند فضا را از تیم حریف بگیرد و این کار را مقابل کره جنوبی هم انجام دادند. البته آنها در کارهای سرعتی در خط حمله با ایمن حسین و مهند علی می‌توانند بسیار خطرساز باشند. عراق هم مانند ایران 1-2-3-4 بازی می‌کند و بشار رسن بازیکنی است که پشت مهاجمان خودی بازی بدون توپ انجام خواهد داد.

هاشمی‌مقدم با بیان اینکه بازی مقابل عراق بیشتر به سود ایران است تا سوریه، گفت: سوریه بیشتر سعی در وقت تلف کردن داشت و عراق با مربی هلندی بیشتر سعی می‌کند فوتبال بازی کند و فوتبال بازی کردن آنها به ما فضای بیشتری می‌دهد. ما باید از ثانیه اول بازی با عراق تعیین کننده سرعت و سبک بازی و گردش توپ باشیم، اما این به ترکیب ما هم بستگی دارد. کاپیتان کِشتی (اسکوچیچ) در این بازی حضور دارد تا تیم را هدایت کند و آزمون هم به تیم برگشته و کنجکاو هستم ببینم سردار به جای چه کسی بازی می‌کند. چون طارمی فوتبال فوق‌العاده‌ای بازی می‌کند و نباید به او دست زد، اما سردار به جای چه کسی بازی خواهد کرد؟ ما نمی‌توانیم با بازگشت سردار 1-2-3-4 مقابل سوریه را مقابل عراق انجام دهیم و نیاز هم نیست.

وی ادامه داد: ترکیب ایده‌آل من برای بازی با عراق، ترکیب نیمه دوم بازی با سوریه با چند تغییر است. یعنی علیرضا بیرانوند درون دروازه بایستد، محمدحسین کنعانی‌زادگان و شجاع خلیل‌زاده دو مدافع میانی ما و صالح حردانی و میلاد محمدی دفاع راست و چپ ما باشند و سعید عزت‌اللهی و احمد نوراللهی هافبک وسط. من ترجیح می‌دهم کریم انصاری‌فرد در این بازی پست 10 باشد و پشت مهاجمان قرار بگیرد که قدرت بازیسازی در فضای پشت مهاجمان را دارد که البته سامان قدوس هم می‌تواند فانتزی‌تر و ظریف‌تر در اینجا بازی کند. علیرضا جهانبخش و وحید امیری را در راست و چپ دوست دارم بازی کنند و مهدی طارمی و سردار آزمون در خط حمله باشند. برای بازی با عراق به تجربه هم نیاز داریم و بازیکنانی که اسم بردم در کار دفاعی هم فوق‌العاده هستند.

بازیکن سابق تیم ملی فوتبال ایران در پایان گفت: همه باید پشت تیم ملی باشیم. سرمربی تیم ملی دراگان اسکوچیچ است و اکنون وضعیت یا وقت آن نیست پشت تیم ملی یا سرمربی را خالی کنیم یا حاشیه‌ای به وجود بیاوریم. همه باید دست به دست هم بدهیم، یک ایران شویم تا سریع‌تر و بهتر به جام جهانی برویم.

6641