ماشین‌سازی در لیگ بیستم؛ تیمی که برای سقوط بسته شده بود

ماشین‌سازی در لیگ بیستم؛ تیمی که برای سقوط بسته شده بود

پایگاه خبری فوتبالی- تیم فوتبال ماشین‌سازی در لیگ بیستم طعم تلخ سقوط را چشید اتفاقی که با توجه به شرایط این تیم پیش از شروع مسابقات، کاملا قابل پیش‌بینی بود.

به گزارش فوتبالی و به نقل از تسنیم، در ادامه بررسی عملکرد 16 تیم لیگ برتر در فصل گذشته، نگاهی به شرایط تیم ماشین‌سازی در لیگ بیستم داریم. ماشین‌سازی لیگ نوزدهم را با قرار گرفتن در رتبه یازدهم جدول به پایان رساند. در انتهای فصل نوزدهم، اکثر بازیکنان ماشین‌سازی از این تیم جدا شدند، اما این اتفاق تنها مشکل ماشین‌سازان برای شروع فصل جدید نبود، چون محمدرضا زنوزی مالک این باشگاه، تصمیم به واگذاری مالکیت ماشین‌سازی گرفته بود.
در شهریورماه سال 99 کار انتقال مالکیت سبزپوشان تبریزی صورت گرفت و محمد پوررضایی یکی از سرمایه‌گذاران تبریزی به عنوان مالک جدید ماشین‌سازی معرفی شد. پس از تغییر و تحولات مدیریتی و معرفی مالک جدید، پروژه بومی‌سازی این باشگاه شکل گرفت. ابتدا وحید بیاتلو سرمربی پیشین نود ارومیه به عنوان جوانترین سرمربی لیگ برتر روی نیمکت ماشین‌سازی نشست و پس از آن با تصمیم کادرفنی بازیکنان جوانی به تیم اضافه شدند که عمدتا سابقه بازی در لیگ‌های پایین‌تر را داشتند و ماشین‌سازی برای لیگ بیستم به تیمی خالی از ستاره و بی‌تجربه تبدیل شد.

سبزپوشان تبریزی از همان هفته اول لیگ بیستم نشان دادند که قرار نیست فوتبالی‌ها را شگفت‌زده کنند. در 5 هفته ابتدایی لیگ 4 شکست و یک تساوی خانگی نشان از عملکرد ضعیف ماشین‌سازی با مربی جوانش می‌داد تا مدیران این باشگاه را متقاعد کند با بیاتلو قطع همکاری کنند. پس از آن سعید اخباری دستیار سرمربی تیم، به عنوان سرمربی جدید معرفی شد تا کارش را در ماشین‌سازی شروع کرد.

دومین نماینده تبریز در لیگ 15 هفته برای کسب نخستین برد صبر کرد و در هفته پانزدهم توانست صنعت نفت را با یک گل شکست دهد. در تعطیلی نیم‌فصل بازیکنان تیم به استراحت پرداختند و غافل از این بودند که چه سرنوشتی در انتظارشان خواهد بود.  ماشین‌سازی هم مثل خیلی از تیم‌های دیگر لیگ برتری با مشکلات عدیده مالی روبه‌رو بود، باشگاه به حدی با بحران مالی روبه‌رو بود که حتی پولی  برای بازگشت بازیکنانش که به تعطیلات رفته بودند، نداشت و تمرینات برای شروع نیم‌فصل دوم با تعویق صورت گرفت. ادامه این شرایط باعث شد  اخباری از سرمربیگری ماشین‌سازی استعفا کند. پس از جدایی اخباری، کاظم محمودی و در ادامه مهدی پاشازاده مسئولیت فنی ماشین‌سازان را برعهده گرفتند ولی پس از مدت کوتاهی جدا شدند تا مجددا سعید اخباری به ماشین‌سازی برگردد اما شرایط به گونه‌ای بود که او هم نتوانست تا پایان لیگ در ماشین سازی بماند.

 در اسفند 99 بار دیگر تلاش‌هایی برای واگذاری این باشگاه صورت گرفت و باشگاه ماشین‌سازی با صدور بیانیه‌ای تمام فعالیت‌‌های ورزشی خود را تعطیل اعلام کرد. این تعطیلی بیشتر از یک روز ادامه پیدا نکرد و حامد نجفی مدیرعامل وقت ماشین‌سازی با حضور در جمع بازیکنان خبر از قول مساعد مدیران استانی و حمایت زنوزی تا پایان فصل داد. هرچند که در دوم خرداد 1400 و پیش از پایان فصل، ماشین‌سازی برای سومین‌بار در یک سال گذشته واگذار شد و این بار محمدرضا زنوزی به‌طور قطعی مالکیت ماشین‌سازی را به یونس قربانی واگذار کرد.

در 11 هفته پایانی که هدایت ماشین‌سازی برعهده علیرضا اکبرپور بود، 8 باخت، 2 تساوی و یک پیروزی حاصل کار ماشین‌سازی با اکبرپور بود واین تیم با 14 امتیاز در رتبه شانزدهم جدول قرار گرفت. آنچه مشخص است ماشین‌سازی از ابتدای لیگ بیستم در شیبی تند برای سقوط قرار داشت و مشکلات مدیریتی، واگذاری‌های بی‌نتیجه و تعطیلی عوامل مهم قرار گرفتن ماشین‌سازان در مسیر سقوط بود. در واقع این تیم پیش از لیگ بیستم برای سقوط بسته شده بود.

6641