نوربخش: ۲ مدال فرنگی را مدیون من هستند/ کشتی سال به سال آب می‌رود

نوربخش: ۲ مدال فرنگی را مدیون من هستند/ کشتی سال به سال آب می‌رود

پایگاه خبری فوتبالی- مربی سابق تیم ملی کشتی فرنگی گفت: کشتی سال به سال آب می‌رود و جوانان سرخورده شده‌اند.

به گزارش فوتبالی و به نقل از فارس، ناصر نوربخش در خصوص انتقاداتی که به چرخه کشتی فرنگی برای اعزام به مسابقات جهانی نروژ مطرح شده، تصریح کرد: زمانی که فدراسیون ابلاغ یک مربی را صادر می‌کند یعنی برنامه‌های او را قبول کرده است. احتمالاً بنا زمانی که سرمربی شده حتماً شرط و شروطی گذاشته مثلاً اینکه به قوانین فدراسیون کاری ندارد و بر اساس برنامه‌های خود پیش می‌رود.

* تیم کشتی سال به سال آب می‌رود

مربی سابق تیم ملی کشتی فرنگی کشورمان یادآور شد: در این خصوص حمید سوریان به عنوان مدیر تیم‌ ملی کشتی فرنگی باید جوابگو باشد. تیم کشتی سال به سال آب می‌رود، جوانان سرخورده شده‌اند و انگیزه‌ای برای تمرین ندارند، ما باید جاذبه ایجاد کنیم. اگر فقط مدال می‌خواهیم در این صورت کشتی نابود می‌شود.

* بچه‌ها را سرخورده کرده‌ایم

نوربخش ادامه داد: در گذشته هم این کار انجام می‌شد به این صورت که هر مربی می‌خواست در محدوده زمانی که مسئولیت داشت بهترین نتیجه را بگیرد، دیگر کاری نداشت که بچه‌ها کشتی را ترک می‌کنند یا انگیزه ندارند. ما ورزش می‌کنیم تا جامعه‌لی سالم داشته باشیم اما الان با این شرایط فقط بچه‌ها را سرخورده می‌کنیم.

* مشکل اصلی نبود عدالت است

وی با اشاره به اینکه باید عدالت در انتخاب کشتی‌گیر رعایت شود، گفت: انتخاب مربی باید بر اساس دانش، عملکرد و رزومه کاری باشد و عدالت هم برقرار شود. مشکل اصلی ما نبود عدالت است. باید تعداد کشتی‌گیران و رقابت‌ها را بالا ببریم اما نه مثل زمان رسول خادم ۵۰۰ مسابقه انتخابی بگذاریم نه اینگونه از روی سلیقه شخصی خودمان کشتی‌گیر را معرفی کنیم.

* انتخابی باید سر وزن قانونی باشد 

نوربخش ادامه داد: ما می‌توانیم ۵- ۶ نفر در هر وزن داشته باشیم و هر کشتی‌گیر را در سطح خودش به تورنمنت‌های مختلف بفرستیم. برای انتخابی هم ۲ کیلو ارفاق زیاد است، می‌توان سر وزن قانونی طبق استانداردها انتخابی را برگزار کرد. اصل حفظ جوانان و بالا بردن انگیزه آنهاست نه فقط کسب مدال.

* وقتی براساس قیافه کشتی‌گیر معرفی می‌کنند چه بگویم؟

مربی سابق تیم ملی کشتی فرنگی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره این که لازم است برای در تیم ملی انگیزه ایجاد کنیم، یادآور شد: دیدگاه من به عنوان مربی سازنده این است که انگیزه ایجاد کنیم تا افراد دیگر هم فرصت داشته باشند. مثلاً شاگرد من می‌گوید تمرین کنم که کجا بروم؟ وقتی بر اساس قیافه ورزشکار انتخاب می‌کنند من چه می‌توانم بگویم؟ می‌گویم برو دنبال درس و اقتصاد، کشتی به چه درد می‌خورد؟

* ۲ مدال المپیک را مدیون من هستند

نوربخش همچنین درباره نتایج فرنگی‌کاران در بازی‌های المپیک توکیو، اظهار داشت: اگر این حرف را بزنم می‌گویند از خودم تعریف کردم اما این ۲ مدال را مدیون من هستند. من بودم که ساروی را تشویق کردم تا به وزن ۹۷ کیلوگرم برود، من بودم که با گرایی صحبت کردم و او را به وزن ۶۷ کیلوگرم بردم. من صحبت و برنامه ریزی کردم اما نان آن را برخی دیگر می‌خورند، نوش جانشان. این نتیجه نمی‌تواند برطرف کننده ضعف‌ها باشد. در لندن هم کم کاری و مشکل زیاد بود اما همه چیز پشت ۳ مدال طلا مخفی ماند. 

6641