نفت مسجدسلیمان در لیگ بیستم؛ مشکلات مالی و عدم ثبات نیمکت

نفت مسجدسلیمان در لیگ بیستم؛ مشکلات مالی و عدم ثبات نیمکت

پایگاه خبری فوتبالی- نفت مسجدسلیمان در بیستمین دوره لیگ برتر فوتبال، سه سرمربی را روی نیمکت خود دید و مشکلات مالی هم بخش جدانشدنی از این تیم بود.

به گزارش فوتبالی و به نقل از تسنیم، نفت مسجدسلیمان در لیگ بیستم، همانند سال‌های گذشته تیمی خالی از ستاره و پول بود که در هفته‌های پایانی با حاشیه‌های زیادی دست به گریبان شد. در پایان هم به زحمت توانست خودش را در لیگ برتر حفظ کند.

آغاز همیشه مبهم

پس از تصویب قانون ممنوعیت کمک وزارت نفت به باشگاه‌های نفتی، مدیران این باشگاه‌ها هر سال در ابتدای فصل به دنبال اخذ مجوز تیمداری هستند. نفت مسجدسلیمان هم زمانی این مجوز را گرفت که بازیکنان اصلی خود را از دست داده بود و چاره‌ای جز تشکیل تیمی با بازیکنان جدید نداشت. بودجه محدود هم اجازه نمی‌داد بازیکنان لیگ برتری جذب کند.

استعفای حسینی و خرید بازیکنان ارزان

در فاصله 60 روز تا آغاز مسابقات و پس از درخشش با مهدی تارتار که نفت مسجدسلیمان را به رتبه هشتم رساند، مدیران این باشگاه تصمیم گرفتند نیمکت تیم خود را به مجتبی حسینی بسپارند. حسینی زمانی که بلاتکلیفی باشگاه در تیمداری را دید، تصمیم به استعفا گرفت اما نظرش خیلی زود برگشت. او چند بازیکن از جمله میثم تهیدست، مجتبی مقتدایی و فرهاد مجد کرمانشاهی را از تیم سابق خود یعنی مس کرمان به نفت آورد و باشگاه عمدتاً بازیکنانی را به خدمت گرفت که فرصتی برای بازی در لیگ برتر پیدا نکرده بودند.

درخشش با شکست سپاهان و توقف سرخابی‌ها

نفت مسجدسلیمان در هفته‌های نخست توانست دو تیم مدعی یعنی پرسپولیس و تراکتور را متوقف کند و ادامه شکست 3 بر یک را به سپاهان تحمیل کرد. شاگردان حسینی در ادامه نتایج پُرفراز و نشیبی گرفتند، اما بر فولاد و پدیده غلبه کردند و توانستند یک تساوی از استقلال بگیرند. نفت در پایان نیم‌فصل اول 18 امتیاز جمع کرد و خود را به جایگاه دهم رساند.

جدایی غیرمنتظره حسینی و انتخاب گزینه بومی

مشکلات متعدد نفت در نیم‌فصل اول و پیشنهاد ذوب‌آهن باعث شد مجتبی حسینی قید ماندن در نفت مسجدسلیمان را بزند و عازم اصفهان شود. مدیران نفت MIS از حسینی شکایت کردند و حتی توانستند او را محکوم کنند. آنها پس از مذاکره با گزینه‌های مختلف، داریوش یزدی را به‌عنوان سرمربی جدید خود انتخاب کردند که این تصمیم میان اعضای هیئت‌مدیره، مخالفانی هم داشت.

نتایج ضعیف یزدی و نازی که خریدار نداشت

یزدی نتوانست انتظارات را برآورده کند. او در پنج مسابقه‌ای که هدایت نفت مسجدسلیمان را بر عهده داشت، مقابل خیبر شکست خورد تا تیم از جام حذفی کنار برود و در چهار مسابقه لیگ هم تنها دو امتیاز گرفت. پس از شکست خانگی مقابل نساجی، اندک هواداران حاضر در ورزشگاه شهید بهنام محمدی به شدت به عملکرد یزدی تاختند و این مربی از شاگردانش خداحافظی کرد. ناز سرمربی نفت اما خریداری نداشت و با وجود اینکه یزدی گفت تمایل به ماندن دارد، محمود فکری به عنوان سرمربی جدید انتخاب شد.

شروع خوب و سیر به شدت نزولی

فکری که پس از برکناری از سرمربیگری استقلال انگیزه زیادی برای کسب نتایج درخشان داشت، در اولین مسابقه توانست سپاهان را در اصفهان متوقف کند و سپس مس رفسنجان و ماشین‌سازی را شکست داد. این نتایج دیری نپایید و نفت همانند آلومینیوم اراک، تابستان دشواری در پیش داشت. مردان محمود فکری در شش بازی بعدی خود به یک امتیاز رسیدند و فاصله کمی با سقوط داشتند، اما پیروزی هفته پایانی مقابل آلومینیوم و ادامه نتایج ضعیف سایپا و ذوب‌آهن مانع از سقوط نفت شد.

اتهام کم‌کاری فکری به شاگردانش

نفت در هفته بیست‌وهفتم 45 دقیقه عجیبی را پشت سر گذاشت. آنها در نیمه نخست دیدار مقابل ذوب‌آهن، سه گل دریافت کردند و چند گل دیگر هم نخوردند. با وجود ارائه بازی هجومی و به ثمر رساندن دو گل در نیمه دوم، محمود فکری از کم‌کاری بازیکنان خود صحبت کرد و سپس نیما انتظاری، مصطفی نائیج‌پور و میثم تهیدست از حضور در تمرینات منع شدند.

جمع اخراجی‌ها جمع‌تر شد

این پایان طوفان فکری نبود. وی ادعا کرد سه بازیکن این تیم یعنی مجتبی مقتدایی، مهدی طهماسبی و مهدی ایزدی از غیبت در دیدار مقابل استقلال ناراحت شدند و تصمیم گرفت آنها را نیز کنار بگذارد. البته این بازیکنان در آستانه دیدار سرنوشت‌ساز مقابل آلومینیوم به تیم بازگشتند تا نفت با پیروزی در اراک، جایگاه خود را در رتبه سیزدهم جدول مستحکم کند.

سفرهای عجیب

باشگاه نفت مسجدسلیمان با وجود اینکه برخلاف سال‌های گذشته از اسپانسر بهره می‌برد، همچنان با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می‌کرد. نفتی‌ها بعضاً در سفرهای خود نیز دچار مشکلات عجیب و غریبی می‌شدند. آنها پس از دیدار هفته چهاردهم مقابل گل‌گهر، به‌خاطر فراهم نشدن شرایط پرواز مجبور شدند با سه روز تأخیر و حتی بعد از تیم میزبان از سیرجان خارج شوند! مدیران باشگاه همچنین برای بازگشت بازیکنان از دیدار با ماشین‌سازی به تهران، اتوبوس در نظر گرفته بودند که خرابی اتوبوس‌ها باعث شد نفتی‌ها با تاکسی به تهران بیایند!

خانه‌تکانی مدیریتی

اواسط دی ماه بود که مدیرعامل و تمامی اعضای هیئت‌مدیره باشگاه نفت مسجدسلیمان از سمت‌های خود برکنار و مدیران جدید جانشین آنها شدند. محمد نظری هم که در زمان حضور نفت در لیگ برتر به‌عنوان مدیرعامل باشگاه فعالیت می‌کرد، به این جایگاه بازگشت. تغییرات پیاپی مدیریتی هم در سال‌های اخیر، همواره بلای جان نفت مسجدسلیمان بوده است.

آینده‌ای که آینه گذشته است

به نظر می‌رسد منع وزارت نفت از کمک به تیم‌های نفتی چون نفت مسجدسلیمان در سال‌های آینده، همان مشکلات را بر سر راه این تیم‌ها ایجاد می‌کند که در گذشته به وجود آورد. در شرایطی که زمان آغاز تمرینات برخی تیم‌های لیگ برتری مشخص شده، نفت مسجدسلیمان هنوز منتظر تعیین وزیر جدید نفت است و بازیکنان اصلی خود و نیز زمان را از دست می‌دهد.

7474