خانه به دوشی تیم فوتبال نساجی مازندران / آیا ورزشگاه شهید وطنی به رقابت‌های لیگ برتر ‌می‌رسد؟

خانه به دوشی تیم فوتبال نساجی مازندران / آیا ورزشگاه شهید وطنی به رقابت‌های لیگ برتر ‌می‌رسد؟

پایگاه خبری فوتبالی- نساجی تیم با قدمت بیش از ۷۰ سال که در دوران شکوفایی صنعت نساجی مازندران به مدت چند دهه در سطح اول فوتبال کشور حضور داشت، پس از به رکود رفتن صنعت نساجی در دهه ۷۰، بیش از ۲ دهه افول تیم را نیز شاهد بودیم.

به گزارش فوتبالی و به نقل از تسنیم، ورزشگاه شهید وطنی قائم‌شهر با قدمت بیش از 70 سال،  یکی از ورزشگاه‌های مهم و مطرح فوتبال کشور است که در طول بیش از 7 دهه گذشته به دلیل هم عمر بودن با تیم فوتبال نساجی مازندران، همراه دیرینه این تیم، کهن است و نساجی پس از استقلال و سپاهان سومین تیمی است که در کشور پا گرفت و بزرگان و پیشکسوتان فوتبال از جمله امیر قلعه‌نوعی بارها اعلام داشتند زمانی که برای رو در رویی با تیم فوتبال نساجی وارد ورزشگاه شهید وطنی قائم‌شهر می‌شدیم، جو حاکم بر ورزشگاه ناشی از تشویق بی امان هواداران عرصه را بر ما سخت می‌کرد و حتی تیم های مطرح از حضور در وطنی واهمه دارند.

این ورزشگاه که پس از شهادت فوتبالیست قائم‌شهری محمدرضا وطنی، در دهه 60 به نام این شهید مزین شد، دقیقا در هسته مرکزی شهر قرار گرفته و دسترسی‌ هواداران به آن آسان است و البته در دیدارهای خانگی تیم فوتبال نساجی، هواداران زیادی از دیگر شهرهای استان و حتی استان های همجوار را پذیرا است.

نساجی تیم با قدمت بیش از 70 سال که در دوران شکوفایی صنعت نساجی مازندران به مدت  چند دهه در سطح اول فوتبال کشور حضور داشت، پس از به رکود رفتن صنعت نساجی در دهه 70، بیش از 2 دهه افول تیم را نیز شاهد بودیم و از سطح اول فوتبال کشور به دست‌های پائین تر سقوط کرد و پس از شکل گیری لیگ برتر، جای خالی این تیم در لیگ احساس می‌شد، تا اینکه در اواخر دهه 80 تیم به بخش خصوصی واگذار و از دوران بی مدیریتی خارج شد، اما به مدت یک دهه دیگر این تیم با وجود مدیریت خصوصی باز هم نتوانست به سطح اول فوتبال کشور باز گردد.

اما در سال 97 با همت همه جانبه و فشار بی امان هواداران با تشویق و ایجاد انگیزه، بالاخره تیم فوتبال نساجی مازندران پس از 24 سال چشم انتظاری هواداران به سطح اول فوتبال آن هم لیگ برتر بازگشت و موجب شد تا این تیم ببر مازندران لقب بگیرد.

صعود به لیگ برتر تازه آغاز دغدغه مازندران بود، چرا که نداشتن ورزشگاه مناسب لیگ برتری موجب شد تا صدها هزار هوادار نساجی خیلی زود لذت صعود را فراموش کنند و در حسرت نداشتن ورزشگاهی مناسب فرو بروند و حسرت آنها از آنجایی بود که برخی از استان‌های بی فوتبال کشور صاحب ورزشگاه‌ با استاندارد روز بودند اما مازندران فوتبال خیز که به اندازه 3 تیم در لیگ برتر فوتبالیست دارد، ورزشگاهی با حداقل امکانات ندارد!

البته در دهه 80 ورزشگاه 15 هزار نفره شهدا در ساری ساخته شد اما به دلیل مکان یابی نامناسب دسترسی به آن سخت است و به جای ساخته شدن در بین دوشهرستان ساری و قائم‌شهر، در جاده فرح‌آباد ساری ساخته شد که به آسانی در دست رس هواداران نیست و همچنین ورزشگاه دیگری در همان دهه با ظرفیت 5 هزار نفری در زیارکلای شهرستان سیمرغ نیز ساخته شد که اتفاقا مکان یابی این ورزشگاه نیز اشتباه بود چرا که بهتر بود تا بین قائم‌شهر و بابل دو شهر فوتبالی ساخته می‌شد تا هر دو استفاده کنند و البته گنجایش کم این ورزشگاه جوابگوی نیاز هواداران تیمی مثل نساجی نیست.

پس از صعود نساجی به لیگ برتر فشار هواداران برای رساندن ورزشگاه شهید وطنی به حداقل استاندارها زیاد شد و در نهایت بازسازی آغاز و ورزشگاه پیر و فرسوده با اندکی دست کشی و مرمت، نصب روشنایی، اسکوربورد، گیت و ... نساجی مازندران در نخستین حضور خود در لیگ برتر، نخستین دیدار خانگی را در برابر ذوب آهن اصفهان در ورزشگاه نیمه مرمت شده برگزار و پس از آن دیدار، بازسازی ادامه پیدا کرد.

اما از معایب بزرگ ورزشگاه شهید وطنی،  مصنوعی بودن چمن آن است که موجب مصدومیت سنگین بازیکنان تیم شده که موجب نارضایتی فوتبالیستها و کادر فنی تیم گردید و در نهایت در سفر یک سال قبل نوبخت معاون رئیس جمهور سابق به مازندران وعده تعویض چمن 3 ماهه و ساخت سکوی جدید 2 هزار نفره برای افزایش گنجایش هواداران 6 ماهه داده شد که خبری از تعویض چمن نشد و سکوی نیز پس از گذشت یک سال هنوز در حال ساخت است.

پس از پایان لیگ برتر تصمیم بر آن گرفته شد تا چمن ورزشگاه نیز جمع‌آوری و چمن طبیعی کشت شود و تا امروز که یک ماه از آخرین دیدار خانگی نساجی در ورزشگاه شهید وطنی‌ می‌گذرد، تنها چند روز است کار جمع‌آوری رول چمن مصنوعی آغاز شد و با تاخیر و اجرای کند، این ورزشگاه به رقابتهای لیگ برتر فصل آینده نمی‌رسد.

مدیرکل ورزش و جوانان مازندران با بیان اینکه تا نیم فصل این ورزشگاه میزبان رقابتهای خانگی نساجی نیست، گفت: بر اساس برنامه ورزشگاه شهدای ساری در حال آماده سازی برای برگزاری رقابتها تا آماده سازی ورزشگاه شهید وطنی قائم‌شهر است.

حسن رنگرز با اشاره به اینکه کیفیت کار برای ما مهم است و به همین منظور در اجرای آن شتاب نمی‌کنیم، افزود: کشت چمن طبیعی با شرایط خاص اقلیمی مازندران و بارندگی بالا، نیازمند زیرسازی مناسب است و این طرح را با استاندار لازم اجرا می‌کنیم.

البته اجرای طرح اینچنینی مستلزم اعتبارات ملی است و ناگفته نماند که عمده تاخیر در بازسازی این ورزشگاه، مهیا نبودن اعتبار، عدم انتخاب پیمانکار، یا بکارگیری پیمانکار بدون پیمان و عقد قرارداد که موجب آسیب دستگاه ورزش و جوانان و شکایت بر علیه آنها شد، را شامل می‌شود و بوروکراسی اداری بر سر راه اجرای این طرح است که میزبانی نساجی در آن را به تاخیر و موجب نگرانی هواداران می‌شود.

مهدی رازجویان معاون عمرانی استاندار مازندران با بیان اینکه اعتبار خوبی برای بازسازی ورزشگاه شهید وطنی قائم‌شهر اختصاص یافت، تصریح کرد: تا 14 میلیارد تومان اعتبار برای این ورزشگاه اختصاص دادیم.

آنچه که مهم است، آماده سازی زیر ساختهای ورزشی مازندران ورزش‌ خیز از جمله فوتبال است که با این شرایط ورزشگاه شهید وطنی و آماده نبودن برای رقابتهای لیگ برتر، موجب افت کیفیت تیم به دلیل نداشتن ثبات در یک زمین مشخص و همچنین نارضایتی صدها هزار هواداری است که هرچند به دلیل شرایط خاص کرونایی حق حضور در ورزشگاه را ندارند، اما هم این که نساجی در وطنی بازی می‌کند خیالشان جمع است که جو ورزشگاه شهید وطنی حتی خالی، برای رقبا کار را سخت می‌کند.

7474