میزگرد برنامه وقت اضافه رادیو ایران پیرامون قیمت های سرسام آور بازیکنان در بازار نقل و انتقالات کشور با حضور حمیدرضا گرشاسبی و اصغر باقریان

میزگرد برنامه وقت اضافه رادیو ایران پیرامون قیمت های سرسام آور بازیکنان در بازار نقل و انتقالات کشور با حضور حمیدرضا گرشاسبی و اصغر باقریان

پایگاه خبری فوتبالی- مدیرعامل کنونی باشگاه فولاد خوزستان و مدیرعامل اسبق باشگاه سپاهان روی خط برنامه وقت اضافه رادیو ایران آمدند و در خصوص قیمت های سرسام آور بازیکنان در بازار نقل و انتقالات و... به گفتگو پرداختند.

به گزارش فوتبالی، حمیدرضا گرشاسبی، مدیرعامل باشگاه فولاد خوزستان در خصوص تورم بازار نقل و انتقالات، عنوان کرد: مشکل و مقصر جای دیگر است که به خاطر تصمیمات خلق الساعه ای است که برای باشگاه ها گرفته می شود و بالاخره شرایطی را ایجاد می کند که در باشگاه ها بحث رقابت است. در حالی که باشگاه ها هم باید سازندگی داشته باشند و هم خروجی آن ها به تیم های ملی کمک کند تا برای کشور افتخارآفرینی کنند. به جرات می گویم در فوتبال استعداد بسیاری داریم اما نمی دانم چطور می شود که والیبال ایران جهانی می شود ولی فوتبال با این همه استعداد نمی تواند به جایی برسد. دلیل آن نیز همین دخالت های سیاسی و غیره است.

وی در ادامه گفت: به نظر من تغییرات پی در پی مدیران نیز نمی گذارد مدیر یک باشگاه حتی برنامه اش را به صورت یک ساله اجرا کند. یعنی وقتی باشگاه ها با یک مدیر قرارداد می بندند، برنامه سه ساله می خواهند اما همکاری شان شش ماه هم به طول نمی انجامد و بعد هم سیستم و شیرازه کار بهم می خورد.

مدیرعامل باشگاه فولاد خوزستان افزود: من یادم است که آقای برانکو را با دلار ۳۲۰۰ تومانی آوردیم و تا آخرین لحظه ای که من بودم، حقوق او با دلاری ۲۰ هزار تومان پرداخت می شد که در ایجاد چنین شرایطی مدیران باشگاه ها مقصر نیستند که بدهی ها گریبان باشگاه ها را می گیرد. اکنون هم شرایطی است که متاسفانه نظارت درست و دقیقی بر قیمت بازیکنان نیست و رقم ها و قیمت بازیکنان اسف بار است و قیمت بازیکنان واقعی نیست.

وی در واکنش به این سوال که برخی باشگاه ها برای عقد قرارداد، حواله میله گرد و آهن و ... می دهند، توضیح داد: من این موضوع را نمی دانم و در باشگاه فولاد خوزستان به این صورت نیست و باشگاه از نظر مالی نظم بسیار خوبی دارد. قانونی از سال ۸۲ داریم که باشگاه ها باید خصوصی شوند اما آیا محقق شد؟ در ترکیه که سه سال بعد از ما فدراسیون آن ها شکل گرفت، تمام باشگاه هایش خصوصی است و دولت شان محکم پشت این قضیه ایستاد ولی ما هنوز اندر خم یک کوچه ایم و هر سال می گوییم چرا قراردادها به این صورت است.

گرشاسبی در ادامه اظهار داشت: من در پرسپولیس وقتی کارم را شروع کردم، دولت یک ریال هم به ما نداد و اگر هست، سند آن را رو کنند. آن زمان ۱۰۰ و خورده ای پرونده محکومیت داشتیم و خودمان اسپانسر آوردیم و درآمدزایی کردیم. بدهی ها را پرداخت کردیم و بدهی های زمان خودمان را هم پرداخت کردیم و دیدید که پرسپولیس با پنجره بسته افتخاراتی کسب کرد و در قبال این عناوین نیز کلی درآمدزایی آسیایی داشتیم. در ترکیه ۸۰ درصد درآمد باشگاه ها از حق پخش تلویزیونی است و نظات دقیق روی هزینه کرد و باشگاه ها دارند.

در ادامه گفتگو اصغر باقریان، مدیرعامل اسبق باشگاه سپاهان روی خط برنامه آمد و در پاسخ به این سوال که آیا در دوران مدیریتش در باشگاه سپاهان برای عقد قرارداد حواله میله گرد و آهن و ماشین خارجی و... دریافت کرده است یا خیر، توضیح داد: بنده پیش از حضور در باشگاه سپاهان به مدت چندین سال مدیرعامل فولاد خوزستان بودم و آن زمان در هیچکدام از باشگاه‌ها این مسائل به هیچ وجه مطرح نبود. به نظر من مشکل فوتبال ما ریشه ای تر از این حرف هاست و ما هنوز تعریف دقیقی از فوتبال حرفه‌ای در کل کشورمان نداریم. ما ساختار مشخصی برای رسیدن به اهداف مورد نظر باشگاه نداریم و هر شخصی به عنوان مدیرعامل انتخاب شود، مجبور است متناسب با شرایط باشگاه ساختار مشخصی را تعریف کند و مشکلات گذشته باشگاه وبال گردن مدیرعامل جدید می شود. فوتبال حرفه‌ای تعریف معینی دارد و آن هم این است که باید خودش برای خودش تولید درآمد کند و هزینه های خودش را هم پرداخت کند. نه اینکه از بیرون برای باشگاه پول آورده شود.

وی درخصوص اینکه چرا باشگاه های صنعتی بر خلاف باشگاه های دولتی معمولا از مشکلات مالی زیادی برخوردار نیستند و تراز مثبتی دارند، عنوان کرد: ما باید در ابتدا این نکته را مشخص کنیم که فوتبال در دنیا یک صنعت است یا یک اقتصاد؟ یک بنگاه صنعتی هدفش تولید محصول است و یک بنگاه اقتصادی هدفش فروش محصول. محصول فوتبال "بازی" است. جمعی از بازیکنان، مربیان، مدیران و... گرد هم می آیند و محصولی تحت عنوان "بازی" تولید می کنند که خریدار آن "تماشاگر" است. تماشاگر باید پول بدهد تا این محصول را تماشا کند.

گرشاسبی در ادامه اظهار داشت: ما هنوز قانون کپی رایت نداریم و تمام برندهای لباس باشگاهی در منیریه به فروش می رسند. ما هنوز تعریف و نظام باشگاه داری نداریم. به خاطر این مشکلات، مدیران باشگاه ها مظلوم واقع می شوند و باید به دادگاه بروند. در صورتی که مشکل جای دیگریست. یکی قانون کپی رایت و دیگری قانون حق پخش که وزارت نتوانست تعامل کند با صدا و سیما و به یک جمع بندی درست و اصولی برسند که این باشگاه ها و حتی فدراسیون آسیب نبینند. ما هنوز نمی توانیم مطالبات خود را از فیفا و AFC بگیریم. این باعث بدهکاری باشگاه می شود. باشگاه ها برای دریافت این پول برنامه ریزی و خرج میکنند و وقتی این پول به دستشان نمی رسد، بدهکار می شوند و پرونده ها به دادگاه می روند. حل این مشکلات عزمی ملی میخواهد که امیدوارم در دولت جدید، حتما فکری برای آن کنند.

گرشاسبی در رابطه با طرحی در خصوص تحول در سازمان لیگ با همکاری فدراسیون اظهار داشت: پیشبرد آن طرح ادامه دارد. اما من به علت مسئولیت جدیدم، عذرخواهی کردم و نمیتوانم در آن زمینه ادامه فعالیت دهم. زیرا طبق قانون، در باشگاهی مسئولیت گرفته ام. برای این طرح تقریبا 6 جلسه برگزار کردیم. موضوعاتی نیز هستند که طرحشان به عزیزانی که قبلا بودند آسیب میزند. سازمان لیگ را در شرکت هایی ثبت کردند و الان به راحتی نمیشود آن را تغییر داد. اکنون سازمان لیگ به نام اشخاصی است که اگر روزی فوت شوند، به ورثه ی آن ها خواهد رسید. به این دلایل نشد به سرعت کاری انجام دهیم. یک بدهی مالیاتی کلان وجود دارد که همه از آن فرار میکنند. رقم آن نیز سنگین است. الان اگر بخواهی در سازمان لیگ تغییراتی بدهی، اول باید این رقم را بپردازی که کسی نمی تواند. این ها همه زنجیروار به هم قفل شده اند که نیازمند عزم و وزیری جدید و ورزشی است که با تیمی قدر و قوی این مشکلات را رفع و رجوع کنند و به جمع بندی برسند تا باشگاه ها خصوصی شوند و نجات پیدا بکنند و معلوم باشد چه کسی پاسخگو است. 

وی در رابطه با مالکیت دولت بر استقلال و پرسپولیس گفت: طبق قانون فیفا و ای‌اف‌سی تعلق دو باشگاه به یک تشکیلات امکان پذیر نیست. همچنین دولتی هم نباید باشند. آن ها میخواهند ما آسیب نبینیم به همین دلیل چشمانشان را گاهی میبندند. اما هر سال بیشتر سخت گیری می کنند. الان هم میبینیم که همه علیهمان هستند و بیرحمانه حکم صادر میکنند و فرصت دفاع درست نیز نمی دهند. البته خودمان هم در دفاع ضعف داریم.

باقریان در پاسخ به این که راه مبارزه با تورم قیمت بازیکنان چیست گفت: در جهان اینگونه تعریف شده است که اگر باشگاهی در طول سال مثلا 500 میلیارد تومان درآمدزایی می کند، می تواند همان 500 میلیارد نیز هزینه کند. باشگاهی هم که می تواند فقط 10 میلیارد درآمد داشته باشد، فقط همان مقدار را اجازه دارد هزینه کند. هزینه بر اساس درآمد است. تعریف فوتبال حرفه ای این است. می گوید شما برو و ایجاد درآمد کن، هرچقدر که ایجاد درآمد کردی، حق هزینه داری. باشگاهی میگوید 40 میلیون هوادار داریم، خیلی خوب است اما چه تعداد از این عدد را توانسته ثبت کند؟ آن موقع هوادار می شود مشتری ما. میخواهد از ما کالایی بخرد. آیا صورت مشتری خود را داریم که آیا این محصولی که به عنوان بازی فوتبال داریم تولید میکنیم، آن مشتری که میخواهد بیاید این را از ما بخرد، کیست؟ چرا در ایتالیا، اسپانیا، آلمان، انگلیس و کشورهای صاحب فوتبال، باشگاهی در سال 10 میلیارد دلار هزینه میکند اما باشگاهی نیز وجود دارد که 100 میلیون دلار هم نمیتواند هزینه کند.

باقریان در ادامه در این رابطه با پول هایی که به بعضی از بازیکنان که ممکن است ارزش آن را نداشته باشند پرداخت می شود و همچنین عدم پیگیری برای دریافت حق رشد در فوتبال ایران، گفت: اگر قانونی پشت این جریانات باشد، همه این ها قابل پیگیری و بررسی است. شما وقتی یک بنگاه اقتصادی راه می اندازی، میتوانی مثلا 10 محصول برای فروش به نمایش بگذاری. یکی از آنها بازی، یکی حق رشد، یکی بازیکن و ... میتواند باشد. همه اینها میشود سرجمع درآمد باشگاهی در سال که یک عدد خاصی خواهد شد. این درآمد خاص مبنای هزینه‌کرد می شود. مثلا بارسلونا میگوید من در این سال 500 میلیون دلار درآمد داشتم، فیفا، یوفا و اتحادیه باشگاه های اسپانیا می گویند پس شما حق هزینه ی 500 میلیون دلار دارید.

باقریان در ادامه اظهار داشت: متاسفانه تمام فعالیت ها کوتاه مدت است و هیچ فعالیت بلندمدت حساب شده ای نداریم، مجبوریم این توافقات کوتاه مدت را بین همدیگر داشته باشیم. که خیلی سخت است. وظیفه اصلی مدیرعامل، اداره ی باشگاه است که اصل آن، درآمد و هزینه است. ولی وقتی تیم میبازد، یقه مدیرعامل را میگیریم که چرا تیم باخت. پس یکی از اهداف مدیرعامل این میشود که تیم نبازد. برای آن، باید بازیکن قوی تری در اختیار گرفت و برای آن نیز باید پول بیشتری داد. این یک چرخه باطل است که همه سعی میکنند خود را در آن حفظ کنند. بیشترین درآمد را در فوتبال ما ایجنت ها و دلال ها دارند. زیرا 3 مدیرعامل را به جان هم می اندازد که این بازیکن را من دارم. و هرکدام از آن مدیرها یک مبلغی را برای بازیکن پیشنهاد میدهند. همین میشود که بازیکنی که 5 میلیارد ارزش دارد، قیمتش می شود 50 میلیارد تومان. 

گرشاسبی در ادامه گفت: حالا که ما قانون باشگاه داری و خصوصی سازی را نداریم، حداقل می شود گروهی با همفکری باشگاه ها، با اینکه اکنون هم دیر است، جدولی را طبق توانمندی بازیکنان، رزومه فصل قبل، ملی پوش بودن و ... تنظیم کنند و سقفی تعیین شود و بالاتر از آن سقف را تیم ها ثبت نکنند. اینکه تیم ها بخواهند قانون را دور بزنند نیز خیلی کم خواهد شد. اکنون شرایط بحرانی شده است و به نظر من با این روند، حتی شرکت های صنعتی نیز پای خود را از تیم داری و فوتبال کنار می‌کشند و من آینده خطرناکی را برای فوتبال ایران میبینم.

وی در پایان در رابطه با شرایط باشگاه فولاد اظهار داشت:  پنجره نقل و انتقالاتی فولاد هنوز باز نشده است. ما دیگر شده ایم پنجره باز کن! (با خنده). چون مشکل داخلی بوده، انشاالله با کمک فدراسیون حل خواهد شد. جلساتی با آقای نکونام داشتیم، رقمی را ایشان و رقمی را ما گفته ایم و به امید خدا طی چند روز آینده نهایی خواهد شد.

6641 / 7474