تکرار ماجرای جنجالی سایپا - پیکان در فوتبال آلمان

تکرار ماجرای جنجالی سایپا - پیکان در فوتبال آلمان

پایگاه خبری فوتبالی- تیم فوتبال وولفسبورگ که در مرحله اول جام حذفی آلمان یک تعویض اضافی انجام داده بود، با حکم کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال آلمان بازنده اعلام شد.

به گزارش فوتبالی و به نقل از ورزش سه، اتفاقی مشابه با دیدار جنجالی فصل گذشته سایپا و پیکان، این بار در فوتبال آلمان و در مرحله نخست از رقابت های جام حذفی این کشور رخ داد. دو تیم پروسن مونستر و وولفسبورگ در مرحله اول از رقابت های دی اف بی پوکال به مصاف هم رفتند که این بازی با نتیجه 3 بر یک به سود وولفسبورگ به پایان رسید.

این بازی که در وقت های عادی با تساوی یک – یک به پایان رسیده بود، به وقت های اضافی کشیده شد که وولفسبورگ موفق شد 2 گل در زمان های اضافی به ثمر برساند و برنده بازی شود. اما اشتباه کادرفنی و نیمکت نشینان وولفسبورگ، باعث شد تا آنها با حکم کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال آلمان بازنده شوند.

داستان از این قرار است که مارک فن بومل سرمربی جدید وولفسبورگ در نخستین تجربه خود روی نیمکت این تیم آلمانی، در جریان وقت های عادی 3 تعویض خود را انجام می دهد و در وقت های اضافه نیز در حالیکه مجاز به انجام 2 تعویض دیگر بوده، دست به انجام 3 تغییر می زند تا در مجموع به جای 5 تعویض، 6 تغییر را در ترکیب تیمش ایجاد کند که همین مسئله منجر به اعتراض تیم رقیب شد.

پس از این اتفاق، فدراسیون فوتبال آلمان روز دوشنبه اعلام کرد که دادگاه ورزشی تصمیم گرفته است تا پیروزی 3-1 ولفسبورگ را رد کند و تیم دسته چهارمی پروسن مونستر با نتیجه 2 بر صفر برنده این بازی معرفی شود. 

استفان اوبرهولز نایب رئیس دادگاه ورزشی در این خصوص گفت: خود باشگاه ها مسئول تعویض هستند. یکی از وظایف اساسی آنها این است که در مورد گزینه های تعویض اطلاعات کسب کنند و بر اساس آن عمل کنند. ولفسبورگ این وظیفه را نقض کرد و بنابراین با بی احتیاطی دست به انجام تعویض غیرقانونی ششم زده است. ولفسبورگ نمی تواند اشتباه را به گردن داورانی بیندازد که اجازه تعویض را داده اند زیرا خطای اولیه اصلی تقصیر باشگاه است.

در این بازی و در دقیقه 102، فن بومل دو تعویض همزمان انجام داد که تعویض نخست در واقع پنجمین تغییر وولفسبورگ محسوب می شد اما تعویض دیگر، یک تغییر غیرقانونی در ترکیب این تیم بود. جایی که آدمیر مهمدی به جای ماکسیمیلیان فیلیپ وارد زمین شد. نکته مهم دیگر اینکه، در آن زمان بازی با تساوی یک – یک در جریان بود و پس از این تغییر وولفسبورگ در دقایق 103 و 121 به گل رسید و با نتیجه 3 بر یک برنده بازی شد.

البته تیم شوماخر مدیر اجرایی ولفسبورگ گفته است که ما با این تصمیم موافق نیستیم و اکنون گزینه های قانونی را بررسی می کنیم، اما به نظر می رسد این حکم قطعی باشد و طبق قوانین فوتبال آلمان و برخلاف قوانین سایر کشورها، نتیجه این بازی با نتیجه 2 بر صفر به سود پروسن مونستر اعلام شد.

نکته جالب اینکه فدراسیون فوتبال آلمان به تیم هایی که راهی مرحله نخست جام حذفی این کشور می شوند، 175 هزار یورو پاداش می دهد و باشگاه پروسن مونستر که توانست با حکم کمیته انضباطی راهی مرحله دوم شود، 351 هزار یورو پاداش دریافت می کند که این مبلغ برای این تیم آماتور و دسته چهارمی مبلغ هنگفتی محسوب می شود.

این اتفاق مشابه همان دیدار جنجالی سایپا و پیکان در لیگ بیستم است که در آن بازی تیم مهدی تارتار 6 تعویض را در ترکیب تیمش انجام داد که این مسئله با شکایت سایپایی ها همراه شد. در ابتدا نیز با حکم کمیته انضباطی تیم پیکان 3 بر صفر بازنده اعلام شد اما در کمیته استیناف این حکم رد و نتیجه ثبت شده در طول بازی یعنی پیروزی دو بر یک پیکان مورد تأیید قرار گرفت. 

در رقابت های جام حذفی ایتالیا نیز این اتفاق برای تیم رم رخ داد و جالوروسی ها در بازی برابر اسپتزیا دست به انجام 6 تعویض زدند که با حکم کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال این کشور، نتیجه آن بازی 3 بر صفر به سود اسپتزیا اعلام شد. البته نکته مهم این است که دو حادثه مشابه در ایتالیا و آلمان، در جریان رقابت های جام حذفی رخ داده در حالیکه در بازی پیکان و سایپا، خودروسازان در خلال رقابت های لیگ مرتکب این اشتباه شدند.

7474