فصل بیستم؛ بهترین نایب قهرمان تاریخ لیگ برتر (آمار)

فصل بیستم؛ بهترین نایب قهرمان تاریخ لیگ برتر (آمار)

پایگاه خبری فوتبالی- رسیدن به عنوان اقای گل و آقای پاس گل گرچه یک دستاورد فردی است اما نشان‌دهنده میل هجومی بالای سپاهانِ نویدکیا است. 

به گزارش فوتبالی و به نقل از ورزش سه، سپاهان با 65 امتیاز در حالی با گذر از متوسط 2 امتیاز در هر بازی، نایب قهرمان این فصل لیگ ایران شد که در 17 دوره لیگ برتر حتی تیم قهرمان به این آمار امتیازی نرسیده است. در حالی که ثبات دفاعی و کم گل خوردن تبدیل به شاخصه و سنت قهرمانی در ایران شده سپاهان با ارائه فوتبال هجومی این فصل تا آستانه قهرمانی پیش رفت و اگر پرسپولیس ثبات و کیفیت این سالها را نداشت سپاهان می توانست ششمین قهرمانی‌اش در تاریخ لیگ برتر را با نویدکیا جشن بگیرد و این تیم و هوادارانش احتمالا حسرت شکست پرگل در اولین بازی لیگ مقابل گل گهر و تساوی 3-3 مقابل ماشین سازی در نیم فصل اول را می خورند.
سپاهان بیشتر بازی های این فصل را با آرایش 3-3-4 آغاز و با 1-3-2-4 تمام کرد و فرم خوب ستاره‌های این تیم شهباززاده، رفیعی، حسینی، اسماعیلی‌فر، نورافکن، نیازمند و البته ظهور پدیده ای مثل سلمانی یکی از بهترین فصل‌های سپاهان را رقم زد. پیش از این در مطالبی، به موفقیت فنی این تیم در اجرای فوتبال مالکانه پرداخته ایم و حالا در این یادداشت 5 بازیکن برتر این تیم بر اساس نمرات یازده را معرفی می کنیم. این لیست شامل دو مدافع کناری و سه رکن بهترین خط حمله فصل بیستم لیگ برتر است.

شهباززاده؛ گرگی در محوطه جریمه
سجاد شهباززاده بهترین فصل فوتبال خود را پشت سر گذاشت. تاثیرگذارترین بازیکن فصل لیگ برتر، با رسیدن به 20 گل زده نام خود را به عنوان یکی از 3 آقای گل برتر تاریخ لیگ های 16 تیمی ایران ثبت کرد. نقاط گلزنی شهباززاده نشان می دهد چقدر شناخت خوبی از روند حرکتی سپاهان دارد و جاگیری های درست و به موقع نقش پررنگی در گلزنی او داشته است. 19 گل از داخل محوطه جریمه(3 پنالتی) و 6 گل از داخل محوطه 6 قدم.

شهباززاده این فصل در سه پست مهاجم نوک و وینگر چپ و راست به زمین رفت و جالب اینکه در پست وینگر آمار گلزنی بهتری نسبت به مهاجم نوک ثبت کرد. 14 گل در 14 بازی به عنوان وینگر و 6 گل در 16 بازی به عنوان مهاجم. شهباززاده به طور متوسط در هر بازی کمتر از دو شوت زد و دقت پاس بالای 80 درصد برای یک مهاجم آمار بسیار خوبی است. 

سروش؛ هنر طراحی حمله 
سروش رفیعی نقشی غیر قابل انکار در شکل گیری ساختار فنی تیم نویدکیا داشت. مسیول کنترل ریتم بازی سپاهان روی یازده گل تیم‌اش تاثیر مستقیم داشت و بارها پاس ماقبل آخر را داد. تصویر بردار پاس‌ گل‌های رفیعی نشان می‌دهد او در همه نقاط زمین دید مناسبی دارد و با قدرت دریبل زنی بالا (1.9 در هر بازی) می تواند گره بازی را باز کند.

رفیعی اما یک شماره ده صرفا فانتزی نیست. آمار دفاعی او نشان می دهد در هر بازی بیش از 5 تکل و قطع توپ داشته و مشارکت بالا در فاز دفاعی از او یک هافبک کامل ساخته است. رفیعی با 175 سانتی متر قد حضور فعالی در نبردهای یک برابر یک دفاعی داشته و این منجر به 10 کارت زرد و سه بار محرومیت برای او شد کارت هایی که روی نمره او در سایت یازده هم تاثیر منفی داشت و اگر اتفاق نمی افتاد شاید نمره بالاتری در پایان فصل به دست می‌آورد. 

دانیال؛ بهترین مدافع راست لیگ


اسماعیلی‌فر یکی از هجومی ترین مدافعین کناری فوتبال ایران است و با 8 تاثیر مستقیم روی گل موفق ترین دفاع کناری لیگ بیستم در فاز هجومی است. اسماعیلی‌فر که فصل را به عنوان یکی از سه هافبک میانی سپاهان شروع کرد رفته رفته به پست تخصصی خود برگشت و در مجموع 30 بازی متوسط بیش از 6 تکل و قطع توپ در هر بازی را ثبت کرد. با مجموع 1.5 دریبل و پاس کلیدی در هر بازی نقش پررنگی در فاز هجومی تیم‌اش داشت تا با متوسط نمره 7.45 از سایت یازده، بالاتر از نعمتی و غفوری و محمدی‌مهر عنوان بهترین مدافع راست لیگ را از آن خود کند. 

نورافکن؛ بلوغ یک هافبک در دفاع چپ


امید نورافکن که پیش از این بیشتر در پست های میانی بازی میکرد 27 بازی از لیگ بیستم را در دفاع چپ برای سپاهان توپ زد. میل هجومی سپاهان به نورافکن اجازه مشارکت بالا در حمله و البته در بازیسازی می داد. حضور در کانال های میانی و بازی درونگرا از شرح وظایف مدافعین کناری نویدکیا در لیگ بیستم بود و نورافکن که سابقه بازی به عنوان هافبک دفاعی، میانی و مدافع وسط را دارد به خوبی با حرکات عرضی در بازیسازی سپاهان نقش داشت و بارها با پاس های قطری و تعویض بازی جناح مقابل را در موقعیت مناسب حمله قرار می داد. نورافکن در هر بازی حدود 6 تکل و قطع توپ داشت و با 1.7 دریبل خود را به عنوان یک بازیکن موفق در نبردهای مستقیم معرفی کرد. امار متوسط یک شوت در هر بازی برای یک مدافع چپ میل بالای او به زدن ضربات اخر را نشان می دهد. 

حسینی؛ ستاره‌ با ثبات

محمدرضا حسینی مثل لیگ بیستم را هم مثل فصل های گذشته بدون حاشیه، باثبات و تاثیرگذار و در خدمت تیم به پایان رساند. حسینی این فصل روی یازده گل تاثیر مستقیم گذاشت و علاوه بر درخشش در فاز هجومی یکی از جنگنده‌ترین وینگرهای فوتبال ایران بود. حسینی در هر بازی 4 تکل و قطع توپ داشت و با دوندگی زیاد نقش پررنگی در اجرای پرسینگ سپاهان داشت. حسینی با 1.7 شوت در هر بازی و 1.7 دریبل موفق، یکی از ارکان شکل گیری مثلث تاثیرگذار با رفیقی و شهباززاده بود و با 6 گل و 5 پاس گل و نمره 7.36 از سایت یازده جز 5 بازیکن برتر سپاهان بود.

6641