دردسر جدید فدراسیون فوتبال/ حکم قطعی دیوان عالی کشور برای بازگشت راهیان کرمانشاه به لیگ آزادگان!

دردسر جدید فدراسیون فوتبال/ حکم قطعی دیوان عالی کشور برای بازگشت راهیان کرمانشاه به لیگ آزادگان!

پایگاه خبری فوتبالی- دردسرهای فدراسیون فوتبال ادامه دارد و در دردسری جدید باشگاه راهیان کرمانشاه توانسته از دیوان عالی کشور رای قطعی برای بازگشت به لیگ دسته اول را بگیرد!

به گزارش فوتبالی، در حالیکه صعود و سقوط تیم ها در لیگ ها یک امر کاملا فوتبالی است اما ممکن است برخی اوقات اتفاق هایی بیفتد که تیم ها از یکدیگر و یا به خاطر برخی مسایل شکایت می کنند. در فوتبال همه چیز به کمیته های انضباطی، استیناف و اخلاق ربط دارد و ارکان قضایی فوتبال می تواند در این باره حکم بدهد اما یک اتفاق عجیب افتاده است. باشگاه راهیان کرمانشاه که هفت سال پیش از لیگ دسته اول به لیگ دسته دوم سقوط کرده است، پس از سقوط از فدراسیون فوتبال به دادگاهی در کرمانشاه شکایت کرده است. در نهایت دادگاه در کرمانشاه به نفع این تیم رای می دهد تا بتواند دوباره به لیگ دسته اول صعود کند! این اتفاق عجیب در حالی می افتد که بخش حقوقی فدراسیون فوتبال در همان زمان به این حکم اعتراض می کند اما در نهایت دیوان عالی کشور، حکم قطعی بازگشت راهیان کرمانشاه به لیگ دسته اول را صادر می کند.

آیا راهیان کرمانشاه لیگ یکی می شود؟

در نگاه اول حکم دادگاه کرمانشاه در مورد تیم راهیان کرمانشاه، هر چند به نفع این تیم صادر شده اما بر اساس قوانین و اساسنامه های فدراسیون فوتبال، ای اف سی و فیفا قابل اجرا نیست و در واقع در تضاد با این قوانین است چرا که باید در وهله اول ارکان قضایی فدراسیون فوتبال در این باره حکم صادر کند و اصرار آنها ممکن است برای فوتبال ایران تبعاتی هم داشته باشد. اینکه این تیم چطور سقوط کرده در جای خود قابل بررسی است اما رفتن به لیگ پایین تر و صعود به لیگ بالاتر باید از راه فوتبالی باشد نه از راههای غیرفوتبالی و حتی فرافوتبالی. در نمونه های مشابه در جهان هم همیشه ارکان قضایی فدراسیون فوتبال و فدراسیون جهانی فوتبال تعیین کرده اند که شکایت یک تیم می تواند منجر به صعودش به لیگ بالاتر شود یا نه. ضمن اینکه در سالی که رقابتهای مقدماتی جام جهانی برگزار می شود. نمایندگان کرمانشاه در مجلس هم اصرار دارند که این تیم باید طبق حکم قطعی دیوان عالی کشور به لیگ بازگردد اما آیا چنین امکانی وجود دارد؟

داستان از چه قرار است؟

در فصل 93 و 94 و طبق مصوبه سازمان لیگ تعداد باشگاه‌های لیگ‌های برتر، دسته یک، دو و سه کم شد و لیگ‌های بیست تیمی تبدیل به 18 تیم، لیگ‌های 18 تیمی تبدیل به 16 تیم و لیگ‌های 24 تیمی تبدیل به 20 تیم شد. در آن سال راهیان کرمانشاه با توجه به رتبه‌ای که داشت و همچنین کم شدن تعداد تیم‌های لیگ آزادگان به لیگ دسته دو سقوط کرد و به همین دلیل آنها شاکی شده اند. صفی الله فغانپور مسئول سابق بخش حقوقی فدراسیون فوتبال در تاریخ اول مهر سال 98 با روزنامه خبرورزشی گفت و گو کرده و به این روزنامه گفته است:« پس از این مدیران و مسئولان این باشگاه مدعی شدند که این سقوط باعث کم شدن ارزش مالی این باشگاه شده است و بر همین اساس به دادگاهی در کرمانشاه شکایت کردند. دادگاه هم از فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ دفاعیه خواست که رئیس وقت سازمان لیگ به همراه وکیل این سازمان در دادگاه حاضر شدند و دفاعیه‌هایی هم مطرح کردند. اساس دفاعیه سازمان لیگ بر این بود که اولا باید این شکایت در تهران و در شهری که محل اصلی استقرار سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال است صورت بگیرد و همچنین کم شدن ارزش سهام باشگاه راهیان کرمانشاه را باید کارشناسان مربوطه مشخص کنند نه این که نظر مدیران این باشگاه درباره کم شدن این سهام، معتبر باشد. البته دادگاه کرمانشاه در این پرونده حق را به باشگاه کرمانشاهی داد که من فکر می‌کنم دلیل این کار دلخوشی مردم این شهر بود.» ظاهرا پرونده با اعتراض فدراسیون به دادگاه تجدیدنظر کرمانشاه رفته و حکم در دادگاه کرمانشاه تایید شده است. فدراسیون فوتبال هم بعدا به  دیوان عالی کشور شکایت کرده که باز هم دیوان عالی به سود باشگاه راهیان کرمانشاه رای داده است. 

فدراسیونی ها چه می گویند؟

در هر حال فدراسیونی ها همچنان عقیده دارند که باشگاه راهیان کرمانشاه طبق اساسنامه فدراسیون فوتبال شکایت خود را باید به ارکان قضایی فدراسیون فوتبال ارایه و پیگیری می کرد و بعد به نهادهایی چون فیفا و دادگاه بین المللی ورزش مراجعه می کرد. درست مثل استقلال در ماجرای سوپرجام و البته سایپا در ماجرای اخیر مقابل پیکان اما کرمانشاهی ها به مراجع قضایی خارج از فوتبال وشکایت برده اند و فدراسیون فوتبال هم اعلام کرده که اجرای این حکم، به هیچ عنوان قابلیت اجرایی در فوتبال ندارد و حتی می تواند برای فوتبال ایران خطر هم داشته باشد.

کار به کجا می کشد؟

در هر حال «شهریار حیدری» نماینده مردم کرمانشاه در مجلس گفته است:« تمکین نکردن فدراسیون فوتبال به حکم دیوان عالی پیگرد قضایی دارد.» جمله او نشان می دهد که در این باره مناقشه بالا گرفته است. فدراسیون فوتبال به خاطر اینکه دخالت یک نهاد خارجی در امر سقوط و صعود تیم ها نظر داده نگران ماجراهایی چون محرومیت و جریمه و تعلیق فدراسیون فوتبال آن هم در سال رقابتهای مقدماتی جام جهانی 2022 قطر است. 

پنج تیم دیگر هم شکایت کرده اند

حدود 7 سال پیش به جز تیم راهیان کرمانشاه 5 تیم دیگر هم به لیگ دسته اول سقوط کرده اند و حالا خبر آمده که آنها هم، همین رویه تیم راهیان کرمانشاه را در پیش گرفته اند و می خواهند با رای دادگاه شهر خودشان به لیگ دسته اول بازگردند! نکته مهم این است که نظم و یکپارچگی مسابقات لیگ دسته اول با این شرایط بر هم می ریزد و البته یک سرس قوانین از درجه اعتبار ساقط خواهد شد. این ماجرا اگر به گوش ای اف سی و فیفا برسد، مشخص نیست چطور با فدراسیون فوتبال برخورد خواهد کرد. آیا فقط جریمه در کار خواهد بود یا تعلیق و محرومیت؟ فدراسیون فوتبال به همین دلایلی که در گزارش به آنها اشاره شد، به تیم راهیان کرمانشاه اعلام کرده که به هیچ عنوان نمی تواند رای دادگاه کرمانشاه که به تایید دادگاه تجدید نظراستان کرمانشاه و دیوان عالی کشور رسیده را اجرا کند. باید دید در روزهای آینده چه اتفاقی خواهد افتاد و البته تکلیف شکایت 5 تیم دیگر از فدراسیون فوتبال به کجا خواهد رسید.

1111