افاضلی: اگر کی‌روش سرمربی عراق شود، خدا به داد فدراسیون فوتبال عراق برسد!/ بحران و فساد در فوتبال پایه ایران وجود دارد

افاضلی: اگر کی‌روش سرمربی عراق شود، خدا به داد فدراسیون فوتبال عراق برسد!/ بحران و فساد در فوتبال پایه ایران وجود دارد

پایگاه خبری فوتبالی- هومن افاضلی مربی و کارشناس فوتبال ایران روی خط برنامه وقت اضافه رادیو ایران آمد و در خصوص شرایط لیگ برتر و فوتبال ایران به گفت و گو پرداخت.

به گزارش فوتبالی، افاضلی در ابتدای سخنانش در رابطه با این موضوع که در فوتبال ایران معیارهای مخصوص یک «لیگ» را نمیبینم، گفت: فاکتورهای زیادی در این بحث دخیل هستند. این که چرا بازیکن نمیسازیم، یک بحثی است و این که چرا در چند سال گذشته تنها چند تیم در بالای جدول شانس قهرمانی داشتند که فقط پرسپولیس نیز قهرمان شده است، بحث دیگری‌ست. در فوتبال آلمان مدام بازیکنان رشد میکنند و مطرح می شوند اما فقط بایرن مونیخ قهرمان می شود. بنابراین نمی شود این را معیار قرار داد. اما سال های زیادی است که در رابطه با مساله بازیکن سازی صحبت شده است. همه هم این را می دانیم و شاید گاهی احتیاج به جرات بیشتری است که به این مساله ورود کنیم و این کار را نمی کنیم. همه می دانند چه خبر است اما هیچ کس کاری انجام نمی دهد. ما در سال های دور ساختاری به این شکل داشتیم که مربیانی بودند که بازیکنان را از زمین های خاکی پیدا می کردند و آن ها را به باشگاه هایی که کارشان ساخت و ساز بازیکن بود معرفی می کردند. که البته تمام آن باشگاه ها الان تعطیل شده‌اند! باشگاه هایی مانند بانک ملی، راه آهن، پاس، تهران جوان، شاهین و ... آن مربیان نیز دیگر نیستند زیرا تمام مسائل مادی و مالی شده اند. آن سیستم دیگر کارساز نیست و چیزی هم به جای آن درست نکردیم. در یک سری از مقاطع، فدراسیون به شکل گلخانه ای یک استعدادیابی جامع انجام داد. تیم ملی نوجوانان درست کردند و کاری شبیه به این را در تیم جوانان با همان بچه ها انجام دادند. به دلیل کارهایی شبیه به این، یک سری بازیکنان گلخانه ای داریم که بیشترشان به اروپا رفتند و یا بازیکنان تراز اول لیگ ما هستند. بعد از آن هم کاری نکردیم زیرا تمام کارهایی که در فوتبال پایه انجام می شوند، همه‌شان رفته اند به مدرسه فوتبال های پولی و تجاری شده اند. وقتی بحث پول به میان می آید، خیلی اتفاقات می افتند و خیلی مسائل به خاطر پول بیشتر نادیده گرفته می شوند. خیلی از بازیکنانی که می توانند رشد کنند چون پول ندارند، از چرخه حذف می شوند. و آن هایی که پول دارند، درون چرخه می مانند. خیلی ها نیز به دلیل شرایط اقتصادی ای که دارند شاید تا آخر در فوتبال نمانند. به همین دلیل است که خروجی قابل توجهی نداریم. دوست ندارم این را بگویم، اما می گویم که فوتبال پایه ما دچار بحران و فساد است. 

وی در رابطه عدم پرورش مربیان دلسوز و استعدادیاب در فوتبال ایران اظهار داشت: نوع آموزش مربی در ایران، تابع شرایط دیگر آموزش در کشور است. خیلی مواقع مسائل آسان گرفته می شوند و به کیفیت توجهی نمی شود. نگاه جامعه فوتبال ما سنتی است. هنوز در کشور ما فکر می کنند کسی که 100 بازی ملی دارد، مربی خوبی خواهد شد. در حالی که اینگونه نیست. این مسائل در فوتبال آلمان تغییر پیدا کرده اند اما در کشور ما هنوز به شکل سنتی به آن ها نگاه می شود. این یک سری تبعات نیز دارد که باید بپردازیم. اما با تمام این مسائل باید بگویم که وضعیت مربیان در فوتبال ما آنقدر هم بد نیست. چیزی که باعث می شود استعدادها را پیدا نکنیم، روابط مالی هستند و نه کیفیت مربی های ما. اتفاقا من فکر می کنم مربیان ما از بخش های دیگر فوتبال ما جلوتر هستند. چیزی که ما بیشترین مشکل را در آن داریم، مدیریت فوتبال است. تصمیماتی که مدیران در چرخه ی باشگاه ها و یا چرخه های کلان تر میگیرند و این تصمیمات به دلیل عدم تخصص، عدم آگاهی و دانش و حتی بی تفاوتی نسبت به تبعات تصمیمات، بسیار نپخته و بد هستند و اتفاقات خوبی را رقم نمی زنند. اگر کسی که به عنوان مدیرعامل یک باشگاه منصوب می‌شود که باید باشگاه را پویا کند، در یک معامله انتخاب و منصوب شود، تمام تصمیمات آن مدیر نیز معامله ای خواهد بود. او نمی تواند برای ورزش دل بسوزاند. برای اینکه به خاطر چیزهای دیگری آنجا نشسته است و بر همان مبانی نیز تصمیم می گیرد.

وی در رابطه با کیفیت لیگ ادامه داد: در خیلی از لیگ ها، تمام قدرت در دست دو یا سه تیم است. ما هم به اندازه خودمان، تیم قدرتمند در لیگمان داریم. علاوه بر پرسپولیس، سپاهان و استقلال و تراکتور را داریم. امسال گل گهر نیز چنین نقشی داشت. ما هم تیم های خوبی که بتوانند همدیگر را به چالش بکشند داریم. اما آخر فصل دو سه تیم با توجه به شرایط مالی و پشتوانه رسانه ای و هوادارانی که دارند، خود را از بقیه تیم ها جدا می کنند. من این را بد نمی دانم. اما چیزی که الان فوتبال ما را به چالش کشیده است، شرایط مالی فوتبال ما و قول و قرارهایی که با بازیکنان و مربیان می گذارند است که نمی توانند به آنها عمل کنند. این مسائل کلیت فوتبال ما را به چالش می کشند. وقتی ما در جام باشگاه های آسیا به مراحل بالاتر نگاه می کنیم، میبینیم که تفاوت ها را بازیکنان باکلاس خارجی برای بیشتر باشگاه های آسیایی رقم می زنند. این چیزی است که فوتبال ما کاملا از آن بی بهره است. به این دلیل که بضاعت مالی این کار را نداریم. ما نه می توانیم این بازیکنان را جذب کنیم، و اگر جذب هم کردیم، نمیتوانیم آن بازیکنان را مدیریت کنیم. زیرا مدیریت آن ها نیاز به دانش دارد. وقتی لیگ ستارگان قطر چند بازیکن بزرگ جذب می کند، از کنار آن پول هم در می آورد. ولی ما هیچ سازماندهی و دانشی برای اقتصادی کردن فوتبال خود را نداریم. هیچ نقشه ای نیز برای این کار وجود ندارد. حتی بسترهای قانونی آن نیز فراهم نشده است و فقط حرفش زده شده است. این ها همان اشکالات مدیریتی است که گفتم و تا این ها را حل نکنیم، مشکل فوتبال ما حل نمی شود. 

افاضلی در انتها در رابطه با سرمربی‌گری کارلوس کی‌روش در تیم ملی عراق گفت: اگر ایشان سرمربی عراق شده است، به دلیل رفتارهای خاصی که ایشان دارد، خدا به داد فدراسیون عراق برسد! ما هم میتوانیم انتظار داشته باشیم که تیمی با 11 نفر جلوی ما دفاع کند و باید در این شرایط بازی کنیم. یکی از زیبایی های فوتبال این است که دوستان سابق همیشه می توانند جلوی هم قرار بگیرند و بازی کنند. من نیز در دوره مربیگری از این چالش ها داشتم. رو به روی آقای برانکو که یکی از نزدیکترین دوستان من است بازی کردم. جلوی مربیان سابق خودم مانند فیروز کریمی و فرهاد کاظمی بازی کردم.

6641