محصص: تا وقتی مدیرفنی نباشد، فاصله‌مان با دنیا کم نمی‌شود

محصص: تا وقتی مدیرفنی نباشد، فاصله‌مان با دنیا کم نمی‌شود

پایگاه خبری فوتبالی- مدرس بین المللی فوتبال ایران با اشاره به جای خالی تکنیکال دایرکتور (مدیرفنی) در فوتبال ایران، گفت: مدیرفنی آقا بالا سر نیست، بلکه فردی است که اطلاعات را طبقه بندی می‌کند و فشار را از روی سرمربی و کادرفنی تیم بر می‌دارد. با این حال مدیرفنی در ایران بها و ارزشی ندارد و مورد تمسخر واقع می‌شود.

به گزارش فوتبالی و به نقل از ایسنا، مرتضی محصص، مدرس بین المللی و رئیس کمیته فنی فدراسیون فوتبال با اشاره به نبود "تکنیکال دایرکتور یا اسپورتینگ دایرکتور" که در فوتبال ایران از آن به عنوان مدیرفنی یاد می‌شود، گفت: تا وقتی تکنیکال دایرکتور نداشته باشیم فاصله بین ما و فوتبال دنیا جبران نمی شود. مدیرفنی آقا بالا سر نیست، بلکه فردی است که اطلاعات را طبقه بندی می‌کند و فشار را از روی سرمربی و کادرفنی تیم بر می‌دارد.

*در ایران مدیرفنی را مسخره می‌کنند!

وی تصریح کرد: با این حال مدیرفنی در ایران بها و ارزشی ندارد و مورد تمسخر واقع می‌شود و اکثرا اعتقاد دارند که مدیرفنی وقت تلف می‌کند. چون تقسیم وظایف مشخص نیست، این اعتقادات در ایران به وجود آمده است.

*در ایران هم تکنیکال دایرکتورهای خوبی داریم

وی با بیان اینکه افراد بسیاری لایق و با دانشی در ایران وجود دارند که می‌توانند مسئولیت مدیر فنی را برعهده بگیرند، گفت: ما این افراد را نخواستیم و آن‌ها خانه نشین شده‌اند. حتما نباید مدیرفنی کسی باشد که به جام جهانی رفته و شناخته شده است. ما افرادی را در ایران داریم که سلامت هستند ولی در خانه مانده‌اند و در نتیجه وضعیت فوتبال ما مشخص است. نگاهی به وضعیت پاری سن ژرمن، سیتی و چلسی نشان می‌دهد که تکنیکال دایرکتور چه تاثیری روی فوتبال این تیم ها گذاشته است.

*اطلاعات مهم‌ترین اصل فوتبال است

این مدرس بین المللی فوتبال تاکید کرد: تکنیکال دایرکتور سر جلسه تمرین هم نمی‌آید، بلکه او اطلاعات جامع درباره رقبا، بازیکنان و استعدادهای موجود را طبقه بندی می‌کند و در فصل نقل و انتقالات هم بر اساس همین اطلاعات عمل می‌شود. در حال حاضر اطلاعات مهم‌ترین اصل فوتبال است. سرمربی به علت تعدد مشغله‌های موجود، فرصتی برای جمع آوری اطلاعات ندارد. در نتیجه نقش مدیرفنی در فوتبال روز دنیا بسیار حیاتی است.

*اطلاعات الهلال از استقلال بیشتر است

وی با اشاره به دیدار استقلال با الهلال عربستان گفت: من مطمئنم اطلاعاتی که الهلال از استقلال دارد، بیشتر از اطلاعاتی است که ما از این تیم داریم. این اطلاعات به خاطر وجود مدیرفنی در الهلال است. ما که از الریان و الوحده کمتر نیستیم. اگر پول نداریم و نمی توانیم تکنیکال دایرکتور خارجی بیاوریم، در ایران افراد بسیار با استعدادی وجود دارند. تکنیکال دایرکتور در فوتبال دنیا بسیار مهم است. چطور می‌توانیم بدون داشتن این اصل مهم موفق شویم. اگر موفق هم شویم مطمئنا شانسی و از روی بخت و اقبال است.

*تا وقتی مربیان به انگلیسی مسلط نشوند، در همین وضع می‌مانیم

محصص با بیان اینکه زبان انگلیسی یکی از ابزارهای مهم در توسعه و دانش افزایی است که برخی از مربیان ایرانی به این ابزار ارتباطی مسلط نیستند، گفت: از بین 16 مربی ایرانی کدام یک برای به روز کردن اطلاعات خود مقاله‌های فوتبالی و به روز دنیا را در رسانه‌هایی مانند اتلتیک می‌خوانند؟ شاید از این 16 نفر، یک نفر چنین کاری را انجام دهد. ما دور یک دایره‌ای می‌چرخیم که هر سال یک تیم قهرمان می‌شود و چیز جدیدی برای ارائه نداریم. تا وقتی به انگلیسی مسلط نشویم، در همین وضع می‌مانیم.

*دستیار گواردیولا کسی است که دانش بیشتری نسبت به او دارد

این مدرس کنفدراسیون فوتبال آسیا با اشاره به نقش پروفسور لیل، مربی اسپانیایی در موفقیت گواردیولا گفت: این مربی اسپانیایی دستیار گواردیولاست ولی او از نظر تئوری به مراتب قوی‌تر از این مربی است. گواردیولا کسی را انتخاب کرده که از نظر فنی از خودش هم بهتر است. اگر ما کسی را بیاوریم که از ما ضعیف‌تر است، حتی اگر بازیکن ملی هم بوده باشد، چه کمکی به ما خواهد کرد؟ کار مدیر فنی سازماندهی است. کادرفنی همه تیم های ما فهیم و خوب هستند اما صحبت ما از فوتبال است. کسی باید روی نیمکت استقلال، پرسپولیس، سپاهان و تراکتور حضور داشته باشد که در لحظات بحرانی به مربی کمک کند. تجربه و درایت او بیشتر از سرمربی تیم باشد. اگر به کادرفنی اکثر تیم‌های موفق یورو 2020 نگاه کنید متوجه خواهید شد.

*اگر مدیرفنی نداشته باشیم، تا ابد در همین وضع می مانیم

محصص تاکید کرد: سرمربی باید صحبت یا مشاهده کند. او نمی‌تواند هر دو کار را انجام دهد. در نتیجه مدیرفنی در لحظات اضطراری راهنمایی های لازم را انجام می‌دهد. ما باید تعادل را ایجاد کنیم. اگر به این سمت نرویم، فوتبال ما تا ابد به همین شکل می‌ماند.

7474