21 خرداد 96؛ فروش امتیاز و انتقال ممنوع است

21 خرداد 96؛ فروش امتیاز و انتقال ممنوع است

پایگاه خبری فوتبالی- به دنبال صعود تیم هوادار به لیگ برتر بحث هایی در مورد فروش امتیاز این تیم به میان آمد. این خبر حتی پیش از اتمام بازی ها نیز وجود داشت. 

به گزارش فوتبالی و به نقل از ورزش سه، غلامرضا عنایتی سرمربی تیم هوادار در واکنش به این اخبار گفت هیچ توافقی برای واگذاری امتیاز تیم هوادار نداشته و تلاش می کند با کمک دوستان تیم خوبی را برای فصل آینده مهیا کند. البته در مصاحبه خود به این نکته هم اشاره کرد که در گذشته مذاکراتی را با برخی از شهرستان ها داشته است اما به توافقی دست پیدا نکرده اند. 

این اخبار در حالی مطرح می شود که فدراسیون فوتبال در جلسه هیات رییسه 21 خرداد 96 مصوبه ای را امضاء کرد که بر این اساس فروش و انتقال امتیاز تیم های لیگ برتری ممنوع است. این مصوبه بعد از آن امضاء شد که انتقال امتیاز تیم های لیگ برتری به شهرستان ها منجر به نابودی تیم های پرسابقه و با هویت فوتبال کشور شد. از جمله این تیم ها می توان به پاس تهران اشاره کرد. تیمی که در زمان حضور در تهران معرف ستاره های بزرگی بود و آخرین قهرمانی فوتبال ایران در آسیا مرتبط به تیم پاس تهران است که این قهرمانی با مربیگری فیروز کریمی به دست آمد و بعد از آن دیگر هیچ تیم ایرانی قهرمان آسیا نشده است. این تیم هم اکنون در لیگ 2 حضور دارد و در هفته پایانی هم با 6 گل در برابر شهرداری ماهشهر آنهم در همدان شکست خورد. می توان صباباتری را هم مثال زد که به نظر می رسد بعد از انتقال به قم به چنان سرنوشت تلخی دچار شد که امروز وجود خارجی هم ندارد. 

نکته جالب اینکه در جلسه 21 خرداد 96 حتی روی این نکته تاکید شد که تغییر نام تیم ها هم باید با نظر فدراسیون فوتبال باشد و تیم ها بدون موافقت فدراسیون فوتبال این اجازه را ندارند که نام خود را تغییر دهند. در بحث فروش و انتقال امتیاز تیم های لیگ برتر تصویب مصوبه مورد اشاره به این معنی بود که جابجایی امتیاز بین تیم ها و از استانی به استان دیگر ممنوع است اما تیم با همان اسم در همان شهر می تواند مالکیت خود را تغییر دهد. همانند نساجی که مالکیت آن به شرکت هواپیمایی وارش تغییر کرد اما نام تیم و شهر محل فعالیت تیم دستخوش تغییر نشد. در چنین شرایطی عملا هم تیم هوادار و با توجه به مصوبه ای که در 21 خرداد 96 به امضای اعضای هیات رییسه فدراسیون فوتبال رسیده است نمی تواند امتیاز تیم را از تهران خارج کند و یا مثلا در صورت سقوط احتمالی تیم سایپا امتیاز خود را به این تیم بفروشد و موجب حضور دوباره این تیم در لیگ برتر شود . البته مهرداد سراجی مدیر عامل باشگاه سایپا دیروز با خوش بینی نسبت به بقای این تیم در لیگ برتر گفت حتی در صورت سقوط تیم هم به خرید امتیاز تیم هوادار فکر نمی کند. در چنین شرایطی این تیم باید در تهران به فعالیت خود ادامه دهد و تنها قادر است اسپانسر جدیدی برای حضور در مسابقات پیدا کند یا مالیکت خود را تغییر دهد و در این صورت هم برای تغییر اسم باید از فدراسیون فوتبال اجازه بگیرد. 

در خبری که 21 خرداد 96 در سایت رسمی فدراسیون فوتبال منتشر شده بود این چنین آمده بود: جلسه هیات رییسه فدراسیون فوتبال پیش از ظهر امروز یکشنبه به ریاست مهدی تاج، رییس فدراسیون فوتبال و با حضور علی کفاشیان، محمود اسلامیان، حیدر بهاروند، لیلا صوفی زاده، هدایت ممبینی، عبدالکاظم طالقانی، محمود شیعی، فریدون اصفهانیان، علیرضا اسدی و محمدرضا ساکت در محل فدراسیون فوتبال برگزار شد.

و برخی از مصوباتی جلسه مورد اشاره :

* تصویب ممنوعیت فروش و انتقال امتیاز باشگاه های لیگ برتر فوتبال

* تغییر نام باشگاه های حاضر در لیگ های فوتبال، فوتبال ساحلی و فوتسال باید در هیات رییسه فدراسیون فوتبال مطرح شود و پس از تصویب قابل اعمال است.

7474