کامرانی فر: نگران مهاجرت داوران لیگ برتری هستیم/ برای چینش ماجراهای داوران را در حد امکان رصد می کنیم

کامرانی فر: نگران مهاجرت داوران لیگ برتری هستیم/ برای چینش ماجراهای داوران را در حد امکان رصد می کنیم

پایگاه خبری فوتبالی- سرپرست دپارتمان داوران فدراسیون فوتبال روی خط برنامه وقت اضافه رادیو ایران آمد و درخصوص انتخاب داور دربی جام حذفی و... به گفتگو پرداخت.

به گزارش فوتبالی، حسن کامرانی فر، سرپرست دپارتمان داوران فدراسیون فوتبال، در خصوص اینکه آیا علیرضا فغانی به عنوان داور دربی انتخاب شده است یا خیر تصریح کرد: شکی نیست که آقای فغانی از داوران خوب کشور ماست و گرچه مدتی است در استرالیا سوت می زنند اما در فیفا و AFC هم ایشان را به عنوان داور ایرانی می شناسند و باعث افتخار ماست. ایشان قرار است به زودی به ایران بیایند و در چند بازی لیگ برتر هم کنار ما خواهند بود اما درباره اینکه آیا قطعا آقای فغانی داور دربی می شود هنوز هیچ تصمیمی در این مورد گرفته نشده و تصمیم نهایی را کمیته داوران خواهند گرفت. البته صد درصد نظر من هم این است که ایشان داور دربی باشند اما هنوز رسما چیزی اعلام نشده است.

وی افزود: چیدمان داوری سبک و قوانین مخصوص به خودش را دارد و کمیته داوران تایید کننده نهایی تیم های داوری است و چیدمان نهایی نیز براساس نظر کمیته داوران انجام می گیرد نه دپارتمان داوری. ما با آقای افشاریان که سرپرست کمیته داوران هستند تعاملات خوبی داریم و ایشان وقت می گذارند و برنامه ریزی می کنند تا بهترین چیدمان انجام شود.

کامرانی فر در خصوص علت بروز حجم عظیمی از اشتباهات داوری در لیگ بیستم توضیح داد: یکی از دلایل این مسئله این است که ما به خصوص در یک ماه اخیر تعداد زیادی از داوران و کمک داوران بین المللی خود را در اختیار نداشتیم و تعدادی از این عزیزان در مسابقات قهرمانی شرق آسیا حضور داشتند. مسئله دیگر وجود تعداد زیادی داور در لیگ برتر ماست که اخیرا هم فدراسیون فوتبال هم خود کمیته داوران به این مسئله ورود کرده است و در حال بررسی هستیم. صد و هشتاد داور در لیگ برتر ما حضور دارند و بیشترین بازی که یک داور بعد از 25 هفته قضاوت کرده، شش یا هفت بازی است. تعداد زیاد داوران باعث می شود که هر داور به طور میانگین هر 9 بازی یک بار قضاوت کند و این آمار غلط است. ما تلاشمان این است که در هفته های آخر لیگ از بهترین داوران استفاده کنیم. مطمئن باشید در آینده نزدیک نیمی از داوران کنونی لیگ برتر دیگر در لیگ حضور نخواهند داشت و داورانی که امتیاز بالا در تست ها و... کسب کرده باشند حضور خواهند داشت ضمن اینکه تجربه داوران هم جهت حضور در لیگ بعد لحاظ خواهد شد.

سرپرست دپارتمان داوران درباره اینکه انتخاب فغانی به عنوان داور دربی ممکن است موجب دلخوری و بی انگیزگی سایر داوران حاضر و حتی مهاجرت آنها شود، اظهار داشت: من هم با شما موافقم و قطعا خیلی از داوران تلاش می کنند تا دیده بشوند و امید دارند که روزی بهترین دیدار لیگ را قضاوت کنند. من هم نگران مهاجرت داوران هستم اما به هر حال انتخاب داور دربی مسئله بسیار مهمی است و بنده به کمیته داوران توصیه می کنم تمامی جوانب را برای این انتخاب بسنجند. بازی دربی اعتبار بسیار زیادی دارد و حتی خیلی از کشورهای عربی این بازی را تماشا می کنند و طرفداران تیم ها نیز توقع قضاوت درست و عادلانه دارند.

او در ادامه گفت: تاکید می کنم که هنوز داور دربی به طور قطعی انتخاب نشده و آمدن آقای فغانی به ایران و بازگشت ایشان به استرالیا هم ساده نبوده است. اما به هرحال ایشان همکاری کردند و بزودی به ما ملحق خواهند شد تا از تجربیات و توانایی ایشان در لیگ استفاده کنیم. آقای فغانی هم یک الگو برای داوران ما و همچنین اعتبار داوری ماست و بنده شخصا از حضور ایشان در لیگ برتر استقبال خواهم کرد.

وی در مورد چینش داوران برای دیدارهای لیگ برتر گفت: ما وقتی میخواهیم داوری را برای یک بازی تعیین کنیم، اگر به نتیجه برسیم که نسبت به آن داور از طرف تیمی حساسیت وجود دارد، مطمئنا او را انتخاب نمیکنیم. اما پس از اعلام اسامی داوران، تعویض داور هیچوقت به نفع جامعه داوری و فوتبال نبوده است. زیرا بعد از تعویض داور، تیم مقابل اعتراض خواهد کرد که چرا داور عوض شد. پس از اعلام اسامی در سایت فدراسیون، به هیچ وجه داوری عوض نخواهد شد. نمی شود به خاطر اعتراض یک تیم، داور را عوض کرد. اما قبل از انتخاب داور، باید حساسیت ها و مسائل مختلفی را در نظر گرفت. یک بار داوری را برای دیداری انتخاب کردیم و یکی از دو تیم به ما زنگ زدند و گفتند داور بچه محل یکی از مربیان تیم مقابل است! اگر بخواهیم به این مسائل توجه کنیم، واقعا نمی توانیم برای انتخاب داورها اصول لازم را رعایت کنیم. یک سری مسائل مربوط به زندگی شخصی داوران است و ما اجازه ورود به این مسائل را به خودمان نمی دهیم. معیار انتخاب داوران این است که او در هفته های پیش مشکلی نداشته باشد یا اشتباه تاثیرگذاری نداشته باشد و خیلی مسائل دیگر. می دانم که باید در یک سری مسائل بیشتر دقت کنیم و قطعا این اتفاق خواهد افتاد. 

کامرانی فر در خصوص اینکه چینش داوران برای بازی ها توسط چه کسی انجام می شود، گفت: هیچکدام از ارکان فدراسیون در انتخاب داوران نه نظر میدهند و نه ورود می کنند. نگاه حرفه ای آنها در این زمینه کاملا قابل احترام است. چیدمان به صورت تیمی و توسط یک کارگروه انجام میشود و بهترین تصمیم گرفته می شود. هیچکس هم نظر شخصی خود را اعمال نمی کند. از زمانی که من آمده ام، فرصت نشده و شرایطش پیش نیامده که با داوران جلسه ای داشته باشم. دارم با داوران به صورت تکی یا گروهی در جلسات صحبت می کنم. به یک سری موضوعات از قبیل دویدن بیشتر داوران در زمین و تمرکز بیشتر آن ها ورود کرده ام. اگر داوری سرنوشت دیداری را عوض کند، سرنوشت لیگ عوض خواهد شد و مطمئنا نتیجه آن را خود داور خواهد دید. ما در کمیته و دپارتمان داوران، 50 درصد مسئول داوران هستیم. 50 درصد نیز مسئول تیم ها هستیم و باید جوابگو باشیم. واقعیت این است که در بخش توسعه داوری و تجهیزات، امکانات و آکادمی ها نیز کاری انجام نشده است. باید داوران خوب و آینده دار را که در لیگ های پایین تر دیده نشده اند، پیدا کنیم. در هفته های بعد می خواهیم در بازی هایی که نتیجه آن ها برای لیگ و تیم ها زیاد حائز اهمیت نباشد، از داورانی استفاده کنیم که بتوانیم آن ها را بسنجیم. و در لیگ های بعدی بتوانیم از آن ها استفاده کنیم. خیلی کارها باید انجام شود. 

وی در این رابطه که داوری فوتبال ایران می تواند از تجربیات حرفه ای فغانی در سال های گذشته استفاده کند، اظهار داشت: قطعا این اتفاق خواهد افتاد همانطور که تا الان هم افتاده است. سه هفته پیش که برای مسابقات مقدماتی جام جهانی از طرف فیفا به عنوان ناظر در ژاپن حضور داشتم، با آقای اوگاوا رییس کمیته داوران ژاپن که دوست نزدیک بنده نیز هست دیدار داشتم. ایشان چند سال پیش مسئول دپارتمان داوری کنفدراسیون فوتبال آسیا بودند و دو سه سالی است که رییس کمیته داوران ژاپن هستند. ایشان اطلاعات و تجربیات خود در داوری فوتبال ژاپن را برای من میفرستد و ما استفاده می کنیم. در کشورهای دیگر نیز دوستانی داریم. برای تجهیزات، توسعه و کارهای دیگر در حال برنامه ریزی هستیم. 

وی در مورد ورود تکنولوژی کمک داور ویدیویی به فوتبال ایران گفت: وی ای آر چیزی که ما تصور میکنیم نیست. من از بعضی از دوستان تعجب میکنم که چنین فکری میکنند. این تکنولوژی یک پروسه پیچیده دارد و چیزی نیست که با دو تلویزیون و دو دستگاه بشود راه انداخت. وی ای آر مانند دیگر قوانین فیفا، یک پروتکل است و آیین نامه دارد. باید این قوانین با تایید فیفا اجرا شوند. همان اتاق داوران باید یک دوربین مخصوص داشته باشد. همه این ها باید به تایید نماینده فیفا برسد. ما شاید در 4 یا 5 ورزشگاه بتوانیم وی ای آر ثابت داشته باشیم و در بقیه ورزشگاه ها به صورت سیار. باید ببینیم که وی ای آر سیار چه امکاناتی می خواهد. اما مدتی است که کارگروهی  که متشکل از اعضای فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ است با نظر مستقیم ریاست و دبیرکل فدراسیون فوتبال، در این مورد شروع کرده ایم. در هفته گذشته چندین ساعت جلسه در این مورد داشته ایم. الان نزدیک به 70 کشور از فیفا درخواست رجیستر وی ای آر کرده اند و در نوبت هستند. ما نیز در حال برقرای ارتباط با فیفا هستیم. نظر رییس فدراسیون این است که این اتفاق هرچه زودتر بیفتد.

کامرانی فر در پاسخ به این سوال که آیا منطقی است که نیم فصل اول لیگ بدون وی ای آر و نیم فصل دوم با وجود این تکنولوژی پیگیری شود یا خیر، گفت: ما زمانی که به درجه ای برسیم که نماینده فیفا بیاید و برای راه اندازی وی ای آر نظارت کند، قطعا پروسه راه اندازی شروع خواهد شد. و اینکه باید اشاره کنم که در مرحله اول شاید نتوانیم تمام بیش از 200 دیدار لیگ برتر را با وی ای آر برگزار کنیم. باید تعداد بازی ها را به فیفا اعلام کنیم و صدا و تصویرها را برای آن ها ارسال کنیم تا آن ها بررسی و نظارت کنند. در مرحله اول باید تعدادی مسابقه خاص معرفی کنیم تا توسط فیفا بررسی و تایید شوند. روند سختی درپیش داریم ولی مطمئنا کارها خوب پیش خواهند رفت و این اتفاق خواهد افتاد.

6641 / 7474