موانع ورود VAR به فوتبال ایران از دید عزیزی خادم: تحریم ها و تکنولوژی!

موانع ورود VAR به فوتبال ایران از دید عزیزی خادم: تحریم ها و تکنولوژی!

پایگاه خبری فوتبالی- این روزها بحث VAR بیشتر از هر زمان دیگری داغ و لزوم داشتنش در فوتبال ایران و لیگ برتر به خاطر اشتباهات پشت سر هم حسابی داغ شده است.

به گزارش فوتبالی، در روزهایی که تب و تاب فوتبال در همه جای جهان به راه است با نگاهی اجمالی به رقابت های بین المللی مثل یورو می توان به ضرورت وجود VAR پی برد. سیستمی که البته با وجودش باز هم ممکن است اشتباهات داوری مانند دیدار نیمه نهایی یورو بین تیم های انگلیس و دانمارک و پنالتی هری کین رخ دهد اما بی شک بودنش بهتر از نبودنش است خصوصا در فوتبال ایران که تقریبا بعد از هربازی برگزار شده در لیگ برتر، صدای اعتراض مربیان و بازیکنان تیم ها از عملکرد داوران به گوش رسیده و عملا کمیته داوران فدراسیون فوتبال تحت فشار سنگین ناشی از انتقادات قرار دارد و حق بسیاری از تیم ها با همین اشتباهات داوری ناحق شده است. با وجود همه این فشارها و ضرورت ها، شهاب الدین عزیزی خادم ریاست فدراسیون فوتبال چه در برنامه فوتبال برتر و چه در مصاحبه ای که امروز در کرمان داشت تصریح کرد که تلاش این فدراسیون برای خریداری سیستم کمک داور ویدیویی ادامه دارد و فدراسیون فوتبال ایران از لحاظ امکانات زیرساختی و همچنین از لحاظ مالی مشکلی برای تهیه این سیستم ندارد و مانع پیش روی ورود VAR به ایران، دو عامل تحریم و تکنولوژی است و بس! البته درباره تحریم ها همه می دانند که منظور عزیزی خادم چیست اما منظور او از تکنولوژی چیست؟ 

ورود تکنولوژی هم تحریم است

البته فدراسیون فوتبال برای راه اندازی سیستم کمک داور ویدیویی اول باید با شرکتهای زیرنظر فیفا قرارداد ببنند که با توجه به تحریم ها آنها با فدراسیون همکاری نخواهند کرد. دوم اینکه ورود تجهیزات کمک داور ویدیویی هم به دلیل تحریم های گمرکی امکان پذیر نیست. شاید به همین دلیل است که رییس فدراسیون فوتبال به امید از میان رفتن تحریم ها و توافق، زمان تخمین زده شده برای ورود کمک داور ویدیویی به ایران را نیم فصل دوم سال آینده اعلام کرده است. سوال مهمی که اینجا مطرح می شود این است که آیا با وجود معیار مهم یکپارچگی مسابقات می شود یک نیم فصل بدون کمک داور ویدیویی و یک نیم فصل با کمک داور ویدیویی لیگ برتر را برگزار کرد؟ 

نکته مهم تر اینکه با همه این تفاسیر، بسیاری از ورزشگاه های ایران که تیم های لیگ برتری از آنها استفاده می کنند هنوز زیرساخت های لازم برای استفاده از VAR را ندارند و بی شک علاوه بر تحریم ها، نبودن زیرساخت لازم در برخی از ورزشگاه ها از نظر ابعاد زمین و کالیبره شدن می تواند علاوه بر تحریم و تکنولوژی موانع بزرگ ورود کمک داور ویدیویی باشد. مدیران فدراسیون قبلی و فعلی فعلا در حال وعده دادن هستند و به نظر نمی رسد به زودی شاهد حضور کمک داور ویدیویی در فوتبال ایران باشیم. آسیبی که نداشتن کمک داور ویدیویی به فوتبال ایران می زند این است که میزبانی های ملی و باشگاهی را هم می تواند از فوتبال ملی و باشگاهی بگیرد. 

4344