گزارش ویژه/ اسکوچیچ چطور از ایران حقوق می گیرد؟ با تشکر از سفارت کرواسی در تهران!

گزارش ویژه/ اسکوچیچ چطور از ایران حقوق می گیرد؟ با تشکر از سفارت کرواسی در تهران!

پایگاه خبری فوتبالی- سرمربی تیم ملی حقوقش را به چه صورت از فدراسیون فوتبال دریافت می‌کند و آیا این دریافت ریالی است یا دلاری؟ 

به گزارش فوتبالی، این موضوعی است که ابهام‌های زیادی در موردش وجودش دارد. از یکطرف صادق درودگر که هنگام انتخاب اسکوچیچ به عنوان سرمربی تیم ملی، رئیس کمیته اقتصادی فدراسیون فوتبال بود، اعلام کرد حقوق این مربی به صورت ریالی به او پرداخت خواهد شد و از طرف دیگر ابراهیم شکوری که در آن مقطع سرپرست دبیرکلی فدراسیون فوتبال بود، از  اضافه شدن الحاقیه‌ای به قرارداد اسکوچیچ اضافه شده تا دستمزد این سرمربی از محل پاداش‌ها و حقوق فدراسیون در فیفا پرداخت شود. آن زمان فیفا به دلیل تحریم ها با این ماجرا مخالفت کرده بود و به درخواست فدراسیون فوتبال ایران پاسخ مثبت نداد. آخرین باری که فدراسیون جهانی فوتبال در این موضوع به فدراسیون کمک کرده بود، به دوران سرمربیگری کارلوس کی‌روش در تیم ملی برمی‌گشت که فدراسیون حقوق مربی پرتغالی و دستیارانش که با فدراسیون فوتبال قرارداد داشتند را از طریق پولی که در فیفا داشت، پرداخت کرد.

پرداخت ریالی به کمک سفارت کرواسی در تهران

به نظر می‌رسد فدراسیون حقوق دراگان اسکوچیچ را به صورت ریالی به این مربی پرداخت می‌کند و او خودش وظیفه تبدیل این پول به یورو یا دلار را دارد. البته اینکه اسکوچیچ چگونه حقوقش را به خارج از کشور می‌برد، موضوعی است که در ادامه گزارش به آن اشاره خواهیم کرد. طبق اعلام بانک مرکزی، خروج ارز توسط هر مسافر تا سقف 5 هزار یورو امکان پذیر است. در چنین شرایطی، سرمربی تیم ملی برای آنکه هنگام بردن پول به خارج از کشور به مشکل برنخورد، از طریق سفارت کرواسی در ایران این کار را انجام می‌دهد و پولش را به سفارت کرواسی می برد تا کارمندان سفارت کرواسی در سفرشان به کرواسی با چمدان دیپلماتیک، پول را با گرفتن مجوز به کرواسی ببرند و به حساب اسکوچیچ واریز کنند. البته این پول را فقط می‌تواند به کرواسی برود و نه به کشوری دیگر. 

چرا اسکوچیچ توانست و برانکو نتوانست؟

احتمالا این سوال برایتان وجود می‌آید که اگر اسکوچیچ می‌توانست از طریق سفارت کرواسی در ایران پولش را با چمدان های دیپلماتیک منتقل کند و به کرواسی ببرد اما در ماجرای برانکو و پرسپولیس چنین اتفاقی رخ نداد. داستان از این قرار است که زمان قرارداد برانکو با پرسپولیس قبل از تحریمهای سختگیرانه بود و طبیعتا سفارت کرواسی امکان صدور چنین مجوزی را برای سرمربی پرسپولیس نداشت چون پرسپولیس از اول قرارداد برانکو پول را به صورت حساب به حساب منتقل می کرد دیگر نمی شد باقیمانده پول با روش دیگری منتقل شود. منتهی با توجه به آنکه اسکوچیچ در دوران تحریم با فدراسیون فوتبال قرارداد بسته، سفارت کرواسی این توجیه را دارد که به شهروندش امکان انتقال پول را با چمدان دیپلماتیک بدهد.

1984