اختصاصی فوتبالی/ شوک دوم به فوتبال ایران؛ میزبانی مرحله نهایی مقدماتی جام جهانی هم از ایران سلب شد!

اختصاصی فوتبالی/ شوک دوم به فوتبال ایران؛ میزبانی مرحله نهایی مقدماتی جام جهانی هم از ایران سلب شد!

پایگاه خبری فوتبالی- همانطور که پیش بینی می شد، میزبانی مرحله نهایی مقدماتی جام جهانی هم از ایران سلب شد تا ای اف سی نشان دهد که همچنان نمی خواهد به فوتبال ایران میزبانی بدهد.

به گزارش فوتبالی، در روزهای اخیر این سوال مطرح شده بود که آیا تیم ملی می‌تواند در مرحله نهایی انتخابی جام جهانی میزبان حریفانش در ورزشگاه آزادی باشد؟ این سوال بر پایه آخرین نامه کنفدراسیون فوتبال آسیا به فدراسیون فوتبال درباره میزبانی تیم ملی و تیمهای باشگاهی بود. نامه ای که در آن بر اساس دلایلی میزبانی از فوتبال ایران گرفته شده بود و منجر به شکایت فدراسیون فوتبال ایران از کنفدراسیون فوتبال آسیا به دادگاه بین المللی کاس شد. شکایتی که به جهت پیروزی تیم ملی در بحرین و صعود متقدرانه از گروه به عنوان تیم اول و حذف بحرین، قرار است از دادگاه کاس پس گرفته شود تا حدود 80 درصد از هزینه ها بازگردد.در هر حال پیگیری ها نشان می دهد که مفاد نامه اول درباره میزبانی ها همچنان پابرجاست و ای اف سی به فدراسیون فوتبال ایران و تیم های ملی همچنان میزبانی نمی دهد. علاوه بر دلایلی که در نامه های گذشته هم وجود دارد، مساله وی ای آر هم هست و اینکه فدراسیون فوتبال ایران هم به دلایلی که در ادامه می آید نمی تواند تا شهریور ماه وی ای آر را نصب کند.

بازیها دیگر متمرکز نیست

با اینکه گفته می‌شد این بازیها به صورت متمرکز و در یک کشور برگزار خواهد شد – از عربستان و قطر و امارات به عنوان سه گزینه میزبانی بازیها در صورت متمرکز شدن نام برده شده بود – منتهی کنفدراسیون فوتبال آسیا در تلاش است تا این بازیها را به صورت رفت و برگشت برگزار کند و به فیفا هم اعلام کرده بود این کار به جهت رعایت عدالت بین تیمهای حاضر در این مرحله از مسابقات است. از جمع تیمهایی که به این مرحله رسیده‌اند، امارات، عربستان، قطر(که خود به خود به مرحله نهایی به خاطر میزبانی جام جهانی صعود کرده است) ژاپن و کره جنوبی، در مرحله قبل میزبان بازیهایی بودند که به صورت متمرکز برگزار شد و ایران جزو کشورهایی بود که چنین شانسی را نداشت منتهی بنا به دلایلی که در ادامه گزارش به آن اشاره خواهیم کرد، ایران شانس زیادی برای میزبانی ندارد. البته کشورهای کویت و بحرین هم میزبان بودند که نتوانستند به مرحله نهایی صعود کنند. ای اف سی به فیفا اعلام کرده با برگزاری مرحله دوم در کشورهایی که میزبان بوده مدل میزبانی آنها را راستی آزمایی کرده و با توجه به امکانات و مدل کنترل و مقابله کرونا و پروتکل های بهداشتی، می شود مرحله بعد را رفت و برگشت برگزار کرد. البته در این مرحله وجود وی ای آر الزامی است.

موانع میزبانی ایران در مرحله نهایی جام جهانی

سیستم کمک داور ویدیویی اصلی ترین مانع میزبانی ایران است. در شرایطی که قرار است در بازیهای مرحله نهایی انتخابی جام جهانی از تکنولوژی VAR استفاده شود، هنوز این سیستم وارد فوتبال ایران نشده و معلوم نیست چه زمانی می‌توانیم شاهد استفاده از این سیستم در لیگ برتر باشیم. اگر چه کنفدراسیون فوتبال آسیا قول داده که برای نصب این سیستم، به تیمهای حاضر در مرحله نهایی جام جهانی کمک کند اما حتی اگر این اتفاق هم رخ دهد، نمی‌توان به به راه افتادن VAR در فوتبال ایران تا شهریورماه خوشبین بود چرا که از یکطرف شرکتهایی که این تکنولوژی را می‌فروشند، به خاطر مسائل مربوط به تحریم نمی‌توانند با ایران کار کنند و از طرف دیگر، استفاده از این سیستم نیاز به فراهم شدن یکسری زیرساخت‌ها نظیر هماهنگی با واحدسیار صدا و سیما برای پخش و استفاده از دوربین های جدید و هماهنگی های ویژه با صدا و سیما و آموزش داوران و داشتن تجربه در این زمینه و البته واریز کردن پول به این شرکت ها و وارد کردن یک سری وسایل دارد که بعید است در فاصله کمی که تا شروع بازیها باقی مانده، تمام هماهنگی‌های لازم در این زمینه انجام شود و مشکلات گمرکی وسایل وی ای آر حل شود. 

کرونا عامل دیگر است. در حالی که در کشورهایی مثل امارات و عربستان و قطر، تماشاگران مشکلی برای حضور در ورزشگاه ندارند، ویروس کرونا باعث شده که تماشاگران ایرانی، در طول بیش از یکسال گذشته شانسی برای رفتن به ورزشگاه نداشته باشند و قطعا این موضوعی نیست که AFC به سادگی از کنار آن عبور کند. از طرف دیگر کرونا هر روز قربانیان جدیدی در ایران می‌گیرد و این مساله هم در دادن میزبانی به ایران تاثیرگذار خواهد بود. واکسیناسیون در حال انجام است اما فعلا در رده سنی 70 سال به بالا در حال انجام است و هنوز به رده هاس سنی پایین نرسیده و طبق آمار وزارت بهداشت فعلا تنها 5 درصد مردم ایران که شامل سالمندان هستند، واکسینه شده اند. 

دیگر موارد هم تکراری است و همه از آن خبر دارند. کنفدراسیون فوتبال آسیا از سال گذشته و به خاطر یکسری مسائل غیرورزشی، میزبانی تیمهای ایرانی را از آنها گرفت و فعلا برنامه‌ای برای دادن میزبانی به ایران ندارد. مهمترین بهانه AFC، تحریم و عدم همکاری اسپانسرهای ای اف سی با صدا و سیمای ایران است که از دید کنفدراسیون فوتبال آسیا باعث می‌شود برگزاری مسابقات این کنفدراسیون در ایران با مشکلات مختلفی روبرو شود و به همین دلیل آنها از دادن میزبانی به ایران خودداری می‌کنند. گمرک و تحریم های بانکی و عدم واریز پول به حساب خارجی ها از ایران وبالعکس دیگر مواردی است که مطمئنا میزبانی را به تیم ملی نمی دهد و البته تیم های باشگاهی ایرانی هم در لیگ قهرمانان آسیا با این مشکل روبرو هستند و فعلا به آنها هم میزبانی داده نمی شود.

قطر میزبان بازیهای ایران می شود؟

سوال مهمی که درحال حاضر مطرح می شود این است که بازیهای خانگی تیم ملی در مرحله نهایی انتخابی جام جهانی، به چه شکل و کجا برگزار خواهد شد. اصلی ترین گزینه قطر است. قطر در این مرحله از این رقابتها حضور ندارد و میزبان جام جهانی است و البته سیستم وی ای آر را هم دارد و امکانات خوبی اعم از زمین تمرین و ورزشگاه دارد و تیم ملی می تواند بازیهایش را در صورت موافقت ای اف سی و فدراسیون فوتبال قطر در دوحه برگزار کند. البته این اتفاق مستلزم صرف هزینه های سنگینی است که باید دید به چه صورت پرداخت خواهد شد و آیا ای اف سی در این راه به فدراسیون فوتبال ایران کمک می کند یا اتفاق دیگری می افتد. فدراسیون باید سعی کند هزینه هایش را  بر گردن ای اف سی بیاندازد چرا که این ای اف سی است که میزبانی را از ایران گرفته است. 

1984