گزارش ویژه/ خصوصی سازی استقلال و پرسپولیس باز هم بی سرانجام

گزارش ویژه/ خصوصی سازی استقلال و پرسپولیس باز هم بی سرانجام

پایگاه خبری فوتبالی-خصوصی سازی سرخابی‌ها یکی از آن وعده های دولت تدبیر و امید بود که هرگز رنگ واقعیت به خود نگرفت.

به گزارش فوتبالی، در حالی که به پایان دولت حسن روحانی نزدیک می شویم قصد داریم در این گزارش به بررسی یکی از وعده های اصلی دولت او در حوزه ورزش و خصوصا فوتبال که واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس بود، بپردازیم.

در چهار سال گذشته دولتمردان مدام شعار واگذاری سرخابی ها به بخش خصوصی را می‌دادند اما از همان زمان برخی این را شعاری و فاقد کار کارشناسی لازم می‌دانستند. وزارت ورزش و جوانان به عنوان متولی اصلی سرخابی ها در همه این سالها بارها و بارها درباره واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی مطالبی را بیان کرده و وعده هایی داد که هیچ یک از آنها هرگز عملی نشد و تنها در حد حرف باقی مانده است. مهدی علی نژاد معاون وزارت ورزش و جوانان در تازه ترین صحبتهایش در این باره و در پاسخ به سوال خبرنگار پایگاه خبری فوتبالی، به نوعی ایراد کار را در کم کاری مدیران بازار سرمایه یا همان بازار بورس و فرابورس دیده است.

اما سوال اصلی اینجاست که مشکل اصلی در راه این واگذاری چیست؟ کارشناسان اقتصادی معتقد هستند اصلی ترین مشکل سرخابی ها  برای ورود به بازار سرمایه نداشتن ساختار اقتصادی و حتی ورزشی مناسب است. هیچ هوادار فوتبالی در ایران نیست که نداند این دو باشگاه بزرگ پایتخت با مشکلات مالی عدیده ای روبرو هستند و بارها پنجره نقل و انتقالاتی آنها به خاطر بدهی به بازیکنان خارجی،از طرف فیفا بسته شده است و روزی نیست که خبر جدیدی درباره طلبکارهای داخلی و خارجی استقلال و پرسپولیس روی خروجی رسانه ها قرار نگیرد. همین الان هم پنجره نقل و انتقالاتی استقلال هم بسته است.

 مضاف بر این موارد که بیان شد، ساختار مالی سرخابی ها شفافیت لازم برای ورود به بورس را نداشته و حتی مدیران این دو باشگاه بارها اذعان کرده اند که در راستای دریافت مجوز های لازم از ای اف سی اقدام به سند سازی و دستکاری گزارش های مالی کرده اند، که همین موضوع باعث می شود تا افرادی که در این بازار فعالیت می کنند و به تحلیل وضعیت بازار جهت سرمایه گذاری در آن می پردازند، سراغ سهام شرکت های زیان دیده نروند مگر اینکه کسانی با اطلاع از زیان ده بودن سهام و فقط به خاطر علاقه به این تیم‌ها سهامشان را بخرند.

وعده خصوصی سازی استقلال و پرسپولیس در حالی دولت دوازدهم روی اجرای آن تاکید داشت که در روزهای پایانی دولت شاهد وضعیت اسفناک مالی این دو باشگاه به ویژه استقلال هستیم. باشگاه استقلال که این روزها به کانون حواشی فوتبال یاران تبدیل شده است، در کنار مشکلات مالی و مدیریتی،از داشتن امکانات اولیه و حتی خرید آب معدنی و خوردن صبحانه و ناهار و شام و خوابگاه و زمین تمرین بی بهره است، در اردوگاه قرمزها هم شرایط اصلا نرمال نیست و بازیکنان این تیم بعد از سوپرجام در مصاحبه های خود نشان دادند از دریافتی ها شاکی هستند و هر لحظه باید منتظر اعتصاب شاگردان یحیی گل محمدی باشیم.

پیش از این وزارت ورزش و جوانان اعلام کرده بود که باشگاه پرسپولیس وارد فرابورس شده است و آماده واگذاری خواهد بود اما در عمل این باشگاه از ادعایی که وزارت ورزش و جوانان مطرح کرده بود هیچگونه سودی نبرد و استقلال هم هنوز وارد فرابورس نشده چه برسد به بورس!

در هر صورت آنچه مشخص است واگذاری شرکت های دولتی به بورس امری پیچیده و زمان بر است و بعید است در مدت باقیمانده از دولت دوازدهم (45 روز) این دو باشگاه  وارد بورس شوند. این را هم باید اضافه کرد که بسیاری از کارشناسان بر این موضوع تاکید کرده اند که شرایط استقلال و پرسپولیس برای ورود به فرابورس و بورس اصلا فراهم نیست.

حالا و پس از گذشت هشت سال از آغاز به کار دولت حسن روحانی ،هنوز هم استقلال و پرسپولیس در مالکیت دولت قرار دارند و با وجود این که وزیر ورزش بارها روی این واگذاری تا پایان دولت تاکید کرده بود، اما به نظر می رسد که تا چند ماه دیگر باید منتظر مصاحبه های مسئولان دولت جدید در این باره باشیم و باید منتظر ماند و دید که آیا در دولت بعدی اراده ای برای انجام این کار وجود دارد یا نه. پایگاه خبری فوتبالی در چند ماه اخیر از پوشش اخبار واگذاری سرخابی ها که از سوی وزارت ورزش و جوانان و یا دیگر مدیران اعلام می شد امتناع کرد و دلیل آن  این بود که در عمل هیچ اتفاقی رخ نمی داد و می دانستیم با پایان دولت حسن روحانی هم اتفاق خاصی در این باره نمی افتد.

7655