انتخابی عجیب برای مسابقات جهانی نروژ/ کشتی آزاد در مسیر بی انگیزه کردن پشتوانه ها

انتخابی عجیب برای مسابقات جهانی نروژ/ کشتی آزاد در مسیر بی انگیزه کردن پشتوانه ها

پایگاه خبری فوتبالی- در چرخه انتخابی اعلام شده برای معرفی ملی پوشان کشتی آزاد ایران در رقابت های جهانی ۲۰۲۱، موارد عجیب و پرابهام متعددی به چشم می خورد.

به گزارش فوتبالی و به نقل از ایسنا، سرانجام کادر فنی تیم ملی کشتی آزاد از چرخه انتخابی مد نظر خود برای معرفی ملی پوشان ایران در رقابت های جهانی نروژ که در فاصله ۲ ماه پس از المپیک توکیو برگزار می شود، رونمایی کرد.

در جاییکه انتظار می رفت، با توجه به برگزاری رقابت های جهانی در سال المپیک، فرصت در اختیار نفراتی غیر از المپیکی ها قرار گیرد اما این روش پر از ابهام و سوال برانگیز به شکلی طراحی شده که اکثریت المپیکی ها در صورت کسب مدال، بدون انتخابی عازم رقابت های جهانی خواهند شد.

طبق روش اعلام شده، اگر رضا اطری در ۵۷ کیلوگرم چه به مدال المپیک برسد یا نرسد، شانسی برای حضور در جهانی نروژ ندارد.

در اوزان ۶۵، ۷۴ و ۹۷ کیلوگرم اگر قیاسی، حسین خانی و محمدیان به مدال المپیک برسند بدون هیچ مسابقه انتخابی به رقابت های جهانی نیز اعزام می شوند اما اگر مدال المپیک نگیرند هیچ شانسی برای اعزام نخواهند داشت و در واقع فرصت مسابقه انتخابی هم برای مسابقات جهانی از آنها گرفته شده است.

اما در اوزان ۸۶ و ۱۲۵ کیلوگرم، حسن یزدانی و امیرحسین زارع اگر به مدال المپیک برسند به رقابت های جهانی اعزام می شوند اما اگر هم به مدالی نرسند باز هم گزینه اصلی برای اعزام به رقابت های جهانی هستند!

به بیانی ساده تر همه نمایندگان ایران در المپیک به غیر از رضا اطری، در صورت کسب مدال بی حرف و حدیث و بدون انتخابی عازم رقابت های جهانی می شوند اما حسن یزدانی و امیرحسین زارع اگر هم به مدال المپیک نرسند باز بخت اصلی حضور در رقابت های جهانی خواهند بود!

اما از دیگر نکات عجیب این طرح که کادر فنی هیچ اشاره ای به دلایل آن نکرده، خط خوردن امیرمحمد یزدانی در ۶۵ و امین طاهری در وزن ۱۲۵ کیلوگرم که تا چندی پیش مدعی المپیک بودند، از پروسه انتخابی تیم ملی برای حضور در رقابت های جهانی نروژ است.

هر چند به نظر می رسد یکی از مهمترین اهداف کادر فنی از صدور مجوز برای مدال آوران توکیو در رقابت های جهانی نروژ، افزایش انگیزه برای کسب موفقیت در توکیو است اما این طرح موجب از بین رفتن انگیزه ها در میان دیگر کشتی گیران می شود.

در جاییکه هدف اصلی کسب موفقیت در المپیک است، می شد شرایطی را فراهم کرد که در رقابت های جهانی نروژ که در سال المپیک شاید سطح پایین تری داشته باشد، به نفرات جا مانده از المپیک حداقل فرصت مسابقه دادن برای انتخاب شدن داد تا انگیزه شان از بین نرود و در عمل نیز پشتوانه سازی مورد توجه قرار گیرد.

موضوع دیگر اینکه با توجه به اینکه مدال آوران المپیک مستقیما به مسابقات جهانی می روند، ممکن است برخی از آنها پس از مسابقات سنگین المپیک به آمادگی لازم برای مسابقات جهانی نرسند اما طبق بند و تبصره اعلام شده، حتی اگر مدال آوران المپیک از سایر مدعیان ناآماده تر باشند، باز در مسابقات جهانی ملی پوش خواهند بود.

به هر شکل به نظر می رسد این نوع از چرخه انتخابی کمترین شباهت را با چرخه انتخابی معرفی شده از سوی فدراسیون کشتی که پس از چندین ماه کار کارشناسی رونمایی شد، دارد و انتقادهای بسیاری را به دنبال داشته است.

در ادامه خلاصه ای از روش های پیچیده طراحی شده از سوی کادر فنی تیم ملی کشتی آزاد برای انتخاب ملی پوشان ایران در رقابت های جهانی نروژ بیان شده است.

وزن ۵۷ کیلوگرم:

در این وزن رضا اطری ملی پوش ایران در المپیک توکیو در هر صورت چه کسب مدال در این رقابت ها یا حذف از المپیک، شانسی برای حضور در رقابت های جهانی نروژ ندارد. کادر فنی دلیل این تصمیم را کاهش وزن زیاد اطری برای حضور در المپیک دانست.

در این وزن ملی پوش رقابت های جهانی از میان سرلک و قلی زادگان انتخاب خواهد شد.

وزن ۶۱ کیلوگرم

کادر فنی در این وزن رحمان عموزاد را بواسطه عملکرد خوب در وزن ۵۷ کیلوگرم رقابت های جام جهانی و قهرمانی وزن ۶۱ کیلوگرم در جام تختی و به شرط نحوه عملکرد وی در رقابت های جوانان جهان، از هم اینک به عنوان ملی پوش رقابت های جهانی معرفی کرد.

وزن ۶۵ کیلوگرم:

تصمیم کادر فنی در این وزن بر خلاف ۲ وزن قبلی ابهامات زیادی دارد. امیرمحمد یزدانی که تا چندی پیش مدعی اصلی حضور در المپیک بود، به دلیل باخت مقابل مرتضی قیاسی در رقابت انتخابی، شانس حضور در توکیو را از دست داد اما مشخص نیست کادر فنی تیم ملی بر اساس چه متر و معیاری وی را از پروسه حضور در رقابت های جهانی نروژ نیز کنار گذاشته است؟

کادر فنی اعلام کرده در صورتیکه قیاسی در المپیک به مدال برسد، ملی پوش ایران در رقابت های جهانی نروژ نیز خواهد بود که این موضوع نیز به فرض کسب مدال المپیک توسط قیاسی، بخاطر گرفته شدن فرصت از دیگر مدعیان همچون امیرمحمد یزدانی، غیرعادلانه است.
اما جدا از ارفاق به قیاسی در صورت کسب مدال المپیک، در صورت عدم کسب مدال، کادر فنی کشتی آزاد از آن طرف بوم افتاده  و حتی شانس حضور در مسابقات انتخابی هم برای جهان نروژ نخواهد داشت.

 در این حالت ابوالفضل حاجی پور قهرمان جام تختی در صورت قهرمانی در جام علی اف عازم جهانی نروژ می شود و اگر به مدال طلای این جام نرسد در حالت های مختلف با ملی پوش جوانان ایران برای رسیدن به دوبنده تیم ملی رقابت خواهد داشت.
سوال اصلی اینجاست که چرا باید امیرمحمد یزدانی که ماه ها نیز در اردوهای تیم ملی حضور داشته هیچ شانسی برای رقابت های جهانی نروژ نداشته باشد؟

وزن ۷۰ کیلوگرم:

این وزن نیز سراسر بند، تبصره و اما و اگر است تا در نهایت ملی پوش این وزن از میان محمدمهدی یگانه جعفری و امیرحسین مقصودی نفرات اول و دوم جام تختی که قرار است به جام علی اف اعزام شوند مشخص شود. البته در شرایطی خاص نفر اعزامی تیم ملی جوانان به مسابقات جهانی نیز دارای شانس خواهد بود.

وزن ۷۴ کیلوگرم:

بر اساس تصمیم کادر فنی اگر مصطفی حسین خانی نیز در المپیک به مدال برسد، ملی پوش ایران در جهانی نروژ خواهد بود!
در غیر اینصورت نفر منتخب با برگزاری انتخابی از میان یونس امامی و محمدصادق فیروزپور صاحب دوبنده تیم ملی در نروژ می شود.

وزن ۷۹ کیلوگرم:

عملکرد بهمن تیموری و حمیدرضا زرین پیکر نفرات اول و دوم جام تختی در جام علی اف به همراه ملی پوش جوانان ایران در مسابقات جهانی با بند و تبصره های زیاد در نهایت ملی پوش ایران در این وزن غیرالمپیکی را در رقابت های جهانی مشخص خواهد کرد.

وزن ۸۶ کیلوگرم:

حسن یزدانی اگر به مدال المپیک برسد عازم مسابقات جهانی می شود. یزدانی اگر موفق به کسب مدال المپیک نشود برابر هادی وفایی پور قهرمان جام تختی در صورت قهرمانی در جام علی اف در رقابت درون اردویی مبارزه می کند.

در صورت بروز اتفاقاتی همچون مصدومیت برای حسن یزدانی، کامران قاسمپور جای او را خواهد گرفت و در صورت قهرمانی وفایی پور در جام علی اف، برابر این کشتی گیر مبارزه انتخابی خواهد داشت.

وزن ۹۲ کیلوگرم:

در این وزن کامران قاسمپور و علیرضا کریمی برای معرفی ملی پوش ایران در رقابت درون اردویی به مصاف هم می روند. اگر ارشک محبی و محمدجواد ابراهیمی، هر کدام در جام علی اف صاحب مدال طلا شوند، نیز به این جمع اضافه می شوند تا رقابت درون اردویی میان ۳ کشتی گیر به صورت ۲ از ۳ برگزار شود.

وزن ۹۷ کیلوگرم:

در این وزن نیز همانند سایر اوزان المپیکی اگر محمدحسین محمدیان به مدال المپیک برسد عازم رقابت های جهانی خواهد شد، درغیر اینصورت علی شعبانی گزینه اصلی اعزام خواهد بود. در این میان اگر مجتبی گلیج که در غیاب مدعیان به قهرمانی جام تختی رسیده، در جام علی اف نیز صاحب مدال شود، ملی پوش این وزن با برگزاری رقابت درون اردویی میان شعبانی و گلیج معرفی می شود.

وزن ۱۲۵ کیلوگرم:

دراین وزن نیز اگر امیرحسین زارع به مدال المپیک برسد بی چون و چرا عازم جهانی نروژ می شود، در غیر اینصورت عباس فروتن در صورت کسب مدال طلا در جام علی اف در مبارزه انتخابی به مصاف زارع می رود. اگر فروتن در جام علی اف به مدالی غیر از طلا برسد، زارع ملی پوش ایران در رقابت های جهانی خواهد بود حتی اگر در المپیک مدال نگیرد!
مشخص نیست چرا در این وزن هیچ شانسی به امین طاهری که در کورس با زارع برای رسیدن به المپیک بود، داده نشده است؟

همچنین یدالله محبی نیز پس از شکست مقابل عباس فروتن در جام تختی دیگر شانسی برای حضور در رقابت های جهانی ندارد.

7474