اصولی عضو هیات رییسه فدراسیون فوتبال: به گزینه ایرانی هم برای تیم ملی فکر می‌کنیم/ شاید اطلاعات درودگر درباره سیگنال کم باشد

اصولی عضو هیات رییسه فدراسیون فوتبال: به گزینه ایرانی هم برای تیم ملی فکر می‌کنیم/ شاید اطلاعات درودگر درباره سیگنال کم باشد

پایگاه خبری فوتبالی- عضو هیات رییسه فدراسیون فوتبال در گفت و گو با فوتبالی می‌گوید مربیان ایرانی هم برای نشستن روی نیمکت تیم ملی شانس دارند چون تیمهای ایرانی با مربیان ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا عملکرد خوبی داشته اند و حتی به فینال هم رسیده‌اند.

به گزارش فوتبالی، احسان اصولی به عنوان یکی از اعضای هیات رئیسه فدراسیون فوتبال قطعا منبع خوبی برای کسب آخرین اطلاعات درباره سرنوشت نیمکت تیم ملی و همکاری فدراسیون با دراگان اسکوچیچ خواهد بود. مصاحبه خبرنگار فوتبالی با او را بخوانید:

این روزها صحبتهای زیادی درباره آینده نیمکت تیم ملی مطرح شده و هنوز معلوم نیست که فدراسیون فوتبال با اسکوچیچ ادامه می‌دهد یا نه. رئیس فدراسیون، تصمیم‌گیری درباره این موضوع را به هیات رئیسه مجموعه‌اش واگذار کرده است. شما به عنوان یکی از همکاران عزیزی خادم در فدراسیون و عضو هیات رییسه فدراسیون فوتبال و البته سرپرست کمیته بازاریابی چه نظری درباره آینده نیمکت تیم ملی دارید؟

 اسامی‌ای که این روزها مطرح می شود گمانه‌زنی رسانه‌هاست. ما هنوز درباره دراگان اسکوچیچ و ماندن یا رفتن او به جمع‌بندی نهایی نرسیده‌ایم. این را بگویم که صحبتهای من فقط از جانب خودم است و مربوط به بقیه اعضای هیات رئیسه فدراسیون نیست. فکر می‌کنم هیات رییسه باید بیشتر از گذشته فعال باشد. در ماجرای مارک ویلموتس یک نفر تصمیم گرفت اما اعضای هیات رییسه قبلی فدراسیون باید پاسخگوی تصمیم آن یک نفر باشند و این دلیل نمی‌شود که ما هم مثل آنها باشیم. به شخصه در حال حاضر مشورت گرفتن از کارشناسان و پیشکسوتان در مورد سرمربی تیم ملی هستم و در جلسه هیات رییسه نظرم را درباره این موضوع اعلام خواهم کرد.

برخی اخبار غیررسمی و تائید نشده حاکی از آن است که سرمربی ایرانی هم شانس نشستن روی نیمکت تیم ملی را دارد. چنین چیزی صحت دارد؟

بله. من به مربی ایرانی فکر می کنم و بررسی‌هایم در این زمینه را انجام می‌دهم. ما پرسپولیس داریم که با سرمربی ایرانی همین سال گذشته نایب قهرمان لیگ قهرمانان آسیا شده و امسال هم سه تیم ایرانی پرسپولیس، استقلال و تراکتور، با سرمربی بومی موفق شدند به مرحله حذفی لیگ قهرمانان صعود کنند. پس نباید ظرفیت مربی ایرانی را نادیده بگیریم.

با مثالی که شما زدید به نظر می رسد گزینه ایرانی مد نظر شما برای هدایت تیم ملی یحیی گل‌محمدی است؟

(با خنده) نه اینطور نیست. من فقط مثال زدم که مربیان ایرانی هم در سطح آسیا نتیجه گرفته‌اند و این یعنی می‌شود به ظرفیت مربی ایرانی تکیه کرد. البته اگر مربی خارجی بتواند به فوتبال ایران کمک کند و باعث رشد فوتبال ما شود استفاده از مربی خارجی هم می‌تواند گزینه باشد. من، هم به مربی ایرانی فکر می کنم هم به مربی خارجی و در جلسه هیات رئیسه نظرم را خواهم گفت اما در نهایت تابع رای اکثریت هستم.

ظاهرا به بازیکنان تیم ملی اعلام شده در مورد انتخاب مربی و وضعیت اسکوچیچ با رسانه‌ها صحبت نکنند. شما از چنین چیزی خبر دارید؟

من اطلاعی ندارم و هیات رییسه چنین چیزی به بازیکنان نگفته البته ممکن است بخش رسانه‌ای تیم ملی و فدراسیون چنین چیزی را اعلام کرده باشند.

در روز تقدیر از تیم ملی در مرکز همایش‌های سازمان صدا و سیما اکثر خبرنگاران پشت در ماندند. شما که در مراسم حضور داشتید از بازیکنان در مورد همکاری با اسکوچیچ سوالی نپرسیدید و اینکه رابطه آنها با اسکوچیچ چطور است؟

 حالا خوب است شما پشت در بودید. ما را که اصلا دعوت نکردند و من اصلا از این مراسم اطلاع نداشتم. قطعا بازیکنان تیم ملی منبع اصلی کسب اطلاعات در مورد اسکوچیچ هستند.

با توجه به اینکه اولین بازی تیم ملی در دور نهایی مرحله انتخابی جام جهانی 11 شهریور برگزار می‌شود، فکر می‌کنید چه زمانی تکلیف نیمکت تیم ملی مشخص شود؟

فکر می‌کنم در مدت یک یا دو هفته به نتیجه نهایی برسیم منتهی هنوز زمان برگزاری جلسه هیات رئیسه فدراسیون مشخص نیست.

 از بحث اسکوچیچ و نیمکت تیم ملی بگذریم. چندی پیش صادق درودگر رئیس سابق سازمان اقتصادی فدراسیون فوتبال اعلام کرد در دوران او، فدراسیون حق پخش دو بازی دوستانه تیم ملی با ازبکستان و بوسنی را 52 هزار دلار به صدا و سیما فروخته اما فدراسیون جدید حق پخش ۴ بازی تیم ملی برابر هنگ کنگ، بحرین، کامبوج و عراق را 68 هزار دلار فروخته است. نظر شما درباره این صحبتها چیست؟ 

نکته این است که بحث تبلیغات این بازیها به بحرین داده شد و بحث میزبان و میهمان نبود و فقط به فدراسیون‌هایی که آنجا مهمان بودند حق پخش رایگان داده شد و به ما دسترسی دادند که بتوانیم بازی را پخش کنیم. اجاره ماهواره و ماجراهای فنی با خود صدا و سیما بود و ما فقط در اولین بازی رسمی حق پخش گرفتیم. در بازی دوستانه همه چیز قابل توافق است و به طور مثال در بازی دوستانه، به عراق می گوییم صفر تا صد سیگنال را در مبدا به من تحویل بدهید و آن زمان به صدا و سیما می گوییم که حق پخش بازی‌ها این مقدار می‌شود. اما حالا ما فقط یک دسترسی به صدا و سیما دادیم بدون اجاره ماهواره و امکانات دیگر و 68 هزار دلار دریافت کردیم. ایشان(درودگر) شاید خیلی تخصصی به ماجرا وارد نشدند و اطلاعاتشان کم است و شاید هم فکر می‌کنند اطلاعات مردم و رسانه‌ها در این مورد کم است و هرچه می خواهند می‌گویند.

 تیم مدیریتی جدید فدراسیون، در بحث مالی، فعلا درآمدزایی چشمگیری نداشته و برای امور جاری فدراسیون و تیم ملی، از دولت کمک 50 میلیارد تومانی دریافت کرده (فعلا30  میلیارد تومان به حساب فدراسیون واریز شده) است. شما به عنوان سرپرست کمیته بازاریابی فدراسیون فوتبال چه برنامه‌ای برای درآمدزایی دارید؟

در بحث در آمدزایی و بازاریابی، برنامه جامعی در حال آماده شدن است و در نوشتن این برنامه از تجربیات ای اف سی، فیفا و یوفا مشاوره‌هایی به صورت وبیناری دریافت کردیم. در جلسه اول به این نکته اشاره کردم ما ظرفیت هواداری بالایی داریم، برنامه تلویزیونی مثل نود با آن میزان بیننده داشتیم و بازدید سایتهای ورزشی ما من جمله سایت خود شما و چند سایت دیگر بسیار بالاست. افرادی که از آنها مشاوره گرفتیم، این نکات را بررسی کردند و در جلسه بعد به این موضوع اذعان داشتند که ظرفیت بالایی داریم و می‌شود از آن درآمد داشت اما قطعا پیاده کردن این ساختار در طول چند ماه امکان پذیر نیست و حق پخش موضوع اصلی است که باید به آن پرداخته شود و بپذیریم که باشگاه‌ها باید حق پخش خود را دریافت کنند. ما تازه چند ماه است آمده ایم.

 چند وقت پیش در فوتبالی درباره درآمد چندصد میلیاردی فدراسیون از کمیته فوتبال مجازی گزارشی نوشتیم. در این زمینه چه اقداماتی انجام دادید؟

این موضوع یکی از راه های درآمدزایی ما خواهد بود و بحثهای حقوقی آن را پیش می‌بریم. یک پلتفرم برای فدراسیون آماده می‌کنیم تا بتوانیم روی آن بازیها را به شکل حرفه‌ای برگزار و حق عضویت دریافت کنیم.

گفت و گو از سعید لطفی/ پایگاه خبری فوتبالی

9697