سوپرکاپ عجیب‌ترین جام فوتبال ایران؛ پرسپولیس به دنبال پوکر

سوپرکاپ عجیب‌ترین جام فوتبال ایران؛ پرسپولیس به دنبال پوکر

پایگاه خبری فوتبالی-  پرسپولیس امید دارد تا با شکست تراکتور برای چهارمین بار قهرمانی رقابت‌های سوپرجام را جشن بگیرد.

به گزارش فوتبالی و به نقل از ایرنا، تیم‌های پرسپولیس و تراکتور از ساعت ۱۹:۵۰ دقیقه فردا(یکشنبه) در چارچوب دیدار سوپرجام فوتبال ایران در ورزشگاه آزادی به مصاف هم می‌روند. سرخپوشان تهرانی فصل قبل قهرمانی لیگ را به دست آوردند و سرخپوشان تبریزی با عبور از سد استقلال، فاتح جام حذفی شدند تا به این جدال جذاب برسند.

بازی سوپرجام در فوتبال ایران هیچوقت سروشکل رسمی به خودش نگرفت و همچنان این رقابت‌ها با حواشی زیادی به انجام می‌رسد و نمی‌توان آن را فعلا در تقویم ثابت فوتبالی کشورمان جای داد. ۱۹ دوره از لیگ برتر فوتبال ایران برگزار شده و تنها بازی سوپرجام به انجام رسیده و دو دیدار هم بدون برگزار شدن بازی، برنده‌اش مشخص شده است.

اولین دوره سوپرجام در سال ۱۳۸۴ برگزار شد. صباباتری تهران به عنوان قهرمان جام حذفی موفق شد با نتیجه پرگل و یک طرفه چهار بر صفر از سد فولاد خوزستان، قهرمان لیگ برتر بگذرد و جام قهرمانی را به دست بیاورد. این بازی در ورزشگاه دستگردی برگزار شد و علی دایی ستاره میدان بود. شهریار زننده دو گل از چهار گل تیمش بود. در کنار او محسن سلطانی و روبرت مارکوسی هم موفق به گلزنی شدند. دو هزار نفر از نزدیک شاهد این پیکار جذاب بودند.

دومین بازی سوپرجام ۱۱ سال بعد در ورزشگاه فولادشهر اصفهان برگزار شد. تیم‌های ذوب‌آهن(قهرمان جام حذفی) و استقلال خوزستان(قهرمان لیگ) به دیدار یکدیگر رفتند که این بازی جذاب و پرگل با نتیجه چهار بر ۲ به سود نماینده اصفهان خاتمه پیدا کرد. این بازی در ۹۰ دقیقه با تساوی ۲ بر ۲ تمام شد. مرتضی تبریزی و یاسر فیضی برای تیم یحیی گل‌محمدی گلزنی کردند و میثم دورقی به همراه رحیم زهیوی، گلزنان تیم سیروس پورموسوی بودند. در اوقات اضافه، سید رضا مهدوی ۲ پنالتی برای ذوب گرفت و مهدی مهدی‌پور هر ۲ پنالتی را به گل تبدیل کرد تا پیروزی بازهم به تیم قهرمان جام حذفی برسد.

برای اولین بار، شاهد برگزاری بازی سوپرجام برای دو سال متوالی بودیم. پرسپولیس به عنوان قهرمان لیگ و نفت تهران در قامت فاتح جام حذفی در تاریخ ۳۰ تیر ماه سال ۱۳۹۶ رو در روی یکدیگر قرار گرفتند که پرسپولیس در ورزشگاه‌ آزادی و در حضور ۴۰ هزار تماشاگر به پیروزی سه بر صفر رسید. علی علیپور(۱۷)، محسن مسلمان(۶۴) و فرشاد احمدزاده(۸۴پنالتی) گلزنان این دیدار بودند. این اولین قهرمانیِ تیم قهرمان لیگ برتر در بازی سوپرجام بود که به دست آمد.

دیدار سوپرجام سال ۱۳۹۷ قرار بود بین سرخابی‌های پایتخت برگزار شود اما باشگاه استقلال با مسوولان سازمان لیگ بر سر زمان برگزاری این بازی به توافق نرسید و در تاریخ ۲۹ تیرماه، کاروان آبی‌پوشان در ترکیه حضور داشت. همین مساله باعث شد تا بازی سوپرجام با رای کمیته اضنباطی سه بر صفر به سود پرسپولیس شود. در ادامه و پس از کش و قوس‌های فراوان، دادگاه عالی ورزش(CAS) هم نظری مشابه داشت تا این جام به سرخپوشان تهرانی برسد.

در سال ۱۳۹۸ ماجرا عجیب‌تر شد. پرسپولیس لیگ و جام حذفی را فتح کرده بود و طبق عرف باید با تیم دوم لیگ(سپاهان) و یا تیم دوم جام حذفی(داماش گیلانیان) بازی می‌کرد ولی به یک باره تصمیم بر این گرفته شد تا جام قهرمانیِ سوپرلیگ بدون انجام بازی بازهم به سرخپوشان تهرانی برسد و این تیم هت‌تریک کند.

حالا هم بازی سوپرجام سال ۱۳۹۹ قرار است در سال ۱۴۰۰ برگزار شود. پرسپولیس به دنبال پوکر است و تراکتور در اولین حضور در پی کسب اولین قهرمانی خواهد بود. یحیی گل‌محمدی پرافتخارترین سرمربی سوپرجام است و موفق شده با تیم‌های ذوب‌آهن و پرسپولیس برنده این جام شود. رسول خطیبی اما اولین حضورش را در این بازی تجربه می‌کند.

۴۱۵۴