هفته عجیب والیبال ایران/ باخت شاگردان آلکنو به سر و ته جدول؛ سقوط آزاد!

هفته عجیب والیبال ایران/ باخت شاگردان آلکنو به سر و ته جدول؛ سقوط آزاد!

پایگاه خبری فوتبالی- در هفته چهارم رقابت‌های لیگ ملت‌های 2021 سه شکست در کارنامه تیم ملی والیبال کشورمان ثبت شد.

به گزارش فوتبالی و به نقل از فارس، مرحله مقدماتی لیگ ملت‌های 2021 در گروه مردان از هفتم خردادماه آغاز شده و تا دوم تیرماه ادامه خواهد داشت. مسابقات مراحل نیمه‌نهایی و نهایی لیگ ملت‌ها برای مردان نیز پنجم و ششم تیرماه برگزار خواهد شد.

در طول 32 روز (مجموع مراحل مقدماتی، نیمه‌نهایی و نهایی) 124 مسابقه والیبال در سطح بالا به شکل متمرکز به میزبانی شهر ریمینی ایتالیا برگزار خواهد شد؛ در حالی که اولویت فدراسیون جهانی، سلامتی همه اعضای تیم‌ها و عوامل اجرایی مسابقات است.

همچنین فدراسیون جهانی والیبال آخرین اقدامات برای مقابله با بیماری کووید 19 و همچنین کاهش انتقال ویروس کرونا، از جمله آزمایش‌های مکرر، اقدامات دقیق و رعایت پروتکل‌های بهداشتی را برای برگزاری این رقابت‌ها مدنظر خواهد داشت.

در مسابقات گروه مردان لیگ ملت‌های والیبال سال 2021 تیم‌های برزیل، ایران، هلند، ایتالیا، لهستان، صربستان، آمریکا، فرانسه، ژاپن، آلمان، روسیه و آرژانتین به عنوان 12 تیم ثابت و تیم‌های استرالیا، بلغارستان، کانادا و اسلوونی به عنوان چهار تیم غیر ثابت، حضور دارند.

نگاهی به 3 هفته ابتدایی و نوسان‌های شاگردان آلکنو

والیبال ایران در نخستین مسابقه خود در رقابت‌های لیگ ملت‌ها در دیداری تمام آسیایی مقابل ژاپن قرار گرفت و با نتیجه 3 بر صفر مغلوب شد. ایران در دومین مسابقه خود به مصاف روسیه، مدافع عنوان قهرمانی مسابقات رفت و با نتیجه 3 بر یک بازنده شد. در سومین مسابقه تیم ایران به مصاف هلند رفت که این مسابقه با نتیجه 3 بر صفر به سود ایران تمام شد.

ایران در شروع هفته دوم به مصاف کانادا رفت که این مسابقه در نهایت با نتیجه 3 بر یک به سود شاگردان آلکنو خاتمه پیدا کرد. ملی پوشان کشورمان در گام دوم از هفته دوم به مصاف ایتالیای میزبان رفتند که این بازی در نهایت با نتیجه 3 بر یک به نفع ایران تمام شد. در آخرین بازی از هفته دوم هم تیم ایران مقابل بلغارستان صف آرایی کرد و توانست با نتیجه 3 بر صفر از سد حریف خود عبور کند.

تیم ملی والیبال ایران در هفتمین مسابقه خود در رقابت‌های لیگ ملت‌های 2021 مقابل آمریکا قرار گرفت که این مسابقه در نهایت با نتیجه 3 بر صفر به سود شاگردان آلکنو خاتمه پیدا کرد. ملی پوشان والیبال ایران کمتر از 16 ساعت بعد در دومین مسابقه هفته سوم خود مقابل صربستان صف آرایی کردند که این مسابقه با نتیجه 3 بر 2 به سود صربستان خاتمه پیدا کرد. بعد از این بازی سنگین که با شکست هم همراه بود، شاگردان آلکنو آخرین بازی هفته سوم خود را مقابل آلمان برگزار کردند که این مسابقه در نهایت با نتیجه 3 بر 2 به سود آلمان خاتمه پیدا کرد.

هفته عجیبِ چهارم و شکست به سر و ته جدول

در هفته چهارم رقابت های امسال شاگردان آلکنو قرار بود با تیم های استرالیا، برزیل و اسلوونی روبرو شوند. پیش از شروع مسابقات این هفته پیش بینی می شد که تیم ایران به راحتی استرالیا را شکست دهد، چون تا آن هفته موفق به کسب هیچ برد و امتیازی نشده بود. همچنین احتمال برد ایران مقابل برزیل، صدرنشین رقابت ها هم کم بود. از طرفی بازی ایران و اسلوونی هم دیداری جذاب پیش بینی شده بود که هر دو تیم به یک اندازه شانس پیروزی دارند.

حاصل تلاش شاگردان آلکنو در این هفته از مسابقات سه شکست تلخ بود که تا حد زیادی اهالی والیبال را ناامید کرد، اما در همین شکست ها و ناامیدی ها هم می شد نکات مثبتی پیدا کرد و به آینده تیم ملی امیدوار بود. تیم ملی والیبال ایران در دهمین مسابقه خود در رقابت های لیگ ملت‌های 2021 مقابل استرالیا قرار گرفت که این مسابقه با نتیجه 3 بر 2 و با امتیازهای 25 بر 23، 25 بر 22، 23 بر 25، 18 بر 25 و 12 بر 15 به سود استرالیا خاتمه پیدا کرد.

شاگردان آلکنو در یازدهمین مسابقه خود در رقابت‌های لیگ ملت‌های 2021 به مصاف برزیل رفتند که این مسابقه در نهایت با نتیجه 3 بر یک و با امتیازهای 19 بر 25، 25 بر 23، 19 بر 25 و 21 بر 25 به سود برزیل خاتمه پیدا کرد. ایران در دوازدهمین مسابقه خود در رقابت‌های لیگ ملت‌های 2021 هم مقابل اسلوونی قرار گرفت و با نتیجه 3 بر یک و با امتیازهای  25 بر 14، 20 بر 25، 19 بر 25 و 30 بر 32 مغلوب  حریف خود شد.

به این ترتیب والیبال کشورمان در این هفتهِ عجیب نتیجه را به تیم های ابتدایی و انتهایی جدول رده بندی واگذار کرد. استرالیایی ها نخستین پیروزی و امتیاز خود را در این دوره از مسابقات مقابل ایران کسب کردند و برزیل هم با غلبه بر ایران به روند یکه تازی خود ادامه داد. اسلوونی هم با هدایت جولیانی توانست از سد ایران عبور کند تا همچنان پدیده مسابقات باشد.

سقوط آزاد!

تیم ملی والیبال ایران که در پایان هفته سوم در جایگاه ششم قرار داشت و می جنگید که در جمع مدعیان قرار بگیرد با نتایجی که در هفته چهارم کسب کرد با چند پله سقوط روبرو شد. شاگردان آلکنو در پایان هفته چهارم نتوانستند جایگاهی بهتر از یازدهمی برای خود دست و پا کنند.

به این ترتیب و با توجه به بازی های سختی که تیم ایران در هفته پایانی دارد، ملی پوشان باید تلاش کنند تا حداقل رتبه تک رقمی به دست بیاورند. هر چند که پیش از شروع مسابقات آلکنو با مسئولان فدراسیون توافق کرده بود که در لیگ ملت های امسال به دنبال کسب مدال و سکو نیست، اما جایگاه نهایی ایران در این دوره از رقابت‌ها می تواند جایگاه هشتمی والیبال ایران در رنکینگ فدراسیون جهانی را هم به خطر بیاندازد.

مختصر و مفید مثل کریمی

جواد کریمی از ابتدای هفته چهارم به ترکیب تیم ملی کشورمان اضافه شود و در لحظاتی هم آلکنو به وی میدان داد. او از جمله بازیکنانی بود که سرمربی روس تیم ملی کشورمان در هفته چهارم به وی اعتماد کرد و او هم به خوبی توانست جواب اعتماد کادر فنی را بدهد. کریمی که پیش از اعزام تیم از لیست خط خورده بود، در پایان هفته سوم با صلاحدید کادر فنی به جمع سایر نفرات اضافه شد و جای محمدطاهر وادی را در ترکیب گرفت. 

کریمی فرصت خیلی زیادی برای نمایش توانایی‌های خود پیدا نکرد، اما در همان مدت کوتاه و در مقاطعی که جایگزین سعید معروف شد عملکرد خوبی در ارسال پاس، دفاع، توپ‌گیری و سرویس داشت و نشان داد که آلکنو درمورد وی اشتباه کرده بود و او این توانایی را داشت که از ابتدای بازی های لیگ ملت ها در ترکیب تیم ملی حضور داشته باشد. اگر وی بتواند روند کنونی خود را حفظ کرده و کمی آن را تقویت کند بدون شک این شانس را دارد که کاروان والیبال ایران در المپیک را همراهی کند، اما باید منتظر ماند و دید که نظر آلکنو در این خصوص چیست. 

میلادِ تیم ملی با میلاد در المپیک 

در پایان هفته سوم و حتی چهارم انتقادهای زیادی به عملکرد میلاد عبادی پور، دریافت کننده تیم ملی والیبال کشورمان وارد شد. کار به جایی رسید که خودِ میلاد و حتی آلکنو نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند.

عبادی پور در دفاع از شرایط خود و تیم ملی نکاتی را به صورت سربسته مطرح کرد. وی گفت:  ما مسابقات را بد شروع کردیم و نزدیک به پایان مسابقات بهتر شدیم. ما در حال آماده‌سازی برای المپیک هستیم و امیدوارم شروع خوبی در آن جا داشته باشیم.

مطرح کردن این صحبت ها یعنی تمام هدف و تمرکز بازیکنان و کادر فنی روی المپیک است و لیگ ملت ها نمی تواند میدان خوبی برای سنجش عیار تیم ملی باشد. ضمن اینکه آلکنو هم در واکنش به این انتقادها صحبت هایی را مطرح کرد. سرمربی روسی تیم ملی والیبال کشورمان خاطرنشان کرد: عبادی‌پور فعلاً بازی می‌کند، چون به او اعتماد دارم. او در حال نزدیک شدن به فرم ایده‌آلش است. اینکه از او انتقاد می‌شود برای من مهم نیست.

به این ترتیب باید شاهد رونمایی از یک تیم ملی سرحال و جذاب در رقابت های المپیک باشیم؛ جایی که آلکنو قولش را داده و اهالی والیبال می‌توانند ستاره های کشورمان را درخشان تر و پر نور از همیشه ببینند. آمادگی و درخشش ملی پوشان در میدان بزرگ المپیک می تواند بسیار هیجان انگیز باشد، مخصوصاً وقتی با تحقق وعده «آرمان والیبال ایران» همراه باشد.

تیم ملی والیبال مردان ایران در ادامه رقابت‌های لیگ ملت‌ها پس از سه روز استراحت، هفته پنجم مسابقات را از روز دوشنبه آغاز می‌کند و طی سه روز پیاپی به ترتیب با فرانسه، لهستان و آرژانتین دیدار خواهد داشت.

۴۱۵۴