گزارش ویژه/ بررسی ماجرای بلیت فروشی مجازی پرسپولیس؛ فرصت یا کورسوی امید؟

گزارش ویژه/ بررسی ماجرای بلیت فروشی مجازی پرسپولیس؛ فرصت یا کورسوی امید؟

پایگاه خبری فوتبالی- باشگاه پرسپولیس مدعی است که در بدترین دوران مالی چند سال اخیر خود به سر می برد و در آخرین اقدام خود به دنبال درآمدزایی از یک پروژه جدید به نام بلیت فروشی مجازی است.

به گزارش فوتبالی، سوالی که اینجا مطرح می شود این است که بلیت فروشی مجازی فرصتی برای درآمدزایی است یا کورسوی امید برای این کار؟ 

مدیران باشگاه پرسپولیس که همچنان در مسیر دریافت پاداش حاصل از دو حضور در لیگ قهرمانان آسیا از afc به خاطر تحریم ها ناکام مانده‌اند، برای پرکردن خزانه باشگاه دست نیاز به‌سوی هواداران خود دراز کرده‌اند اما با توجه به حجم بدهی های این باشگاه و مطالبات بازیکنان و اعضای کادر فنی حتی واریزی های فعلی هواداران این باشگاه هم نمی‌تواند دردی از آنها دوا کند. در کمپین اخیر کمی بیش از دو میلیارد تومان جمع شد که دربرابر هزینه های باشگاه پرسپولیس عدد خاصی نیست.

در شرایطی که راه های درآمدزایی باشگاه پرسپولیس در فصل اخیر پاسخگوی نیاز این باشگاه پرطرفدار نبود و قرارداد با کارگزار هم علیرغم الحاقیه ای که در زمان رسول پناه به آن اضافه شد نتوانست هزینه های جاری را پوشش دهد، با توجه به چند پرونده سنگین بدهی به مربیان و بازیکنان خارجی مدیران این باشگاه را به این فکر انداخت که بتوانند از ظرفیت حمایت هواداران خود بهره برده و ابتدا با اعلام شماره حساب و سپس فروش بلیت مجازی بتوانند بخشی از هزینه ها را از این طریق پوشش دهند. 

در حالی که فوتبال حرفه‌ای در دنیا، باشگاه یک بنگاه اقتصادی است که درآمدهای زیادی را برای سرمایه‌گذارن آن به همراه دارد، برای رسیدن به این درآمدها نقشه راه هم وجود دارد اما این موضوع در ایران کاملا برعکس است و درحالی که راه‌های زیادی برای درآمدزایی از فوتبال وجود دارد اما طی سالیان گذشته علیرغم قول هایی که مدیران در باشگاه های مختلف برای بخش اقتصادی اعلام کردند اما در عمل همه شاهد عکس این ماجرا بودند‌.

باشگاه پرسپولیس که در چند سال گذشته با توجه به افتخاراتی که در ایران و آسیا به دست آورده است، به راحتی قابلیت درآمدزایی دارد با این حال مدیران پرسپولیس در حال حاضر به جای بررسی راه های درآمدزایی و استفاده از یک کمیته اقتصادی کاربلد ترجیح می دهند که این باشگاه را با دریافت پول های قرضی از شرکت های مختلف و یا کمک های هواداری اداره کنند.

باشگاه پرسپولیس که پیش از این با اعلام شماره حساب به هواداران این باشگاه خواستار کمک به این باشگاه شد حالا در جدیدترین اقدام خود اقدام به طراحی پلتفرمی برای خرید بلیت مجازی کرده است تا هواداران که به دلیل شیوع ویروس کرونا نمی توانند در ورزشگاه ها حضور پیدا کنند به این شکل بتوانند با خرید بلیت مجازی از پرسپولیس حمایت کنند. در شرایط اقتصادی فعلی که مردم با مشکلات فراوانی از نظر معیشتی روبه‌رو هستند و گاهی برخی در تامین هزینه‌های خود ناتوان هستند اعلام شماره حساب در کنار راه اندازی فروش بلیت اینترنتی با انتقادات بسیاری همراه شده است.

یکی از وعده های جعفر سمیعی مدیر جوان قرمزها در زمان انتخاب به عنوان مدیرعامل پرسپولیس تشکیل کمیته اقتصادی با کمک فعالان این حوزه به منظور تامین منابع مالی بود؛ وعده ای که تا به امروز شاهد عملیاتی شدن آن نبودیم تا باز هم باشگاه دست نیاز را به سمت هواداران به جای اسپانسرها دراز کند تا با کورسوی امید فقط ۲ میلیارد تومان جمع آوری شود.

با توجه به نتایج پرسپولیس در 5 سال گذشته و افتخاراتی که به دست آورده است، شاید اگر وزارت ورزش و جوانان مدیران کاربلد اقتصادی را برای مدیریت این باشگاه و یا عضویت در هیات مدیره انتخاب می کرد، حالا به جای کمک از هواداران به دنبال ساز و کاری برای اجرایی کردن یک پلان اقتصادی قوی برای این باشگاه بودند تا مشکلات اقتصادی را پشت سر بگذارند.

7655