سیدصالحی: فرصتی برای تغییر اسکوچیچ نیست/ به فکر بازی تدارکاتی با تیم های خوب باشیم

سیدصالحی: فرصتی برای تغییر اسکوچیچ نیست/ به فکر بازی تدارکاتی با تیم های خوب باشیم

به گزارش فوتبالی و به نقل از ایسنا، سیدمهدی سیدصالحی درباره صعود تیم ملی به دور سوم انتخابی جام جهانی و اتمام قرارداد دراگان اسکوچیچ گفت: به نظرم نباید سرمربی تیم ملی را تغییر دهند. زمانی که اسکوچیچ را انتخاب کردیم برای صعود از این مرحله بود ولی الان فرصتی باقی نمانده است. بازی‌های مرحله سوم دو ماه دیگر شروع می‌شود. اگر بازی‌ها یک سال دیگر بود می‌توانستیم یک مربی خارجی تراز اول بیاوریم که در حد نام ایران باشد اما الان فرصت زیادی نداریم. باید با اسکوچیچ ادامه دهیم.

وی ادامه داد: اسکوچیچ چند سالی است که در ایران کار می‌کند و با فوتبال ما اخت شده است و شرایط روحی – روانی و تفکرات فوتبالیست‌های ما را می‌داند. اگر فدراسیون می‌خواهد، می‌تواند این تیم را تقویت و نفراتی را اضافه کند. به نظرم در دو، سه ماه باقی‌مانده تا مرحله سوم، باید به فکر انجام بهترین بازی‌های تدارکاتی باشیم.

این کارشناس فوتبال درباره عملکرد اسکوچیچ در این چهار مسابقه اظهار کرد: با این بازیکنان بدون حضور اسکوچیچ و با هر مربی ایرانی دیگری صعود می‌کردیم. تفاوت این است که کروات ها به نظم و انضباط اهمیت زیادی می‌دهند. اسکوچیچ توانست شرایط روحی و روانی تیم را ترمیم کند. ما از نظر بازیکن مشکل نداشتیم. البته حضور آقای اسکوچیچ هم بی‌تاثیر نبود. او شرایط اردویی خوبی برقرار کرد. منظورم این است که زحمت کشید. این نیست که بگوییم تاثیری نداشت اما اگر مربی ایرانی هم هدایت تیم را برعهده داشت با این بازیکنان به موفقیت می‌رسید. البته بقیه دوستان مانند وحید هاشمیان، کریم باقری و دستیاران خارجی اسکوچیچ هم زحمت کشیدند. به نظرم از اینجا به بعد باید به فکر اردوی تدارکات خوب باشیم. نمی‌توانیم صرفا به تفکرات اسکوچیچ بسنده کنیم.

سیدصالحی درباره دیدار ایران و عراق در انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ که با برتری یک بر صفر شاگردان اسکوچیچ و صدرنشینی ایران تمام شد گفت: ایران با سیستم ۲-۴-۴ و بعد با سیستم ۱-۳-۲-۴ و عراق با سیستم ۳-۴-۳ که به حالت ۱-۴-۵ در می‌آمد، بازی کردند. تمام تفکرات کاتانچ این بود که از بازی مستقیم انجام دهد و دنبال ضد حملات با تعداد معدودی بازیکن مانند بشار رسن، طارق همام و مهند علی بود. در نیمه نخست بازی در اختیار ایران بود. در این شرایط، یکی از بهترین عامل‌ها برای  رسیدن به دروازه حریف استفاده از بازیکن دریبل‌زن بود که یار مقابل را از پیش‌روی بردارد اما به خاطر ترافیک زیاد در خط هافبک و دفاع عراق، خلق موقعیت دشوار شده بود.

این کارشناس فوتبال با اشاره به حرکات در عمق ایران در نیمه نخست گفت: بازیکنان ما باید تحرک بیشتری در این دیدار از خود نشان می‌دادند. در یکی، دو صحنه علی‌قلی‌زاده به داخل زد و سردار هم از عمق دفاع حریف که پاشنه آشیل این تیم بود، در موقعیت گل قرار گرفت. در یکی از همین موقعیت‌ها، جهانبخش بدون یار به عمق زد و بازیکن حریف را با خود برد، قلی‌زاده پاس در عمق داد و پاس در عرض خاج‌صفی هم توسط سردار آزمون به گل تبدیل شد. بعد از این گل استرس تیم‌ملی کمتر شد. در نیمه دوم هم عراق چیزی برای ارائه کردن نداشت. از نظر فنی بهنظرم اسکوچیچ می‌توانست تعویض های هجومی خود را زودتر انجام دهد. همچنین در خط هافبک یکی، دو بازیکن تحلیل رفته بودند و یلاد سرلک می‌توانست زودتر جانشین عزت‌اللهی یا نوراللهی شود.

وی یادآور شد: در نیمه دوم ما ناخودآگاه عقب‌تر رفتیم و عراق حمله کرد ولی هر بار تیم ملی اراده کرد به عمق خط دفاعی عراق رسید. اگر هجومی‌تر بازی می‌کنیم، می‌توانستیم استرس تیم را کمتر کنیم. سامان قدوس یا مهدی ترابی باید زودتر وارد زمین می‌شدند. در هر حال مهم پیروزی بود که به دست آمد. گفته بودم که عراق و بحرین در حد ما نیستند و سطح فنی ما بالاتر از این دو تیم. به علت استرس ناشی از شکست در دور رفت، تیم ملی از نظر روحی و روانی در شرایط مساعدی نبود.

سیدصالحی با تاکید بر اینکه از این لحظه به بعد باید به فکر آماده‌سازی و بازی‌های تدارکاتی مناسب برای تیم ملی باشیم افزود: ما الان صعود کردیم و کارمان از الان سخت تر می‌شود. رقبای قدرتمندتری در انتظار ایران است و باید بهتر از گذشته بای این مسابقات آماده شویم. باید از نظر دفاع تیمی تعقویت شویم چون با رقبایی مانند کره‌جنوبی، استرالیا، عربستان و ... دیدار خواهیم کرد.

سیدصالحی در واکنش به این سوال که چرا از سامان قدوس به عنوان بازیکن اصلی استفاده نمی‌شود گفت: باید دید سرمربی تیم ملی چه نیتی دارد. احساسم این بود که اسکوچیچ با دو هافبک دفاعی مقابل بحرین و عراق بازی می‌کند تا در وهله نخست گلی دریافت نکند و در نیمه دوم تیمش را هجومی کند. تفکر اسکوچیچ این بود که در نیمه اول مرکز میدان را در اختیار بگیرد و در نیمه دوم با آوردن بازیکنان هجومی، از خستگی حریف استفاده کند و فشار حداکثری بیاورد.

۴۱۵۴