گزارش روز/ آیا فدراسیون فوتبال با اسکوچیچ ادامه می‌دهد؟

گزارش روز/ آیا فدراسیون فوتبال با اسکوچیچ ادامه می‌دهد؟

پایگاه خبری فوتبالی- مطمئنا از همین امروز که تیم ملی از منامه به تهران بازگردد، بحث ماندن یا نماندن اسکوچیچ به مهم ترین مساله فدراسیون فوتبال و افکار عمومی فوتبال تبدیل خواهد شد.

به گزارش فوتبالی، دو نگاه درباره اسکوچیچ وجود دارد. نگاه اول این است که چون دراگان اسکوچیچ نتایج درخشانی در مرحله دوم انتخابی جام جهانی به دست آورد و چهار برد پشت سر هم کسب کرد، حقش این است که در دور نهایی مقدماتی جام جهانی هم روی نیمکت تیم ملی خواهد بنشیند.

نگاه دوم این است که در مرحله نهایی تیم ها به مراتب قدرتمندتر از بحرین و عراق و هنگ کنگ هستند و با نسل طلایی که اسکوچیچ در اختیار داشت، هر سرمربی دیگری هم بود نتیجه می گرفت و اسکوچیچ هنرخاصی به خرج نداده است و باید یک سرمربی بزرگ روی نیمکت تیم ملی بنشیند. سوال مهم این است که کدام نگاه مهم است؟ پاسخ به این سوال البته بررسی همه جانبه ای نیاز دارد اما این نکته را هم باید در نظر گرفت که دراگان اسکوچیچ در شرایطی در بهمن ماه 98 به عنوان جانشین مارک ویلموتس انتخاب شد که مسئولان وقت فدراسیون فوتبال، دلیل انتخاب این مربی را فاصله کم تا دور برگشت رقابتهای انتخابی جام جهانی و شناخت خوب او از فوتبال ایران عنوان کردند. انتخاب اسکوچیچ از همان روز اول منتقدان نسبتا زیادی داشت و وقتی کرونا مسابقات تیم ملی را به تعویق انداخت، منتقدان مرد کروات از فدراسیون خواستند که قید همکاری با این مربی را بزند و یک مربی بزرگ برای تیم ملی بیاورد.

اسکوچیچ که تا قبل از شروع بازیهای تیمش در بحرین بارها و بارها با اخباری درباره احتمال قطع همکاری فدراسیون با او و انتخاب یک سرمربی جدید برای تیم ملی مواجه شده بود، حالا و با نتایجی که در دور برگشت رقابتهای انتخابی جام جهانی گرفته، پاسخ بسیار خوبی به منتقدانش داده و آمار منتقدان او کمی تا حدودی ریزش کرده است. 

در چنین شرایطی و با توجه به مدل قرارداد فدراسیون فوتبال با این مربی که مرحله به مرحله قابل تمدید بود، برخی اخبار غیررسمی و تاییدنشده حاکی از آن بود که صرفنظر از نتایجی که او با تیم ملی در بحرین بگیرد، فدراسیون فوتبال قید ادامه همکاری با این مربی را می زند. حق فسخ او تا این مرحله 200 هزاردلار بود اما حالا اسکوچیچ این مرحله از قراردادش به پایان رسیده و پاداش صعود به مرحله بعد را خواهد گرفت. 

در هرحال هیچ چیز قابل پیش بینی نیست. این نسل طلایی با هر سرمربی بزرگ تر از اسکوچیچ هم می توانند نتیجه بگیرند و البته این اتفاق ممکن است با اسکوچیچ هم بیفتد. برخی می گویند با توجه به شرایط تحریم مالی و عدم انتقال پول به خارج از کشور و رای احتمالی و سنگین قرارداد ویلموتس در دادگاه کاس و عدم امکان حضور سرمربی بزرک خارجی و همچنین سازگار بودن اسکوچیچ با شرایط فوتبال ایران، بعید است شهاب الدین عزیزی خادم و همکارانش بخواهند در این مقطع سراغ مربی دیگری بروند. با توجه به آنکه رئیس فدراسیون فوتبال در مصاحبه‌هایش بارها و بارها از کادر فنی تیم ملی حمایت و دیروز هم تمام مطالبات اسکوچیچ و همکارانش را به حساب آنها واریز کرده، احتمال ماندن اسکوچیچ در تیم ملی و در مرحله نهایی انتخابی جام جهانی بیشتر از نماندنش است. ممکن است تصمیم گیری فدراسیون فوتبال در این باره به بعد از قرعه کشی مرحله نهایی موکول شود. اگر گروه ایران گروه نسبتا آسانی بود اسکوچیچ در تیم ملی می ماند اما اگر گروه سخت بود، ممکن است اسکوچیچ هم تغییر کند. 

7655