بزر‌گ‌ترین رقابت‌ها در دنیای فوتبال (۳۱)؛ جنگ آمریکا و مکزیک

بزر‌گ‌ترین رقابت‌ها در دنیای فوتبال (۳۱)؛ جنگ آمریکا و مکزیک

پایگاه خبری فوتبالی – مجله ورلد ساکر در یک شماره ویژه اقدام به بررسی مهم‌ترین رقابت‌های فوتبالی در سر تا سر دنیا پرداخته است که مطالعه آن‌ها خالی از لطف نیست.

به گزارش فوتبالی، قسمت سی و یکم از مجموعه مقالات «بزرگ‌ترین رقابت‌ها فوتبال در دنیا» به شرح زیر است:

آمریکا – مکزیک

روزگاری تیم مکزیک پادشاه آمریکای شمالی بود اما حالا آمریکا پیشرفت کرده و یک رقیب جدی برای سلطنت بر فوتبال در آمریکای شمالی است. رقبا بین این ۲ البته زمانی بیشتر شدت گرفت که رقابت‌های باشگاهی در آمریکا (MLS) رشد چشمگیری کرد. هواداران فوتبال در آمریکا بیشتر مکزیکی‌های مستقر در این کشور هستند. به مهین دلیل بازی‌هایی که تیم ملی مکزیک در آمریکا برگزار می‌کند با هجوم مکزیکی‌ها به ورزشگاه مواحه می‌شود و درآمد چشمگیری به جیب آن‌ها واریز می‌کند.

از نکاتی که باعث تغییر رفتار (تنش های بیشتر) در دربی این ۲ کشور شده، جام جهانی ۲۰۰۲ بود. زمانی که آمریکا با ۲ گل داناوان و مک‌براید حریف را شکست داد و در آن روز مارکز هم اخراج شد.

براد فریدل، دروازه بان تیم ملی آمریکا در جریان دیدار پرحاشیه این ۲ تیم در سال ۱۹۹۷ گفته: در مکزیکوسیتی مقابل ۱۱۵ هزار نفر جمعیت مساوی کردیم. آن‌ها به شدت از آمریکا متنفر بودند و من کیسه‌های پر از ادرار را که به سمتم پرت می‌شد را بخاطر دارم. از آن زمان مکزیکی‌ها ما را به عنوان یک تیم فوتبال قبول کردند. پیش از آن می‌گفتند ما تنها می‌توانیم مکزیک را در خود آمریکا شکست دهیم. آن‌ها بازی را به ورزشگاه آزتکا بردند و بازی ساعت ۱ ظهر آغاز شد. در میانه ماه ژوئن. دمای هوا ۳۵ درجه بود و ما داشتیم پس از ۱۵ دقیقه داشتیم می‌مردیم. آن‌ها هم فکر می‌کردند شرایط منصفانه است.

مصاف‌های بین این ۲ تیم در دهه‌های گذاشته بیشتر به سود مکزیکی‌ها به پایان رسیده. مخصوصا در رقابت‌های رسمی و بزرگ. در ۳ بازی از ۴ بازی آخر این ۲ تیم در جام طلایی کونکاکاف مکزیک برنده شده اما آمریکایی‌ها هم در جریان رقابت‌های مقدماتی ۲۰۱۴ موفق‌تر از مکزیکی‌ها عمل کردند و دست بالا را داشتند. آن‌ها ۲۰ در آمریکا برنده شدند و مکزیکی‌ها را به پلی‌آف رساندند. مکزیکی‌ها هم تنها با خوش‌شانسی بابت رقیب پلی‌آف‌شان (نیوزلند) توانستند به جام جهانی صعود کنند.

نکته تاریخی: میان ۵ فینال جام طلایی کونکاکاف که بین این ۲ تیم برگزار شده، آمریکایی‌ها تنها یک بار برنده شده‌اند. در سال ۲۰۰۷. زمانی که عقب افتادند اما کامبک زدند و با گل داناوان از روی نقطه پنالتی برنده شدند. مکزیک البته در دوره بعد انتقامی سخت گرفت و ۵-۰ آمریکا را در فینال شکست داد.

1101