محمود فکری و گلی که بحرین را ویران کرد!

محمود فکری و گلی که بحرین را ویران کرد!

پایگاه خبری فوتبالی- بحرین با اینکه هیچگاه در فوتبال آسیا مدعی آنچنانی نبوده اما چند باری موی دماغ تیم ملی ایران شده و هیچگاه رقیب آسانی برای ما نبوده است.

به گزارش فوتبالی و به نقل از ورزش سه، اگر سال‌های قبل از انقلاب را که در آن  تیم ملی فوتبال ایران یکی از قدرت‌های بلامنازع آسیا بود و بحرین هم چندان تیم قدرتمندی نداشت را فاکتور بگیریم، بحرینی‌ها در سال‌های پس از انقلاب رقیب سرسختی برای تیم ملی نشان داده‌اند. پس از انقلاب اولین بار در سال ۷۳ و در بازی‌های آسیایی هیروشیما به مصاف بحرین رفتیم و در حالی که انتظار یک برد آسان را داشتیم با مصدومیت دایی در نهایت تن به تساوی بدون گل با این تیم دادیم. پس از آن با باخت به این تیم در مقدماتی جام ملت‌های ۲۰۰۹ غافلگیر شدیم و با باخت در مقدماتی جام جهانی ۲۰۰۲ ناکامی‌های‌مان مقابل بحرین تکمیل شد. با این حال چند باری نیز آنها را نقره‌داغ کرده‌ایم. در این میان می‌توان سه گل حساسی که به نظر مهم‌تر از گل‌های دیگر جدال با بحرین می‌رسند را با هم مرور کنیم.

۱- گل محمود فکری، مقدماتی جام ملت‌های آسیا ۲۰۰۰، ورزشگاه آزادی.

هفته قبلش در سوریه تیم جلال طالبی در کمال ناباوری یک بر صفر به بحرین باخته بود تا اولین باخت ایران در تاریخ بازی‌های دو تیم به نام این مربی ثبت شود. تیم پرستاره طالبی در ورزشگاه آزادی بازی برگشت را مقابل بحرین انجام می‌داد و در حالی که انتظار می‌رفت خیلی زود دروازه این تیم را باز کنیم، کار تا دقیقه شصت بازی گره خورد. اینجا بود که روی یک ضربه کرنر، محمود فکری توپ کم ارتفاع را با ضربه سر وارد دروازه بحرین کرد تا مقاومت این تیم پس از نود دقیقه بازی رفت و شصت دقیقه بازی برگشت شکسته شود و پس از آن دو گل دیگر توسط علی کریمی و علی دایی زده شد تا با برد سه بر صفر، قدری تلخی باخت در بازی رفت جبران شود. تنها گل ملی محمود فکری، اولین گل تیم ملی ایران به بحرین در سال‌های پس از انقلاب هم بود. گلی پس از ۲۴۰ دقیقه بسته بودن دروازه بحرین در سه بازی.

محمود فکری روزی که از تیم ملی خداحافظی می‌کرد تنها یک گل ملی در کارنامه داشت. گل او به بحرین در سال ۷۹ در مقدماتی جام ملت‌های آسیا، اولین گل ایران به بحرین در سال‌های پس از انقلاب بود. گلی که باعث شد ایران پس از دو بازی مقابل این تیم موفق به باز کردن طلسم دروازه بحرین شود.

۲- گل محمد نصرتی، مقدماتی جام جهانی ۲۰۰۶

تلخی شکست چهار سال قبل مقابل بحرین در منامه و رقص بحرینی ها با پرچم عربستان آنچنان زیاد بود و با ایرانی‌ها مانده بود که به تلافی با پرچم ژاپن که همگروهی ایران و بحرین در راهیابی به جام جهانی بودند به ورزشگاه بیایند. پرچم بزرگی که روی آن به انگلیسی نوشته بود: بحرین به جهنم خوش آمدی حکایت از عزم جزم ایرانی‌ها در تلافی باخت چهار سال پیش داشت. باختی که عربستان را به جای ایران راهی جام جهانی ۲۰۰۲ کرده بود. یک سال قبلش تیم ملی در بازی رده بندی جام ملت‌های ۲۰۰۴ بحرین را چهار بر دو شکست داده بود اما تلافی با از بین بردن امیدهای بحرین در رسیدن به جام جهانی تکمیل می‌شد. بهترین تیم تاریخ این کشور تیمی چغر بود که به این سادگی تن به گل خوردن نمی‌داد. بازی رفت هم در منامه بدون گل تمام شده بود و هر چند یک تساوی هم صعود ما را به جام جهانی قطعی می‌کرد اما همه منتظر بودند تا با یک برد پر گل هم صعود به جام جهانی قطعی شود و هم انتقام تکمیل. با این حال اوضاع برای تیم ملی مطابق انتظار پیش نمی‌رفت. موقعیت گل زیادی خلق نمی‌شد تا کار به نیمه دوم بکشد و این بار هم به سیاق بازی‌های آن زمان تیم برانکو، ضربات ایستگاهی به کمک‌مان آمد. این بار محمد نصرتی مهمترین گل زندگی‌اش را با ضربه سر زد. برانکو با آوردن یک هافبک دفاعی از همان یک گل محافظت کرد و به شور تماشاگران برای زدن گل بیشتر وقعی نگذاشت. ایران با گل مدافع میانی خود برد و به جام جهانی رفت و بحرین هم به پلی‌آف رفت و حذف شد. درست شبیه چهار سال قبل ایران.

گل محمد نصرتی به بحرین در مقدماتی جام جهانی ۲۰۰۶ شاید مهمترین گل ایران در جدال‌هایش با این تیم است. گلی با طعم انتقام!

۳- مجتبی جباری، مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۴

یک ماه قبل بحرینی را که در همان دقایق ابتدایی بازی ده نفره شده بود با شش گل بردیم تا بهترین برد ایران در مقابل بحرین به نام کارلوس کیروش ثبت شود. اما حکایت بازی در منامه فرق داشت. از بحرینی‌ها یک گل عقب افتادیم و در حالی که خود را برای یک باخت دیگر به این تیم سرسخت آماده کرده بودیم، مجتبی جباری در دقیقه ۹۳ به دادمان رسید و کار را به تساوی کشاند. جباری که در بازی رفت نیز یکی از شش گل ایران را در مقابل بحرین به ثمر رسانده بود، سومین و آخرین گل ملی‌اش را تبدیل به مهمترین گل ملی‌اش نیز کرد. گلی که باعث شد بحرین در رقابت با قطر برای صعود به دور بعد جا بماند و بعدا با تساوی ایران مقابل قطر در تهران کار بحرین یکسره شود. حالا قدری زخم باخت در مقدماتی ۲۰۰۱ التیام یافته بود.

مجتبی جباری کلا سه گل برای تیم ملی به ثمر رسانده که دو تای آن در فاصله یک ماه به بحرین بوده. گل او در دقیقه ۹۳ در منامه که باعث جلوگیری از باخت ایران شد به نوعی باعث صعود نکردن بحرین در مرحله اول مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۴ نیز شد.

7474