آزادکار المپیکی: در توکیو از جانم مایه می‌گذارم

آزادکار المپیکی: در توکیو از جانم مایه می‌گذارم

پایگاه خبری فوتبالی- آزادکار وزن ۶۵ کیلوگرم تیم ملی در بازی‌های المپیک توکیو گفت: در المپیک برای کسب مدال از جانم مایه می‌گذارم تا بهترین نتیجه را بگیرم و این فرصت استثنایی را به راحتی از دست نخواهم داد.

به گزارش فوتبالی و به نقل از ایرنا، «مرتضی قیاسی» آزادکار وزن ۶۵ کیلوگرم کشورمان در مبارزه انتخابی که روز جمعه در خانه کشتی شهید «مصطفی صدرزاده» برگزار شد موفق شد «امیرمحمد یزدانی» دیگر مدعی این وزن را شکست دهد و صاحب دوبنده تیم ملی در المپیک توکیو شود.

قیاسی آزادکار اهل استان لرستان شهر درود در مبارزه با یزدانی در حالی که تا ثانیه‌های پایانی مبارزه با نتیجه ۱۰ بر ۵ از حریف پیش بود او را ضربه فنی کرد.

قیاسی اکنون به عنوان تنها ورزشکار المپیکی استان لرستان این فرصت را دارد تا با موفقیت در بزرگترین رویداد ورزشی جهان یعنی المپیک نام خود را در تاریخ ورزش کشورمان ثبت کند. او که تاکنون سابقه حضور در پیکارهای جهانی را نداشته، اکنون این فرصت را دارد تا در المپیک خود را به عنوان یک مدعی به دنیای کشتی معرفی کند.

این در حالی است که تیم ملی کشتی آزاد کشورمان در وزن ۶۵ کیلوگرم در ۶ سال گذشته نتوانسته توفیقی را در پیکارهای جهانی و المپیک به دست آورد. بعد از سال ۲۰۱۵ و کسب مدال برنز توسط «سیداحمد محمدی» در رقابت‌های قهرمانی جهان، کشتی آزاد ایران هیچگاه رنگ مدال و عنوان را به خود ندید و «میثم نصیری»، «امیرحسین مقصودی» و «امیرمحمد یزدانی» نماینده این سال‌های کشتی آزاد هر چند در برخی میدان‌های آسیایی مدال گرفتند اما در آوردگاه‌ جهانی توفیقی نداشتند. نصیری در این وزن و در المپیک ریو نماینده کشورمان بود.

قیاسی در سال ۲۰۱۸ و در پیکارهای زیر ۲۳ قهرمانی جهان در بخارست رومانی عنوان پنجم را کسب کرد. او در مرحله نیمه‌نهایی مغلوب «ری هیگوچی» نایب قهرمان المپیک از ژاپن شده بود.

این آزادکار بی‌حاشیه و بااخلاق کشتی کشورمان در پیکارهای قهرمانی آسیا که فروردین ماه در قزاقستان برگزار شد، صاحب مدال برنز شد. او بعد از پیروزی مقابل حریفانی از ترکمنستان، قرقیزستان در مرحله نیمه‌نهایی مغلوب یک ژاپنی دیگر شد. «تاکوتو اوتوگورو» دارنده مدال جهان که قیاسی مبارزه ضعیفی را برابر او به نمایش گذاشت و با نتیجه ۸ بر ۲ مغلوب شد. به طور حتم اوتوگورو یکی از حریفان قیاسی در المپیک توکیو خواهد بود.

در وزن ۶۵ کیلوگرم و در المپیک توکیو نمایندگان کشورهای روسیه، قزاقستان، مغولستان، ژاپن، مجارستان، هند، کوبا، آرژانتین، تونس، سنگال، جمهوری آذربایجان، ارمنستان،  قرقیزستان، یونان و لهستان حضور خواهند داشت. البته در این وزن «ولادیمیر خینچگاشویلی» دارنده مدال طلای جهان و المپیک از گرجستان و همچنین نماینده کشور آمریکا حضور نخواهند داشت.

گادجی مراد رشیداف (روسیه)، دولت نیازبیکوف (قزاقستان)، باجرانگ (هند)، اسماعیل موسی‌کایف (مجارستان) ۵- تولگا تومور اوچیر (مغولستان)، تاکاتو اتوگورو (ژاپن)، حاجی علی‌اف (جمهوری آذربایجان) و سایر مدعیان از حریفان سرسختی هستند که قیاسی به طور حتم باید برای رویارویی با هر کدام از آنان برنامه‌ریزی خاصی داشته باشد.

«مرتضی قیاسی» اظهار داشت: خدا را شکر می‌کنم که توانستم در شرایط کرونا با انتخابی که با نظر کادر فنی برگزار شد، جواز حضور در بازی‌های المپیک را بدست آوردم. در مسابقه انتخابی برابر «امیرمحمد یزدانی» از لحاظ بدنی خوب بودم. او در گزینشی المپیک سهمیه این وزن را کسب کرد و من در مسابقه‌های قهرمانی آسیا حضور پیدا کردم. طی چند ماه گذشته در ۱۱ مرحله اردوی آمادگی حضور داشتم و کادر فنی نیز اعلام کرده بود که بعد از پیکارهای گزینشی المپیک و قهرمانی آسیا مسابقه انتخابی خواهند گذاشت و این مسابقه روز جمعه گذشته برگزار شد و با آمادگی که داشتم توانستم صاحب دوبنده تیم ملی شوم.

وی با اشاره به حضور در پیکارهای امیدهای جهان در سال ۲۰۱۸ گفت: در آن سال مبارزه‌های خوبی را انجام دادم اما برابر نایب قهرمان المپیک «ری هیگوچی» از ژاپن کشتی را واگذار کردم. در پیکارهای قهرمانی آسیا که چندی پیش نیز در قزاقستان برگزار شد با قرعه سختی روبرو شدم. وزن ۶۵ کیلوگرم چه در پیکارهای جهانی و چه در قهرمانی آسیا بسیار سخت و مشکل است. در قهرمانی آسیا نیز با وجود حریفانی از ژاپن، قرقیزستان و قزاقستان یک المپیک زودهنگام بود و سطح مسابقات قهرمانی آسیا در وزن ۶۵ کیلوگرم بالا بود.

قیاسی ادامه داد: خدا را شکر می‌کنم که در قزاقستان توانستم با «تاکاتو اتوگورو» دارنده مدال طلای جهان از ژاپن کشتی بگیرم و هر چند در مبارزه با او نتیجه را واگذار کردم اما همه تلاشم را می‌کنم که این شکست را جبران کنم.

وی در پاسخ به این سووال که در مبارزه با اتوگورو به نظر می‌رسید از نظر ذهنی آمادگی مبارزه را با او نداشتی، گفت: بله از لحاظ ذهنی آماده نبودم. او را به خوبی آنالیز کرده بودیم اما بهتر از من کشتی گرفت. 

این آزادکار لرستانی در خصوص اینکه امید به کسب مدال در المپیک توکیو دارد یا خیر؟ تصریح کرد: همه تلاشم را برای کسب مدال به کار خواهم گرفت. تاکنون همه هدفم و برنامه‌ام  بدست آوردن دوبنده تیم ملی بود اما از این به بعد همه تمرکزم موفقیت در توکیو خواهد بود. هدفم مدال المپیک است و این فرصت استثنایی را به راحتی از دست نخواهم داد.

وی در خصوص غیبت خینچگاشویلی دارنده مدال طلای جهان و المپیک از گرجستان و همچنین نماینده آمریکا در المپیک گفت: وزن ۶۵ کیلوگرم همیشه وزنی بسیار سخت و دشوار است و آزادکاران نامداری از کشورهای مختلف از جمله روسیه، ژاپن و هند و برخی کشورهای دیگر مانند مغولستان و قرقیزستان نیز در این وزن حضور دارند و کار بسیار سخت و دشواری خواهد بود؛ با این وجود در المپیک از جانم مایه خواهم گذاشت تا با بهترین نتیجه برگردم.

آزادکار ملی‌پوش کشورمان در خصوص انتظارات از او به عنوان تنها ورزشکار المپیکی استان لرستان، گفت: انتظارات به طور حتم از من بالاست. بعد از آنکه توانستم صاحب دوبنده تیم ملی در المپیک شوم بسیاری از همشهریان و البته از سایر استان‌های کشور نیز پیام تبریک برایم فرستادند و امیدوارم با کسب مدال خوشرنگ بتوانم دل همه ملت ایران را شاد کنم. 

وی در پایان گفت: از کادر فنی تیم ملی کشتی آزاد و همچنین رییس فدراسیون که شرایطی را به وجود آوردند تا خودم را نشان دهم، تشکر می‌کنم و از سوی دیگر «امیرمحمد یزدانی» کشتی‌گیر بسیار خوبی است که توانست سهمیه المپیکی این وزن بگیرد و هر چند در روی تشک رقیب هستیم اما در ابتدا رفیقیم و برای او نیز آروزی موفقیت می‌کنم.


7474