جواد منافی: سلمانی نمی‌تواند به تیم ملی کمک کند/ بهتر است با 4 دفاع بازی کنیم

جواد منافی: سلمانی نمی‌تواند به تیم ملی کمک کند/ بهتر است با 4 دفاع بازی کنیم

پایگاه خبری فوتبالی- مدافع اسبق تیم ملی و پرسپولیس می‌گوید: "اسکوچیچ با اینکه بازیهای لیگ برتر را زیر نظر داشت اما باز هم مانند کی‌روش سهم بیشتر فهرستش را به لژیونرها اختصاص داد."

به گزارش فوتبالی، جواد منافی مدافع چپ پرسپولیس و تیم ملی در دهه 70 در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری فوتبالی با اشاره به شرایط حال حاضر تیم ملی در آستانه بازی های مقدماتی جام جهانی گفت: "دست اسکوچیچ در همه پستها خیلی باز است و بازیکنان تاثیرگذاری داریم که می توانند شرایط را به سود تیم ملی ایران تغییر دهند. باید هر 4 تا بازی را با قدرت ببریم تا جای هیچ حرف و حدیثی باقی نماند. کار ساده‌ای نیست اما نباید فراموش کرد با حضور طارمی و سردار آزمون ما بهترین خط حمله آسیا را در اختیار داریم که می توانند هر خط دفاعی را از پیش رو بردارند.هر چند نحوه بازی گرفتن از بازیکنان خیلی مهم است. البته که معتقدم نمایش تیم ملی در 3 بازی تدارکاتی با اسکوچیچ زیاد چنگی به دل نزد."

برای مدافع اسبق تیم ملی جای سوال دارد که چرا شاگردان اسکوچیچ بدون بازی تدارکاتی راهی بحرین خواهند شد:" ما در دو ماه اخیر و پس از بازی با سوریه حتی یک بازی تدارکاتی هم نداشتیم که این یک فاجعه است. این بازیکنان باید کنار هم بازی کنند تا به هماهنگی برسند و سرمربی بتواند بهترین ترکیب را به مصاف رقبا بفرستد."

منافی با اشاره به گزینه‌های اسکوچیچ برای بازی در سمت چپ خط دفاعی تیم ملی گفت:" احسان حاج‌صفی کلا دفاع چپ کلاسیک نیست و پست تخصصی او هافبک چپ و یا وینگر چپ است و در تیم باشگاهی‌اش هم در این پست به میدان می‌رود. وحید امیری اگر چه در غیاب سعید آقایی به سمت چپ خط دفاعی پرسپولیس منتقل شد و نمایش بسیار خوبی داشت اما او هم ذاتا دفاع چپ نیست و باید دید نظر اسکوچیچ درباره این پست چیست. احسان حاج‌صفی و وحید امیری هر دو یکسری فاکتورهای مثبت دارند که در این پست می توانند مفید باشند."

منافی در ادامه تصریح کرد:"میلاد محمدی بازیکن بسیار خوبی برای این پست است که سابقه بازی در جام جهانی را دارد و اگر در تفکرات سرمربی برای این پست باشد، بازیکن مفیدی خواهد بود. اگر اسکوچیچ بخواهد در مقابل حریفان بازی هجومی را در دستور کار قرار دهد به نظر من میلاد با توجه به سرعتی که دارد می تواند در برگشت‌ها هم به دفاع کند و این یک فاکتور ویژه در بازی میلاد است."

مدافع چپ اسبق تیم ملی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر شما جای اسکوچیچ بودید کدامیک را برای این پست انتخاب می کردید گفت: " این بسته به نظر سرمربی دارد اگر بخواهیم کار هجومی انجام بدهیم انتخاب من قطعا میلاد محمدی است ولی اگر مقابل حرف نیاز به دفاع داشته باشیم احسان حاج صفی فاکتورهای دفاعی بیشتری نسبت به سایرین دارد."

منافی یکی از منتقدان دعوت از جعفر سلمانی به تیم ملی است: "باید دید سرمربی تیم ملی بر اساس چه معیاری سلمانی را دعوت کرده است. آنچه مشخص است یک بازیکن چپ‌پا نمی‌تواند در پست دفاع راست مانند یک بازیکن راست‌پا کارساز و مفید باشد و در ارسال از جناحین مجبور می شود توپ را روی پای تخصصی آورده تا بتواند ارسال کند که این یک ضعف محسوب می‌شود.بعید می‌دانم سلمانی بین بازیکنانی که در اردو حضور دارند بتواند در این مقطع به تیم ملی کمک کند. اسکوچیچ یک بار این اشتباه را مقابل سوریه انجام داد و از سلمانی استفاده کرد و امیدوارم در بازی های پیش رو این را تکرار نکند."

از منافی درباره این پرسیدیم که اسکوچیچ در بحرین باید تیمش را با 3 دفاع مرکزی به مصاف حریفانش بفرستد یا از 4 مدافع استفاده کند. پاسخ او را بخوانید:" هر سیستمی نیاز به تست شدن در بازیهای تدارکاتی دارد اما چون ما بازی تدارکاتی زیادی نداشتیم و فرصت اشتباه نداریم، با توجه به اینکه قبلا با سیستم 4 دفاع و 2 دفاع میانی بازی کردیم ترجیح من این است که در سیستم بازی دفاعی تیم تغییری ایجاد نشود "

منافی در ادامه صحبتهایش با یک مقدمه طولانی سراغ بررسی گزینه‌های بازی در بخش میانی خط دفاع می‌رود:" بازیکنانی که به عنوان زوج قلب دفاعی به میدان می روند باید کنار هم بازی کرده باشند و هماهنگ باشند، بازی‌خوانی خوبی از همدیگر داشته باشند، مدام با هم صحبت کنند و همدیگر را پوشش بدهند. هر تیمی که این مورد را در بازیهایش رعایت کند و ثبات در خط دفاعی داشته باشد موفق‌تر بوده است. در مقابل بسیاری از تیمهای بزرگ را دیده‌ایم که با تغییر آرایش خط دفاعی ضربات جبران ناپذیری را دریافت کردند. شجاع و کنعانی‌زادگان نشان داده‌اند هماهنگی خوبی با هم دارند و جدا از پرسپولیس در چند دیداری که در تیم ملی کنار یکدیگر قرار گرفتند، این موضوع را ثابت کردند. مرتضی پورعلی‌گنجی با آن همه تجربه، یک قوت قلب برای خط دفاع است و مجید حسینی هم سابقه بازی در جام جهانی و فوتبال اروپا را دارد و هر کدام که در ترکیب اصلی قرار بگیرند، از کیفیت لازم برخوردار هستند.

منافی در ادامه صحبتهایش به اسکوچیچ پیشنهاد می‌دهد که برخی رفتارهای کارلوس کی‌روش را در تیم ملی پیاده کند:" اسکوچیچ باید مدیریت سرمربی مثل کی‌روش را سرلوحه کار خود قرار دهد و به شکلی رفتار کند که بازیکنان از او حساب ببرند. در زمان او نظم و انضباط حرف اول را می‌زد و کسی نمی‌توانست کوچکترین عکس العملی داشته باشد. اسکوچیچ باید به مسائل مدیریتی و انضباطی توجه ویژه‌ای داشته باشد تا بتواند از نظر فنی تاثیرگذار باشد. با توجه به بازیکنانی که در اردو حضور دارند، به نظر من تیم ملی می‌تواند به مرحله بعدی و نهایتا جام جهانی صعود کند."

منافی یکی دیگر از طرفداران بیشمار اضافه شدن کریم باقری به کادر فی تیم ملی است: "این اتقاق در این مقطع یک کار هوشمندانه از سوی اسکوچیچ بود.کریم باقری به تیم ملی اضافه شده تا از نظر روحی روانی و فنی بتواند به بچه‌ها کمک کند. شخصا حس خوبی نسبت به کریم باقری دارم. او از نظر فنی با‌تجربه است و بازیکنان برای کریم باقری احترام خاصی قائل هستند. او در قهرمانی‌های پرسپولیس نقش مهمی داشته و در شرایط حساس به کمک تیمش آماده و حاشیه‌ها را مدیریت کرده است و حالا هم شک نکنید می‌تواند یک وزنه موثر برای تیم ملی در منامه باشد."

7655