بزر‌گ‌ترین رقابت‌ها در دنیای فوتبال (۳۰)؛ جنگ صرب‌ها و کرووات‌ها در اروپا

بزر‌گ‌ترین رقابت‌ها در دنیای فوتبال (۳۰)؛ جنگ صرب‌ها و کرووات‌ها در اروپا

پایگاه خبری فوتبالی – مجله ورلد ساکر در یک شماره ویژه اقدام به بررسی مهم‌ترین رقابت‌های فوتبالی در سر تا سر دنیا پرداخته است که مطالعه آن‌ها خالی از لطف نیست.

به گزارش فوتبالی، قسمت سی‌ام از مجموعه مقالات «بزرگ‌ترین رقابت‌ها فوتبال در دنیا» به شرح زیر است:

کروواسی – صربستان

این بازی پیش از آن یک یک دربی بین ۲ کشور باشد در سطح باشگاهی برگزار می‌شد. در سال ۱۹۹۰ صربستانی‌ها (ستاره سرخ) به بلگراد رفتند تا مقابل دینامو بازی کنند که این بازی آخرین مصاف این ۲ تیم در لیگ یوگوسلاوی بود. پس از آن این ۲ باشگاه نتوانستند در سطح لیگ یک کشور بازی کنند و این روزها هم اصلا دیگر یوگوسلاوی وجود ندارد اما همان بازی هم در بالاترین سطح تنش و خشونت برگزار شد زیرا در اصل پس از ۱۰ دقیقه متوقف شد. قبل از آن که زوانیمیر بوبان به یک پلیس که قصد داشت هولیگان کرووات را از حمله منع کند مورد ضرب و شتم قرار دهد.

زمانی که یوگوسلاوی چند تکه شد، هر کشور تیم ملی خودش را تشکیل داد و مصاف تیم‌های ملی به جدالی بر سر خصومت‌های قدیمی تبدیل شد. در مسابقات مقدمماتی یوروی سال ۲۰۰۰ کروواسی قرار شد مقابل یوگوسلاوی (تیمی که این روزها به ۲ تیم صربستان و مونته نگرو تبدیل شده) قرار گیرد. بازی بین این ۲ تیم چیزی در حد جنگ بود. صربستان در جریان مسابقات مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۴ به زاگرب رفت تا مقابل کروواسی بازی کند. آن قدر باز هم تنش زیاد بود که در ورزشگاه شعار مرگ بر صرب‌ها به وفور شنیده می‌شد.

نکته تاریخی: اولین دیدار این ۲ تیم در مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۴ برگزار شد که کروواسی ۲-۰ برنده شد و با ۳ امتیاز بیشتر نسبت به رقیب به پلی آف رسید.

1101