گزارش ویژه/ عربستان و قطر گزینه‌های جدی گرفتن میزبانی جام ملتهای آسیای 2027

گزارش ویژه/ عربستان و قطر گزینه‌های جدی گرفتن میزبانی جام ملتهای آسیای 2027

پایگاه خبری فوتبالی- در حالیکه هنوز حدود دو سال تا برگزاری رقابتهای جام ملتهای آسیای 2023 در چین فرصت باقیمانده اما کنفدراسیون فوتبال آسیا پیش از شروع رقابتهای 2023 سعی می کند تکلیف میزبانی جام ملتهای 2027 را مشخص کند.

به گزارش فوتبالی، در حالیکه قرار است میزبان مسابقات جام ملت های آسیا در سال 2027 تا قبل از شروع رقابتهای جام ملتهای 2023 چین مشخص شود، گمانه زنی ها در این باره افزایش یافته و برخی شبکه های تلویزیونی عربی و سایتها و روزنامه های کشورهای حوزه خلیج فارس شانس بیشتری را برای قطر و عربستان قائل هستند. 

البته همانطور که می دانید فدراسیون فوتبال ایران هم جزو کاندیداهای میزبانی است و مدارک اولیه را برای ای اف سی فرستاده و این مدارک توسط مسعود سلطانی فر و حیدربهاروند در حاشیه فینال لیگ قهرمانان آسیا در بازی پرسپولیس اولسان هیوندای کره به شیخ سلمان داده شده بود. در هر حال در برنامه های شهاب الدین عزیزی خادم یا همان برفا، چیزی به نام گرفتن میزبانی جام ملتهای آسیا دیده نمی‌شود و این برنامه روی گرفتن میزبانی رقابتهای فوتبال رده پایه، فوتسال و فوتبال ساحلی تاکید کرده که واقع بیانه به نظر می رسد و اینکه عزیزی خادم نمی‌خواهد دنباله رو سیاست قبلی فدراسیون فوتبال باشد و در زمینه میزبانی نمی‌خواهد بزرگنمایی انجام شود و رویه پوپولیسم پیش رو گرفته شود. 

کشورهای، ایران، عربستان، قطر و هند کاندیداهای نهایی برای میزبانی این مسابقات در سال 2027 هستند و در خواست رسمی خود را به همراه مدارک لازم از جمله معرفی ورزشگاه های محل مسابقه، هتل ها و سایر امکانات را برای ای اف سی ارسال کرده اند تا در نهایت با توجه به شرایطی که هریک از این کشورها دارند میزبان مسابقات از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا اعلام شود.

همانطور که گفته شد شانس عربستان و قطر بیش از ایران و هند خواهد بود. سعودی ها تلاش زیادی را در این مدت انجام داده‌اند تا طی رایزنی ها با مقامات ای اف سی بتوانند آنها را قانع کنند تا میزبانی مسابقات را به آنها بدهند.

قطر هم که تا سال 2027 تجربه برگزاری جام جهانی 2022 را پشت سر گذاشته است و با امکاناتی که در اختیار دارد می تواند با به راحتی میزبان مسابقات باشد. قطری‌ها البته در سال 2011 هم این میزبانی را برعهده داشتند و حالا قصد دارند در طول یک دهه پیش رو نه تنها جام جهانی بلکه جام ملت‌های آسیا و بازی‌های آسیایی را هم برگزار کنند.

پس از معرفی میزبان رقابتهای جام ملتهای آسیا، 2027، میزبان این مسابقات از سال 2021 تا سال 2027به مدت 6 سال و نیم فرصت خواهد داشت شرایط مناسبی برای برگزاری این مسابقات با حضور 24 تیم فراهم کند. امروز برخی خبرها حاکی از آن بود که فدراسیون فوتبال عربستان می خواهد برای میزبانی جام جهانی 2030 به فیفا پیشنهاد بدهد و البته میزبانی 2027 را به صورت پایلوت برای مسابقات جام جهانی 2030 به حساب بیاورد. آیا فیفا حاضر می‌شود در یک دهه، به یک کشور عربی دیگر به نام عربستان میزبانی بدهد؟ 

7655