بزرگ‌ترین رقابت‌ها در دنیای فوتبال (۲9)؛ مصاف قاچاقچی‌های کلمبیا و تیم مردم

بزرگ‌ترین رقابت‌ها در دنیای فوتبال (۲9)؛ مصاف قاچاقچی‌های کلمبیا و تیم مردم

پایگاه خبری فوتبالی – مجله ورلد ساکر در یک شماره ویژه اقدام به بررسی مهم‌ترین رقابت‌های فوتبالی در سر تا سر دنیا پرداخته است که مطالعه آن‌ها خالی از لطف نیست.

به گزارش فوتبالی، قسمت بیست و نهم از مجموعه مقالات «بزرگ‌ترین رقابت‌ها فوتبال در دنیا» به شرح زیر است:

آمریکا د کالی – دیپورتیوو کالی

مصاف کلاسیک والئوکائوکانو زمانی به تیتر اصلی رسانه‌ها تبدیل شد که در سال ۲۰۰۸، ۸۰ نفر از مردم در جریان شورش‌ها مجرح شدند. ابتدا درون ورزشگاه بین هواداران آمریکا و پلیس و سپس در خیابان‌ها بین هواداران آمریکا و دیپورتییو.

در قرن اخیر شهر کالی از یک شهر کوچک به یک شهر پر از هرج و مرج تبدیل شده و در آن نبرد کلیدی فوتبال کلمبیا برگزار می‌شود. این شهر ۲۴ لیگ اخیر را تصاحب کرده. ۱۵ عنوان از این ۲۴ قهرمانی به آمریکا تعلق دارد و ۹ عنوان به دیپورتیو. دیپورتیوو معمولا با نام کالی یاد می‌شود و سازماندهی بیشتری در شهر دارد و همین‌طور هویت و ریشه بیشتری. آن‌ها در در دهه ۶۰ چهره شدند و در سال ۲۰۱۰ اولین ورزشگاه خانگی در کلمبیا را ساختند.

آمریکا اما باشگاه آشفتگی‌هاست. آن ها تا سال ۱۹۷۹ برای اولین جام‌شان صبر کردند اما از آن به بعد بی‌وقفه موفقیت به دست آورند. آن‌ها با بازیکنان مطرح در جنوب آمریکا قرارداد می‌بستند. به پشتوانه کارتل متمول کوکائین. البته که مجبور شدند تاوان بدهند و با توجه به قرار گرفتند در لیست سیاه آمریکا و کلینتون نتوانستند در هیچکدام از بانک‌های کمبیا حساب داشته باشند. به همین دلیل نمی‌توانستند دستمزدها و حقوق‌ها را پراخت کنند و در سال ۲۰۱۱ به دسته پایین‌تر سقوط کردند.

در  سال ۲۰۱۳ و هنگامی که در دسته دوم بازی می‌کردند از لیست سیاه خارج شدند و زمانی که در سال ۲۰۱۶ به لیگ برگشتند باز هم دربی برقرار شد. آن‌ها از خاکستر خود برخاستند و حالا در سال ۲۰۲۰ و ۲۰۱۹ صاحب قهرمانی‌های پیاپی هستند.

نکته تاریخی: باشگاه آمریکا صاحب رکورد منفی ۴ بار شکست در فینال لیبرتادورس است که ۳ بارش هم متوالی بود. در ۲ مورد از آن ۳ مورد متوالی آن‌ها در راه رسیدن به فینال دیپورتیو را شکست دادند. یک‌بار در مرحله گروهی به راحتی. یک بار هم به سختی. آن‌ها در سال ۱۹۸۷ در تمامی مسائل (تفاضل گل، گل زده، خورده و..) به تساوی رسیدند تا یک پلی‌آف برگزار شود و در پنالتی‌ها آمریکا برنده شود.

1101