موافقت بیش از ۸۰درصد انگلیسی‌ها با تحریم جام جهانی قطر

موافقت بیش از ۸۰درصد انگلیسی‌ها با تحریم جام جهانی قطر

پایگاه خبری فوتبالی- براساس نظرسنجی انجام شده در بریتانیا، بیش از ۸۰ درصد شهروندان این کشور خواستار تحریم جام جهانی ۲۰۲۲ قطر بوده و عمده مولفه‌های این عقیده، گزارش‌های منتشر شده در مورد مرگ و میر گسترده کارگران مهاجر و موضوعات مرتبط با حقوق زنان است.

به گزارش فوتبالی و به نقل از ایرنا، در حالی که تنها کمی بیشتر از ۱۸ ماه تا آغاز جام جهانی منحصربفرد و زمستانی در خاورمیانه باقی مانده است، سازمان دهندگان فدراسیون بین المللی فوتبال (فیفا) و کشور میزبان یعنی قطر بار دیگر به واسطه سوابق حقوق بشری شیخ‌نشین حاشیه خلیج فارس زیر ذره‌بین قرار گرفته اند.

براساس گزارشی منتشر شده توسط نشریه گاردین در فوریه، از زمان اعطای حق میزبانی به قطر در سال ۲۰۱۰، بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ کارگر مهاجر در این کشور در جریان عملیات‌های مرتبط با آماده‌سازی و ساخت ورزشگاه‌ها و زیرساخت های مورد نیاز برای برگزاری جام جهانی، جان خود را از دست داده‌اند.

بازیکنان تیم‌های ملی آلمان و نروژ در جریان آغاز رقابت‌های انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ در مارس سال جاری، تیشرت‌هایی را پیام گسترش حقوق بشر بر تن داشتند.

اما اکثریت عمده مردم انگلیس پا را یک قدم فراتر گذاشته و معتقدند که تیم‌های ملی انگلیس، ولز و ایرلند جنوبی در صورت صعود به جام جهانی باید این تورنمنت را تحریم کنند.

براساس مطالعه صورت گرفته توسط شرکت دانمارکی ران‌ریپیت، در جریان این نظرسنجی آنلاین، ۸۱.۰۴ درصد از جامعه آماری بیش از یک نفری پاسخگو در کشور انگلستان، به این پرسش که آیا تیم ملی این کشور باید از بازی کردن در قطر خودداری کند، پاسخ مثبت دادند.

این در حالی است که حتی درصدی بالاتر یعنی ۸۱.۳۴درصد بر این باورند که فیفا باید حق میزبانی را از قطر گرفته و تورنمنت را در کشوری دیگر برگزار کند.

۷۸.۱۴درصد از این جامعه آماری در پاسخ به این سوال که دلیل آنان برای درخواست تحریم چیست، مرگ و میر و نحوه رفتار با کارگران مهاجر را ذکر و ۷۵.۹۵ درصد نیز به موضوعات مرتبط با حقوق زنان در قطر اشاره کردند.

تنها ۷.۹۸ درصد با تحریم قطر مخالف بوده و ۱۰.۹۸درصد نیز اعلام کردند که در مورد این موضوع اطمینان ندارند.

در کشورهای خارج از بریتانیا، تنها اندکی بیشتر از ۷۰ درصد افراد شرکت کننده در نظرسنجی حامی تحریم جام جهانی ۲۰۲۲ قطر بودند و حدود ۱۲ درصد مخالف این اقدام و ۱۸ درصد ابراز عدم اطمینان کردند.

باوجود اینکه درخواست‌های تحریم جام جهانی در آستانه این تورنمنت شدت بیشتری گرفته است اما فیفا تمایلی برای گرفتن میزبانی از قطر ندارد؛ این در حالی است که کشور کوچک حاشیه خلیج فارس تا به امروز عمده عملیات‌های زیرساختی خود را به سرانجام رسانده است؛ تورنمنتی که براساس گزارش ها بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار هزینه در بر خواهد داشت.

قطر تازه‌ترین میزبان جام جهانی است که از سوی انگلیس هدف درخواست‌های تحریم قرار گرفته است؛ پیش از این، روسیه میزبان جام جهانی ۲۰۱۸ به دلایلی متفاوت هدف درخواست‌های مشابهی بود.

علاوه بر این، در مورد قطر شاید یکی از عمده نگرانی‌ها برای هواداران مسافر، مقررات سختگیرانه این کشور اسلامی در مورد نوشیدنی‌های الکلی است؛ هرچند سازمان‌دهندگان متعهد شده‌اند که چنین نوشیدنی‌های برای متقاضیان  در دسترس خواهد بود.

7474