توضیح نماینده مجلس درباره حکم جنجالی فوتبال ایران

توضیح نماینده مجلس درباره حکم جنجالی فوتبال ایران

پایگاه خبری فوتبالی- نایب رییس سابق فراکسیون ورزش مجلس نسبت به حکم دیدار پیکان و سایپا واکنش نشان داد.

به گزارش فوتبالی و به نقل از ورزش سه، علی اصغر یوسف نژاد درباره حکم کمیته انضباطی درباره مسابقه پیکان و سایپا و 3 بر صفر شدن این بازی به سود نارنجی پوشان بیان کرد: کمیته انضباطی نظر خودش را به عنوان یک مرجع داد و برداشت خود را اعلام کرده است. بنابراین پیگیری ها از نظر مقررات فقط از استیناف انجام می شود. در این شرایط اسناد و مدارک و استنادات قانونی و حقوقی و معتبر است که می تواند کارساز باشد و مصاحبه و شعار و مباحثه و سخنرانی و... به جایی نمی رسد.باشگاه هایی که ضرر کردند باید به استناد قانونی و توجه به مقررات ایده به کمیته استیناف ایده بدهند تا در هنگام رای بتوانند واقع بینانه عمل کند.

وی ادامه داد: موضوع اصلی این است که ما قوانین و مقررات مربوط به تخلفی که در این بازی صورت گرفته را در داخل کشور داریم و چون اینطور است، فیفا به قوانین ملی و محلی احترام می گذارد. پس لزومی نداشته کمیته انضباطی استناد به قوانین فیفا کند. نایب رییس سابق فراکسیون ورزش مجلس همچنین گفت: یک بحث مقررات مسابقات است و یک بحث این است که ببینیم تخلف رخ داده یا نه. مقررات بازی و تخلف دو اتهام جداگانه هستند و مجازات های مستقلی هم دارند. کمیته انضباطی استنادش این بوده که تخلف صورت گرفته، در حالی که تخلفی از سوی باشگاه پیکان رخ نداده بله آن مقررات مسابقه فوتبال را رعایت نکرده اند. بین مقررات بازی و رخ دادن تخلف فاصله وجود دارد.
یوسف نژاد در توضیح این ماجرا اینطور اظهار کرد: وقتیی مقررات بازی رعایت نشود، فقط باشگاه باید مجازات شود. اما اگر تخلفی در بازی بود، مثلا بازیکن فاقد صلاحیت در زمین داشتیم آن وقت باید امتیاز کسر می کردند. بند 3 ماده 22 این موضوع را به صراحت مشخص می کند. همچنین در ماده 61 آیین نامه انضباطی فدراسیون هم مشخص است که این بازیکن غیرمجاز نبوده است. از طرفی بر اساس ماده های مختلف انضباطی در فیفا در چنین موضوعی نباید تنظیمات جدول رده بندی بهم بریزد و حکمی باید صادر شود که یکپارچگی جدول را بهم نزند.

نماینده سابق مردم ساری و میانرود تاکید کرد: در چنین شرایطی پیکان تخلفی نکرده و آنها فقط مقررات بازی را رعایت نکرده اند. پس باید مجازات برای خود باشگاه پیکان باشد. این مساله، روح حاکم بر مقررات فیفا است و از نظر عقلی و فکری هم کسی نمی تواند بپذیرد اگر یک تیم اشتباه کرده نباید هیچ تیم دیگری متضرر شود.

یوسف نژاد در ادامه افزود: کمیته استیناف باید به مواردی که گفته شد توجه داشته باشد. آنها می توانند با بررسی درست و فکت های منطقی رای را برگرداند و فقط باشگاه خاطی را جریمه کند. واقعیت این است که تیم های نساجی و ذوب آهن نباید متضرر شوند، چون این ها خلافی نکرده اند.

وی همچنین گفت: من شنیده ام که افراد حاضر در استیناف آدم های فهمیده و باسابقه ای هستند. آنها اگر به این نکته توجه کنند که بحث رعایت نشدن مقررات بازی فوتبال یا تخلف متفاوت است، به راحتی می توانند حکم را برگردانند و باشگاه خاطی جریمه شود. این مساله در تمام دنیا اتفاق می افتد. امید است این کمیته با رعایت قوانین و نه بر پایه احساسات حکمی را صادر کند که عادلانه و به سود فوتبال باشد.

نایب رییس سابق فراکسیون ورزش مجلس در پایان عنوان کرد: کمیته استیناف باید هر چه سریع تر ورود کندو درباره مساله تصمیم بگیرد چون الان یک جدول کاذب درست شده و باید به حالت طبیعی برگردد. کمیته انضباطی آیین نامه سال 93 و مقررات ماده 22 فیفا را مدنظر قرار داده که به صورت ناقص و ابتر نتیجه گیری کرده و ما در تبصره ماده 36 آیین نامه آمده که میزان تاثیرگذاری در زمین باید مشخص شود. بنابراین مفاد ماده 22 در بند 3 می گوید که رای رکن قضایی نباید یکپارچگی را زیر سوال ببرد و سایر تیم‌ها از این موضوع متضرر و حکم قضایی در سرنوشت سایر تیم‌ها اثرگذار باشد. این موضوع که تصمیمات رکن قضایی نباید به ضرر سایر تیم هایی که مداخله ای در این اتفاق نداشتند ذات فوتبال است. تصمیم گیری ها باید مستمر به آیین نامه باشد و قابلیت اجرایی داشته باشد، استناد ها باید معتبر باشد و بر علیه سایر تیم های که دخالت نداشتند، نباشد. انشاالله با شناختی که خودم از سوابق آرا در کمیته استیناف و همچنین اعضای کمیته استیناف دارم مجموعه ای نفوذناپذیر، مقید به قانون، واقع بین و تصمیمات آنها معمولا قابل دفاع و معتبر است و امیدوارم هر چه زودتر به این قائله و تشویش فکری که برای تیم ها در هفته های آخر لیگ و برای هواداران آنها شکل داده شده پایان دهند.

۴۱۵۴