بزرگ‌ترین رقابت‌ها در دنیای فوتبال (۲۸)؛ ال کاسیکو

بزرگ‌ترین رقابت‌ها در دنیای فوتبال (۲۸)؛ ال کاسیکو

پایگاه خبری فوتبالی – مجله ورلد ساکر در یک شماره ویژه اقدام به بررسی مهم‌ترین رقابت‌های فوتبالی در سر تا سر دنیا پرداخته است که مطالعه آن‌ها خالی از لطف نیست.

به گزارش فوتبالی، قسمت بیست و هشتم از مجموعه مقالات «بزرگ‌ترین رقابت‌ها فوتبال در دنیا» به شرح زیر است:

اورلاندو پایرتس – کایزرچیف

سوِتو)مخفف South Western Townships)  یکی از مناطق شهری ژوهانسبورگ است که وطن ۲ تیم با هوادارانی در سر تا سر آفریقای جنوبی است. اولین مسابقه بین این ۲ تیم با نام سوتو دربی (دربی بزرگ آفریقا محصول دوران آپارتاید) پس از آن رخ داد که بازیکن سابق اورلاندو یعنی کایزر موتانگ تصمیم گرفت وقتی اورلاندو ۴ هم تیمی او (که درخواست دستمزدی بالاتر داشتند) را آزاد اعلام کرد تیم خودش را تشکیل دهد.

موتانگ در سال ۱۹۶۸ آفریقا را ترک کرد تا به آتلانتاچیف آمریکا بپیوندد و ۲ سال بعد هم به وطن برگشت تا تیم جدیدش را تاسیس کند. آن‌ها به سرعت مشهور شدند و زمانی که فوتبال در سال ۱۸۷۱ در آفریقا حرفه‌ای شد، کایزر در کنار اورلاندو جزء موسسین لیگ شدند. حالا کایزری بیش از ۱۶ میلیون هوادار دارد و ۱۲ بار قهرمان شده.
اورلاندو در سال ۱۹۳۷ توسط کودکان مهاجر که بخاطر کار در معادن طلا از مناطق روستایی به شهر مهاجرت کردند تاسیس شد و برای ۹ بار قهرمان آفریقا شده. در سال ۱۹۹۵ آن‌ها حتی اولین تیم آفریقایی شدند که جام باشگاه‌های آفریقا را بالای سر بردند.

بین هواداران این ۲ تیم و البته مدیران این تیم محبت زیادی وجود نداشت تا اینکه مدیران تصمیم گرفتند اسپانسرهای مالی زیادی داشته باشند وحالا هر ۲ باشگاه اسپانسرهای مشترکی دارند باشگاه‌های بزرگی را به تور پیش فصل دعوت می‌کنند. خود دربی بین این ۲ تیم ۹۰ هزارنفر را به ورزشگاه ساکرسیتی می‌کشاند هرچند که در چند شهر دیگر هم برگزار شده. در سال ۱۹۹۱، ۴۲ نفر در ورزشگاه اوپنهیمر (در ۱۲۰ میلی سوتو) کشته شدند و ۱۰ سال بعد هم ۴۳ نفر در اسپمپ در ژوهانسبورگ پس از ورود ۱۲۰ هزار نفر به ورزشگاه ۶۰ هزارنفری جان باختند.

امسال فوتبال آفریقای جنوبی ۵۰ سالگی‌اش را جشن می‌گیرد و ۲ تیم بزرگ سوتو در مجموع ۴۹ لیگ برگزار شده ۲۱ لیگ را برده‌اند و طرفداران زیادی حتی خارج از ژوهانسبورگ و آفریقا برای خود پیدا کرده‌اند. برخلاف ظاهر خشونت آمیز اما «ال کاسیکو» که نام این دربی است یکی از دیدنی‌ترین دربی‌ها بخاطر ظاهر تماشاگران و وسایل استفاده شده توسط آن‌هاست و اسپانسرها درخواست زیادی برای همکاری در این مسابقات دارند. حالا البته تیم مملودی سانداون مدعی کسب عناوین و خرید بازیکنان است.

حضور در کایزر یا پایرتز رویای هر کودک آفریقایی است اما پول‌های پاتریس موتسپه (مالک سانداون) بازار را در یک دهه گذشته تغییر داده و حالا ارزش پول‌های رد و بدل شده به عشق دوران‌ کودکی برخی بازیکنان طعنه می‌زند. کایزر و پایرتس دیگر توانایی جذب بهترین‌ها را ندارند. با وجود آن که هنوز نام‌شان معتبر است اما باید تلاش کنند مانند قبل به افتخار برسند. این ۲ تیم هنوز بزرگ هستند اما تمام توجهات به آن‌‌ها معطوف نمی‌شود.

نکته تاریخی: بزرگترین برد در تاریخ سوتو دربی مربوط به برد ۵-۱ برای پایرتزی‌ها است که می‌توانست قهرمانی را برای آن‌ها بدست آورد اما مملودی سانداون در نهایت با ۲ امتیاز اختلاف جام قهرمانی را بالای سر برد.

1101