سوال روز/ شرایط حضور خارجی ها به فوتبال ایران اجرایی می شود؟

سوال روز/ شرایط حضور خارجی ها به فوتبال ایران اجرایی می شود؟

پایگاه خبری فوتبالی- قانون منع جذب بازیکن و مربی خارجی جدید برای تیمهای لیگ برتری، در فصل آینده برداشته خواهد شد اما ماجرا به این سادگی ها هم نیست.

به گزارش فوتبالی، طبق آنچه فدراسیون فوتبال در این زمینه اعلام کرده، مقرر شد شاخص و معیارهایی برای جذب مربی و بازیکن خارجی تعیین شود.

 این کار توسط یک گروه کارشناسی انجام و موارد قانونی تدوین خواهد شد و پس از نهایی شدن دستورالعمل‌های لازم موارد به تصویب هیات رئیسه خواهد رسید و در فوتبال ایران اجرا خواهد شد. اما آنچه مشخص است بدهی‌های سنگین و شكایات بین‌المللی مشكل اصلی فوتبال ایران در سال‌های گذشته بوده و وعده‌ها در خصوص مدیریت و حل این مشكل هم تاكنون نتیجه‌ای نداشته است.

 پرداخت نشدن به ‌موقع و كامل حق و حقوق مربیان و بازیكنان خارجی، تیم‌های ایرانی را بارها با محرومیت و جریمه‌های سنگین مواجه كرده و در چنین شرایطی فدراسیون جدید به فکر افتاده تا به هر شكل ممكن قانون منع جذب مربیان و بازیكنان خارجی را لغو كند.

فدراسیون فوتبال قصد دارد یك‌بار دیگر به تیم‌ها اجازه استخدام مربی و بازیكن خارجی را بدهد و برای این موضوع راهكارهایی هم ارائه داده اند، 10 درصد از منبع جذب خارجی‌ها باید در آكادمی باشگاه‌ها هزینه شود، استاندارد جذب بازیكن و مربی خارجی از سوی سازمان لیگ قرار است ارتقا پیدا کند و قوانین نقل و انتقالاتی قرار است به قوانین كشورهای توسعه‌یافته فوتبال نزدیک شود.

مهم تر از همه اینها ایجاد صندوقی در سازمان لیگ برای گرفتن تضمین‌های مالی از باشگاه‌ها مواردی است که به عنوان شروط جذب بازیکن خارجی وضع شده است که مطمئنا این مورد برای باشگاهها راحت نخواهد بود. چون باید تضامین مالی به سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال داده شود و صدور چک های تضمینی از سوی باشگاههایی که بدهکارند، برای آنها راحت نیست.

یکی دیگر از شروط فدراسیون فوتبال برای حضور بازکنان خارجی پرداخت 10 درصد از منابع مالی برای آکادمی باشگاه است، موضوعی که باعث می شود تا این سوال مطرح شود كدام باشگاه ما حرفه‌ای است كه اصلاً آكادمی داشته باشد و به فكر سرمایه‌گذاری روی تیم‌های پایه باشد.

حضور بازیكنان و مربیان خارجی با كیفیت قطعاً در بالا رفتن كیفیت لیگ تاثیرگذار خواهد بود، ولی به شرط اینكه باشگاهاه با قوانین فدراسیون و سازمان لیگ کنار بیایند. 

باید منتظر ماند و دید فدراسیون جدید فوتبال در فصل آینده قادر خواهد بود قوانین وضع شده درباره ورود خارجی ها به فوتبال ایران را اجرایی کند یا همچنان خبری از حضور خارجی ها در فوتبال ایران نخواهد بود.

7655