لزوم بازنگری آیین‌نامه‌های کمیته‌های رکن قضایی فدراسیون فوتبال/ کندی باید از بین برود

لزوم بازنگری آیین‌نامه‌های کمیته‌های رکن قضایی فدراسیون فوتبال/ کندی باید از بین برود

پایگاه خبری فوتبالی- در مجمع بعدی فدراسیون فوتبال، رکن قضایی فدراسیون فوتبال به انتخابات گذاشته می شود و روسای کمیته‌های انضباطی، اخلاق و استیناف فدراسیون فوتبال، توسط رییس فدراسیون فوتبال به مجمع معرفی می شوند تا مجمع به آنها رای بدهد.

به گزارش فوتبالی، کندی کار کمیته های انضباطی و اخلاق فدراسیون فوتبال در صدور آرا و دستور موقت باعث شده یک بار دیگر عملکرد این کمیته ها زیرذره بین قرار بگیرد. برخی معتقدند شاید اگر برای متخلفات بازی سپاهان – پرسپولیس، دستور موقت صادر می شد یا شکایات دو تیم از یکدیگر بررسی و به صدور حکم منتج می شد، اتفاقات دربی نمی افتاد.

در هر حال قرار است در مجمع بعدی فدراسیون فوتبال که احتمالا پس از بازیهای تیم ملی در مرحله انتخابی جام جهانی 2022 قطر و شاید پایان لیگ برتر و جام حذفی برگزار شود، روسای کمیته های کمیته‌های اخلاق، انضباطی و استیناف تصمیماتی مشخص خواهد شد. البته به غیر از این انتخابها، انتخاب نواب اول و دوم و همچنین بازرس و حسابرس مستقل و انتخاب نماینده مدیران عامل هم در دستور کار خواهد بود. مجمعی مهم که احتمالا تا پایان تابستان 140 برگزار می شود تا تکلیف صندلی های خالی هیات رییسه و ارکان قضایی و بازرس و حسابرس مستقل مجمع پر شود.

اما همانطور که گفته شدیکی از نکاتی که باید مورد توجه قرار بگیرد، آیین‌نامه‌های این سه کمیته است که نیاز به بازنگری دارد و باید قوانین آنها را به قول معروف، به روز کرد. تداخل کار دو کمیته انضباطی و اخلاق فدراسیون فوتبال باعث می‌شود که رسیدگی که برخی از پرونده‌ها تحت تاثیر قرار بگیرد. علاوه بر کندی تصمیم گیری برای صدور دستور موقت و همچنین رسیدگی به تخلفات ماجرای دیگری هم در دو بازی سپاهان – پرسپولیس در اصفهان و دربی در تهران رخ داده است. عرف بر این است که رسیدگی به اتفاقات داخل مستطیل سبز مربوط به کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال است و کمیته اخلاق، به اتفاقات مربوط به خارج از زمین رسیدگی خواهد کرد اما در ماجرای مربوط به بازی سپاهان و پرسپولیس و حتی شهرآورد پایتخت هنوز معلوم نیست که کدام یکی از این دو کمیته، باید به این اتفاقات رسیدگی کند. از یکطرف، درگیری بازیکنان و عوامل دو تیم بعد از سوت پایان بازی در داخل زمین ورزشگاه نقش جهان شروع شده و از طرف دیگر، این درگیری در حالی استارت خورده که برخی بازیکنان دو تیم داخل زمین بودند.

مورد بعدی، شادی بعد از گل عیسی آل کثیر در دربی بوده که شکایت باشگاه استقلال را به دنبال داشته و شنیده شده هر کدام از این دو کمیته، رسیدگی به این پرونده را به عهده کمیته دیگر گذاشته‌اند. در واقع کمیته انضباطی اعلام کرده که حرکت آل کثیر ربطی به بندهای آیین نامه کمیته انضباطی ندارد و کمیته اخلاق هم گفته کاری که آل کثیر انجام داده در داخل مستطیل سبز بوده و باید توسط کمیته انضباطی تعیین تکلیف شود. از این ماجرا بگذریم که باشگاه استقلال به صورت رسمی از آل کثیر شکایت کرده اما شنیده شده پول واریز ثبت شدن شکایت را نداشته است. در هر حال به نظر می‌رسد، بهترین کار برای از بین رفتن تداخل بین این دو کمیته، تجمیع این دو کمیته یا یکی شدن آنها باشد. در فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا، کمیته انضباطی و کمیته اخلاق از یکدیگر مجزا نیستند و تحت عنوان یک کمیته حکم می دهند و حتی در برخی موارد ریز می شوند. شاید این نسخه به درد فدراسیون فوتبال هم بخورد که یک نوع ادغام به سبک فیفا و ای اف سی صورت پذیرد. این اتفاق البته مستلزم بازنگری آیین نامه ها و قوانین دو کمیته اخلاق و انضباطی و حتی استیناف است. شاید در این صورت صدور دستور موقت به کندی صورت نگیرد و حقی از تیم‌ها ضایع نشود.

1984