بزرگ‌ترین رقابت‌های فوتبال در دنیا (۲۷)؛ دربی ابدی در کروواسی

بزرگ‌ترین رقابت‌های فوتبال در دنیا (۲۷)؛ دربی ابدی در کروواسی

پایگاه خبری فوتبالی – مجله ورلد ساکر در یک شماره ویژه اقدام به بررسی مهم‌ترین رقابت‌های فوتبالی در سر تا سر دنیا پرداخته است که مطالعه آن‌ها خالی از لطف نیست.

به گزارش فوتبالی، قسمت بیست و هفتم از مجموعه مقالات «بزرگ‌ترین رقابت‌ها فوتبال در دنیا» به شرح زیر است:

دینامو زاگرب – هایدوک اسپلیت

این ۲ تیم از زمان استقلال کروواسی از یوگوسلاوی در سال ۱۹۹۱ توانسته‌اند از مجموع ۲۹ لیگ برگزار شده در ۲۷ لیگ قهرمان شوند و از ۲۹ جام حذفی هم ۲۱ جام بین آن‌ها تقسیم شده. ۲ تیمی که محبتی بین آن‌ها وجود ندارد و مصاف بین آن‌ها به ویچنی دربی (دربی ابدی) شناخته می‌شود.

دینامو تیم پایتخت کرواسی است که پایگاه دولت و قدرت است. هایدوک اما دومین شهر منطقه اسپلیت است که به عنوان تیم منطقه دالماتیا شناخته می‌شود. تیمی که بعد از دینامو تیم مورد علاقه بسیاری است. دالماتیانی‌ها تنبل و ناکارآمد شناخته می‌شوند و پایتختی‌ها مغرور پرتکبر. آن‌ها همچنین در زمره تقسیمات کلیشه‌ای شمال و جنوب هم قرار می‌گیرند.

از لحاظ سیاسی هایدوکی‌ها ناسیونالیست هستند و این مسئله از شطرنجی‌های موجود در لوگوی‌شان مشخص است. زمانی که فرانجو توژمان، رئیس جمهور کروواسی اصرار کرد دینامو را زاگرب کروواسی بنامند، به دینامویی‌ها هم ملی‌گرایی تزریق شد. نامی که از طرف پسران بد آبی (لقب هواداران افراطی دینامو) به آن اعتراض کردند و نام به حالت قبلی برگشت. در سمت مقابل هایدوک گروه هوادارانی افراطی با نام تورسیدا دارد که با بنرهای خود در دربی به رقیب توهین می‌کنند.

زمانی که هایدوک در سال ۲۰۰۴ مقابل رقیب شکست خورد، تعدادی از از هواداران خودی به ورزشگاه پولیود در اسپلیت وارد شدند و ۱۱ قبر کندند تا بازیکنان این تیم شان لباس‌شان را بدانند. هرچند که در نهایت هواداران ۲ تیم کنار هم قرار گرفتند تا مقابل یک دشمن مشترک قدعلم کنند. دشمنی به نام رئيس فدراسیون فوتبال کروواسی، داور شوکر. او به عنوان بازیچه دست زدراکو مامیچ، قوی‌ترین مرد فوتبال کرواسی پیش از به زندان افتادن به دلیل کلاهبرداری، شناخته می‌شود. در سال ۲۰۱۳ هواداران هر ۲ تیم در کنار هم متحد شدند و به اعتراض نسبت به مدیران پرداختند.

این ۲ تیم هرگاه مقابل هم قرار می‌گیرد بازی پر از حاشیه می‌شود. به نحوی که تقریبا هیچ بازی به این اندازه برای فدراسیون فوتبال کروواسی اهمیت ندارد!

نکته تاریخی: اولین بازی بین این ۲ نفر پس از استقلال کروواسی در سال ۱۹۹۲ برگزار شد. هایدوک در آن بازی ۲-۱ برنده شد. بردی که شاید خود اسپلیتی‌ها اهمیتش را نمی دانستند زیرا در انتهای فصل هایدوک با ۳ امتیاز اختلاف قهرمان شد.

1101